DITULIS OLEH:
WAN NOOR ASILAH BINTI WAN RAZALI
NO. MATRIK:
14021232
NO.SIRI: 081
Nyanyian
dan muzik merupakan salah satu dari cabang seni yang utama. Ia dikenali sebagai
suatu seni yang indah dan unik jika dibandingkan dengan seni-seni lain. Seperti
yang sedia maklum, Islam merupakan agama yang indah dan Allah SWT sendiri
sebagai pencipta alam semesta ini turut dikenali dengan sifatnya yang Maha
Cantik dan juga menyukai kecantikan dan juga keindahan.
Firman
Allah SWT:
Maksudnya
: “Yang menciptakan tiap-tiap
sesuatu dengan sebaik-baiknya”
(As-Sajdah:7)
Berdasarkan
maksud firman di atas, jelas membuktikan bahawa Allah SWT itu sendiri
menciptakan setiap kejadian dengan sebaik-baiknya (sempurna).
Sebaik-baiknya boleh kita kaitkan dengan sifat Allah SWT yang maha indah dan
menyukai keindahan. Tetapi, nasyid Islami yang banyak kita dengar sekarang ini itu,
bukanlah nasyid yang dilakukan oleh para sahabat Nabi yang mereka lakukan
ketika mereka melakukan perjalanan jauh ataupun ketika mereka bekerja, akan
tetapi nasyid-nasyid saat ini itu merupakan budaya kaum sufi.
Saudaraku,
siapa di antara kita yang tidak mengenal musik? Dan di antara orang yang
mengenal musik, siapa dari mereka yang menyukainya? Mungkin ada di antara kita
yang mengangkat tangan dan ada yang tidak. Sebahagian kita ada yang menyukai
musik dan ada yang tidak. Kerana hal ini disebabkan oleh adanya pro dan kontra
akan hukum musik itu sendiri dan juga kerana ketidaktahuan kita akan manfaat
dan bahaya musik itu sendiri.
Pada
kesempatan kali ini, mari kita kaji apa sebenarnya hukum musik itu sendiri? Apatah
lagi jika musik itu dinisbatkan kepada Islam. Oleh kerana kita adalah orang islam,
kita harus meyakini kebenaran yang datang dari firman Allah SWT dan sabda Rasul-Nya.
Nyanyian yang lunak adalah santapan jiwa manusia, menyegarkan otak dan disukai
oleh pendengaran. Ia adalah kelazatan bagi telinga sepertimana makanan yang
menjadi kelazatan bagi mulut dan perut. Pemandangan yang indah menjadi
kelazatan bagi mata, bauan yang harum menjadi kelazatan bagi hidung dan sebagainya.
Daripada beberapa dalil al-Qur’an, setiap benda yang baik lazimnya halal. Oleh
itu setiap yang baik dipandang oleh jiwa dengan baik, akal manusia yang
sejahtera adalah halal sebagai kerahmatan kepada umat islam ini dan juga kerana
kesyumulan, kelengkapan, dan keberkekalan risalah islam.
Namun, apabila
kita membicarakan isu mengenai nyanyian dan muzik, setiap umat islam hendaklah melihat
isu dengan kaca mata ilmu yang benar. Kita tidak boleh mengutip apa sahaja
pandangan yang dikeluarkan tanpa menilai sedalam-dalamnya dan bagaimana
kesannya kepada umat. Kita perlu sedar bahawa zaman kita ini bukanlah zaman
yang terbaik bahkan kalau kita lihat daripada hadis-hadis Nabi SAW menerangkan bahawa zaman ini adalah zaman
yang dipenuhi dengan kerosakan dan kefasadan. Zaman ini disebut sebagai zaman
di ambang kiamat.
Ramai juga di
kalangan umat islam termasuk ulama beranggapan bahawa isu mengenai nyanyian dan
muzik adalah masalah khilafiyyah. Terdapat khilaf
ataupun perselisihan pendapat dalam menentukan hukum bagi nyanyian dan muzik
menurut syarak. Ada sebahagian ulama menetapkan hukum nyanyian dan
muzik adalah haram manakala setengah lagi menghalalkan dan tidak kurang
ada juga yang mengharuskannya. Setiap dari ulama ini berpegang kepada pendirian
masing-masing berdasarkan kepada dalil-dalil serta autoriti yang dibawa dari
ayat-ayat al-quran serta hadis-hadis baginda Rasulullah SAW.
