NAMA : NAJWA
HAYATI BT MOHD YUSOFF
NO SIRI : 015
Iman Muslim
telah merekodkan sebuah hadis kudsi daripada Abu Hurairah R.A, Rasulullah SAW
telah bersabdayang bermaksud “ Allah taala berfirman ‘ wahai anak adam,
berzikirlah kepada-ku setelah ( solat ) fajar ( yakni subuh ) dan setelah (
solat ) asar seketika. Aku akan mencukupkan bagimu antara kedua-duanya”.
Hadis inu juga telah direkodkan olah
Abu Nu’aim dalam kitan al-Hilyah. Manakala Iman Ahmad pula merekodkan hadis ini
dengan lafaznya yang bermaksud “Allah taala berfirman ‘ wahai anak adam,
berzikirlah kepada-ku setelah ( solat ) fajar ( yakni subuh ) dan setelah (
solat ) asar seketika. Aku akan mencukupkan bagimu antara kedua-duanya”.
Kehidupan kita sebagai manusia biasa
sentiasa dipenuhi dengan urusan dan kesibukan. Bermula daripada bangun tidur,
hinggalah kita kembali melelapkan mata, otak kita digunakan untuk melaksanakan
macam-macam perkara. Bermula hal peribadi, rumah tangga, keluarga dan
seterusnya membawa kepada urusan kerja, isu-isu Negara, malah dunia.
Urusan kita sentiasa berselirat
memenuhi setiap pemikiran, tutur kata dan gerak laku. kesibukan ini pula
tentunya sentiasa diiringi dengan pelbagai hajat, keperluan dan harapan.
Melalui hadis ini, Rasulullah SAW mengkhabarkan suatu jaminan yang amat besar
ertinya kepada mereka yang benar-benar beriman. Dalam menghadapi “ huru-hara “
kehidupan harian, kita ditawarkan dengan satu jaminan yang begitu hebat, iaitu
apabila Allah Taala sendiri mengambil tanggungjawab untuk mencukupkan apa-apa
sahaja urusan kita.
Apakah ada jaminan yang lebih
menenangkan hati dan jiwa seorang Mukmin selain daripada jaminan ini ?
Seseorang yang beriman akan
benar-benar menyedari bahawa segala sesuatu yang wujud di dunia ini tidak ada satu
pun yang terjadi melainkan hanya dengan izin Allah. Sehelai daun pun tidak akan
gugur melainkan dalam pemerhatian dan keizinan-Nya jua. Keimanan mereka
benar-benar menyaksikan bahawa segala sesuatu hanya bergantung kepada al-Samad
: Allah Taala sebagai tempat bergantung.
Firman Allah SWT yang bermaksud :
katakanlah ( wahai Muhammad ) ‘ dialah Allah yang maha esa. Allah ialah Tuhan
yang bergantung kepada-nya segala sesuatu. ( surah al-ikhlas )
Allah iti Esa. Esa itu bermaksud
satu-satunya. Maka, tempat bergantung dan berhajat segala makhluk juga hanya
satuiaitu Allah SWT. Daripada sebesar-besar makhluk sepert Arasy sehinggalah
yang paling kecil seperti molekul, zarah, dan atom sekalipun, semuanya
memerlukan Allah.
Dalam tafsir Mafatih al-Ghayb, Ibn
Abbas r.a, berkata bahawa ketika turunnya ayat ini, para sahabat bertanya “
apakah makna al-Samad ?
Lalu jawab Baginda SAW yang
bermaksud “ Dia ialah Tuan yang bertumpu ( dan bergantung harap ) kepad-Nya
segala hajat “
No comments:
Post a Comment