ARTIKEL (4)
Disediakan oleh :
Mohamad Ziyad Bin Mohamad Yuden
No. Siri :
098
Mengucap tahniah kepada kaum bukan Islam sempena hari-hari
kebesaran agama mereka seperti hari Krismas, Deepavali, Thaipusam dan
sebagainya, termasuk antara masalah furu' (cabang) dalam akidah Islam yang
diperselisihkan antara ulama pada zaman ini. Perselisihan pendapat antara ulama
mengenai hukum itu,berpunca daripada tasawwur yang kurang jelas terhadap maksud
ucapan selamat hari-hari kebesaran kaum Islam yang dikemukakan itu.
Jika maksud pengucapan itu
adalah ikut serta berhari raya, merelai kekufuran kaum bukan Islam dan berkasih
sayang dengan mereka atas nama agama, maka sememangnya haram dan sama sekali
tidak boleh dilakukan.
Jika maksud ucapan selamat
hari-hari kebesaran kaum bukan Islam itu tidak lebih daripada hanya ikut
bercuti pada hari itu, membalas ucapan selamat Hari Raya yang diucapkan
terdahulu, atau hanya memperlihatkan rasa senang hati dengan kegembiraan mereka
berhari raya, maka kiranya pengucapan seumpama ini tidak termasuk dalam hal-hal
akidah yang sekali gus menunjukkan rela hati terhadap agama dan kepercayaan
mereka.
Meneliti beberapa fatwa yang
dipamerkan melalui laman-laman web, seperti Islam-Online.net, Islam.qa.net.
Islamweb dan lain-lain, didapati beberapa ulama terkemuka di dunia Islam kini
turut memfatwakan hukum merayakan hari-hari kebesaran kaum-kaum bukan Islam.
Antara mereka yang mengeluarkan fatwa dan pendapat ialah:
1. Muhammad Saleh
al-Munajjid, seorang ulama dan ahli majlis fatwa kerajaan Arab Saudi. Beliau
berpendapat hukum mengucap tahniah kepada bukan Islam pada hari-hari kebesaran
mereka seperti hari Krismas dan sebagainya adalah haram dan bertentangan asas-asas
akidah Islam. Alasan beliau ialah:
Pertama: Hari perayaan agama kaum bukan Islam pada hakikatnya
adalah syiar agama mereka. Umat Islam disuruh supaya tidak meniru syiar dan
budaya kaum bukan Islam. Dalam sebuah hadis Rasulullah s.a.w. bersabda yang
bermaksud:
Barang siapa meniru syiar sesuatu kaum (bukan Islam), maka ia
daripada golongan mereka - (riwayat Abu Dawud bilangan 4031. Musnad Ahmad Ibn
Hanbal, bilangan 5093).
Kedua: Dalam suatu kaedah,
ulama Islam telah mengambil ketetapan iaitu merelai kekufuran adalah kufur.
Ikut serta berhari raya dengan kaum bukan Islam, serta mengucap tahniah dan
selamat Hari Raya kepada mereka, adalah antara tanda kerelaan hati terhadap
kekufuran seseorang. Islam menolak sekeras-kerasnya sikap itu.
Ketiga: Umat Islam
dikehendaki bersikap benci terhadap kaum bukan Islam. Mereka wajib mencintai
hanya kepada orang mukmin. Sikap ini disebutkan dalam salah satu judul Sahih
al-Bukhari iaitu al-Hub fi'llah wa al-bughd fi'llah min al-iman (antara ciri
iman ialah cinta dan benci kepada Allah). Inilah juga sikap yang wajib
diteladani pada nabi Muhammad s.a.w., iaitu berkeras dengan bukan Islam dan
berkasih sayang sesama mukmin (surah al-Fatah: ayat 29).
Sebagai kesimpulan, mengucap
tahniah kepada kaum bukan Islam pada hari-hari kebesaran mereka adalah suatu
bentuk kasih sayang dan merelai kekufuran mereka. Keadaannya sama dengan
merelai berlakunya kejadian-kejadian maksiat dan dosa-dosa seperti zina, minum
arak dan sebagainya.