Landasan
hukum nyanyian dan musik
Bagaimana islam membahas terhadap nyanyian dan musik? untuk memutuskan
hukum dalam dua perkara ini, samada halal ataupun haram, mesti betul-betul
berlandaskan dalil yang shahih (benar) dan sharih (jelas). Dan tajarud,
iaitu hanya tunduk dan menjejaki sumber landasan islam sahaja iaitu al-Qur`an,
sunnah yang shahih serta Ijma`. Manakala, nyanyian dan musik di
dalam Fiqh Islam pula termasuk dalam kategori muamalah ataupun urusan dunia dan
bukan ibadah. Hingga terikat oleh kaedah: Hukum dasar dalam sesuatu (muamalah)
merupakan halal (mubah) hingga datang dalil yang melarangnya.
Kata Imam Al-Ghazali:
Apabila diajukan
kepada Imam al-Ghazali apakah nyanyian termasuk al-lahwu (berhibur seketika)?
Beliau berkata: Ya begitulah sebenarnya. Sesungguhnya seluruh dunia adalah al-lahwu
dan permainan dan semua guarauan bersama isteri adalah al-lahwu
melainkan jima’ yang bertujuan melahirkan zuriat. Begitu juga setiap
gurauan yang tidak mengandungi kejahatan dan kemaksiatan, maka ia adalah halal.
Sebab itulah ada waktu-waktunya makruh mengerjakan solat nawafil (sunat)
untuk memberi kerehatan kepada orang yang sering melakukannya. Kerehatan
sebenarnya menolong untuk terus beramal. Sedikit dalam al-lahwu dapat
menolong seseorang dalam situasi tegang oleh kerana kita tidak akan mampu untuk
sentiasa dalam keadaan serius dan kepahitan sepanjang masa kecuali jiwa para Anbiya’.
Maka al-lahwu adalah
ubat juga bagi jiwa. Maka sudah semestinya ia harus. Tapi al-lahwu
seperti mana ubat-ubatan yang lain ia tidak boleh diambil secara berlebihan.
Jika al-lahwu disertai dengan niat ibadah, ia menjadi ketaatan kepada
Allah SWT. Sesiapa yang mendengar nyanyian dan muzik janganlah menganggapnya
sebagai sifat terpuji, tapi hanya sekadar mendapatkan kelazatan dan kerehatan
semata-mata. Manusia mempunyai tingkatan: perkara-perkara yang harus kepada
golongan martabat abrar (golongan yang baik) adalah kejahatan kepada
golongan muqarrabin (mereka yang sangat hampir dengan Allah SWT) dan
seterusnya. Oleh itu, kita mesti mengambil hukum am atau pada kadar biasa. Bagi
yang mengetahui selok belok cara untuk mengubat hati, cara untuk melembutkan
hati dan mendorongnya kepada kebenaran, secara pasti dia juga akan tahu bahawa
merehatkan hati dengan perkara-perkara begini (lahwun dan la’ibun)
adalah ubat yang berguna yang mesti digunakan (al Ghazali).
Malangnya industri
musik seperti juga bidang-bidang lain, ia diterajui oleh Barat yang mempunyai
muslihat yang jahat terhadap Islam terutama remajanya. Apabila industri muzik;
nyanyian itu diterajui oleh Barat, maka umat islam perlulah berhati-hati,
unsur-unsur yang diketengahkan oleh mereka adalah bertujuan melalaikan manusia,
menjatuhkan mereka kepada maksiat dan menjurus kepada manusia meninggalkan
kehidupan beragama. Industri muzik Barat juga memperkenalkan pelbagai jenis
muzik yang melampau seperti heavy metal, rap, rock, super dance dan lain-lain
yang bertentangan dengan fitrah.
Oleh itu rumusannya
industri musik dan nyanyian yang harus ialah yang sesuai dengan fitrah manusia,
menghibur dan memberi ketenangan kepada jiwa dan mematuhi adab-adab islam, ini
menuntut kesedaran islam yang tinggi dari pemuzik dan pencipta lagu muslim
supaya membentuk aliran industri musik yang tersendiri dan terpisah daripada
pengaruh jahat barat. Sebarang percubaan barat untuk menghanyutkan umat islam
kepada kemaksiatan, kemudharatan dan kefasikan mestilah dihalang menetapi
kaedah masoleh mursalah (kepentingan awam), sadd adz dhara’iy
(menutup pintu-pintu kejahatan) dan istiqra’ (pungutan suara rakyat)
juga urf (adat budaya tempatan).
No comments:
Post a Comment