Dua komen kepada pandangan Syeikh al-Munajjid ini, iaitu:
a. Pendapat beliau tidak
membezakan antara jenis kafir, sama ada musyrikatau ahli kitab, kafir yang
memusuhi Islam dan yang tidak memusuhinya, sedangkan al-Quran membezakan antara
jenis-jenis kafir itu, lalu al-Quran membenarkan umat Islam berbuat baik
terhadap kafir yang tidak memusuhi Islam dan memberi sedikit keistimewaan
kepada kafir ahli kitab seperti harus kahwin dengan wanita mereka dan makan
haiwan sembelihannya.
Hubungan dua hala
Khusus bagi kaum kafir yang tidak memusuhi Islam, Allah
mengharuskan berbuat baik kepada mereka, iaitu dalam surah al-Mumtahanah, ayat
8 yang bermaksud:
Allah tidak melarang kamu berbuat baik dan berlaku adil kepada
orang-orang yang tidak memerangi kamu dan tidak mengeluarkan kamu dari kampung
halaman kamu.
Tentang ahli kitab pula Allah berfirman dalam surah al-Ma'idah,
ayat 5 yang bermaksud: Makanan (sembelihan) orang-orang yang diberi kitab itu
adalah halal bagi kamu, dan makanan (sembelihan) kamu adalah halal bagi mereka.
Ayat ini menunjukkan adanya
hubungan dua hala antara kafir ahli kitab dengan umat Islam dan juga dengan
kafir yang setia kepada kerajaan Islam.
b. Fatwa beliau tidak
mengecualikan juga hubungan kemanusiaan, sedangkan bidang-bidang kemanusiaan
kita tidak dilarang mengadakan hubungan baik. Hubungan yang langsung terputus
dengan sendirinya tidak memberi laluan kepada pendakwah untuk menyatakan
kebaikan Islam kepada mereka, sedangkan agama ini adalah agama dakwah, agama
damai dan selamat. Perang hanya berlaku apabila dakwah ditolak, jalan-jalan
damai tidak wujud lagi kepada pendakwah.
Pandangan Syeikh al-Munajjid ini agak sehala dan sedikit
keterlaluan, kerana tidak mengecualikan kafir yang tidak memusuhi Islam dan
yang setia patuh kepada pemerintahannya. Fatwa beliau juga tidak membezakan
antara amalan Hari Raya kaum bukan Islam yang ada hubungan dengan akidah dan
yang tiada hubungan dengan akidah.
Memang jelas haram bagi umat
Islam menyertai Hari Raya kaum bukan Islam, seperti memasang lampu warna-warni
di keliling rumah, menghias rumah dengan pokok Krismas, menyertai perarakan
Hari Deepavali dan lain-lain, kerana amalan ini ada hubungan terus dengan
akidah. Tetapi jika mereka menghulur makanan pada hari itu dan kita terimanya
dengan baik hati, serta mengucapkan terima kasih kerana hadiah yang diberi
mereka, saya kira ia tidak ada kena-mengena dengan akidah, bahkan harus kita
terima hadiah dan makanan halal yang mereka beri.
Demikian juga jika pada hari-hari kebesaran itu merupakan hari
kelepasan am, semua pejabat dan kakitangan kerajaan diberi cuti, termasuk
kakitangan beragama Islam. Tidak masuk akal jika kita bersuka ria kerana
bercuti pada hari itu, maka kita boleh dianggap turut membesarkan syiar agama
dan budaya kaum bukan Islam.
2. Dr. Yusuf al-Qaradawi
pula berpendapat: Jika kaum bukan Islam memulakan ucapan selamat Hari Raya
mereka kepada kita, maka kita juga harus membalas ucapan yang serupa kepada
mereka, kerana ini tidak lebih daripada hanya mewujudkan rasa simpati antara
satu sama lain. Ia tidak bermakna bahawa kita telah merelakan agama dan
kepercayaan terhadap Isa Maryam sebagai Tuhan dan lain-lain pemujaan.
Al-Qaradawi memberi beberapa alasan, antaranya: Islam tidak
melarang kita berbuat baik terhadap ahli kitab yang tidak bermusuh dengan kita.
Kita harus berbuat baik kepada mereka, sebagaimana mereka berbuat baik kepada
kita. Ayat 8 dalam surah al-Mumtahanah yang dikemukakan terdahulu dijadikan
hujah.
Menurut al-Qaradawi lagi, bidang-bidang kerjasama antara Islam dan
bukan Islam seperti bidang teknikal, ketukangan dan lain-lain masih terbuka.
Bahkan Nabi s.a.w. pernah menggunakan kepakaran seorang Yahudi bernama Abdullah
Ibn Urayqit sebagai penunjuk jalan ketika baginda berhijrah ke Madinah.
Peranan Abdullah ini sangat
besar, ada kemungkinan jika dia berniat jahat pada ketika itu, kesannya boleh
menggagalkan strategi hijrah atau jika dia mengambil kesempatan menipu, maka
sudah pasti kesannya sangat buruk kepada Islam dan dakwah, namun baginda tetap
menggunakan juga khidmat kepakaran Yahudi yang bukan Islam itu.
Sebagai kesimpulan, Dr. Yusuf al-Qaradawi berpendapat harus bagi
kita mengucapkan tahniah dan selamat Hari Raya seperti hari Krismas kepada kaum
bukan Islam pada hari-hari kebesaran mereka, kerana Islam tidak menutup
hubungan antara dua kaum yang berlainan agama dan kepercayaan ini.
Pendapat al-Qaradawi ini juga dikira ada sedikit keterlaluan
apabila beliau mengharuskan ucapan tahniah kepada kaum bukan Islam sebagai
ucapan balas pada hari Krismas dan sebagainya. Ini kerana ucapan tahniah itu
pada hakikatnya doa dan mengharapkan Allah memberi kebaikan kepada mereka,
sedangkan ulama sepakat menyatakan haram berdoa kepada kaum bukan Islam
sekalipun ia hanya kerana membalas ucapan yang mereka mulakan.
Tidak ada kepastian apakah
al-Qaradawi mengharuskan juga pengiriman perutusan kad-kad hari Krismas, jika
ia hanya kerana membalas kad-kad yang mereka kirimkan, sedangkan dalam kad-kad
itu biasanya tertulis kata-kata yang berupa doa selamat, harapan dan cita-cita
yang lebih mirip kepada budaya dan syiar agama Kristian.
Setelah mempertimbangkan
antara dua fatwa yang dikeluarkan oleh al-Munajjid dan al-Qaradawi di atas,
Makanya lebih baik memilih jalan yang lebih sederhana, iaitu individu kafir
yang dengan terang-terang memusuhi Islam dan umatnya, tidak harus diwujudkan
sebarang hubungan pada hari-hari perayaan mereka, sekalipun mereka terdiri
daripada ahli kitab.
Sebaliknya kafir yang setia
kepada kerajaan Islam, seperti kaum-kaum bukan Islam yang tinggal di Malaysia,
jika mereka telah menunjukkan kesetiaan yang baik kepada negara, memberi
sumbangan ke arah keharmonian antara kaum serta hormat-menghormati antara kaum,
terutamanya dengan masyarakat Islam, maka tiada salahnya kita berkongsi raya
dengan mereka dalam hal-hal yang tidak berkaitan akidah dan tidak menyentuh
kesucian Islam.
Bagaimanapun, kita tidak
harus memandang kecil isu penerapan budaya dan syiar bukan Islam yang begitu
mudah menyerap ke dalam masyarakat kita, terutama melalui media elektronik yang
sangat digemari oleh anak-anak kita.
No comments:
Post a Comment