Ditulis Oleh : Aminah Binti Awang@Ghazali
No. Siri : 064
No. Matrik : 14021111
Di dalam artikel kali ini, penulis amat
tertarik untuk membincangkan tentang qisas yang berkisarkan kepada selain
daripada pembunuhan yang membabitkan kecederaan, luka, pendarahan, ketempangan,
kecacatan, lumpuh dan sebagainya. Pada semester ini, penulis telah mempelajari
bab hukum qisas di dalam subjek Pengajian Islam dan Al-Fiqh AL-Muqaran 3 ( bab
jenayah). Hukum qisas cukup diambil berat dan cakna dalam Islam. Untuk
membincangkan tajuk ini, penulis suka mengemukakan ayat al-Quran daripada surah
al-Ma’idah ayat 45.
Firman Allah Taala yang bermaksud : “Dan Kami telah tetapkan atas mereka di dalam kitab taurat itu, bahawa jiwa dibalas dengan jiwa, dan mata dibalas dengan mata, dan hidung dibalas dengan hidung, dan telinga dibalas dengan telinga, dan gigi dibalas dengan gigi, dan luka-luka hendaklah dibalas (seimbang). Tetatpi sesiapa yang melepaskan hak membalasnya, maka menjadilah ia penebus dosa baginya, dan sesiapa yang tidak menghukum dengan apa yang telah diturunkan Allah, maka mereka itulah orang yang zalim.”
Sebab Nuzul
Ibn Juraij berkata :
“Apabila Yahudi Bani Quraizah melihat Nabi s.a.w. menjatuhkan hukuman rejam
pada apa yang mereka sembunyikan sedangkan hukuman tersebut wujud dalam kitab
mereka, lantas mereka berkata, “ Hai Muhammad, putuskanlah hukuman antara kami
dengan saudara kami Yahudi Bani Nadhir berkaitan persengketaan darah antara
kami dengan mereka seperti yang dinyatakan.” Yahudi Bani Nadhir memandang
tinggi darah dan diat terhadap Bani Quraizah dan mereka berkata lagi, “Kami
tidak akan patuh terhadap hukum rejam yang engkau putuskan namun kami akan
berpegang kepada hukum-hukum yang ada di dalam kitab kami.” Kemudian turunlah
ayat ini.”
Hukum Qisas
Berdasarkan ayat di
atas ( surah al-Maidah ayat 45 ) jelas menunjukkan umat Islam berkewajipan
melaksanakan hukuman qisas.
Qisas mata dengan mata
Ayat ini jelas
menunjukkan jenayah yang dilakukan oleh seseorang harus menerima balasan yang
setimpal. Ulama fiqh dan tafsir menyebut hukuman qisas berkaitan dengan mata
yang perbahasannya seperti berikut:
- Jika mata dicungkil atau hilang penglihatannya
tetapi matanya masih ada, atau hilang sebahagian penglihatannya, cara pembalasannya
seperti yang diputuskan oleh Sayidina Ali r.a. dengan disediakan sekeping
cermin kemudian ia dipanaskan dan mata satu lagi ditekapkan dengan kapas
dan beliau memegang cermin itu dengan kedua pencangkuk dan didekatkan
kepada mata yang hendak diqisaskan itu sehingga mengalir kedua-dua mata
hitamnya.
- Jika hilang sebahagian penglihatan mata
seseorang telah hilang, maka cara qisasnya ditutp sebelah mata yang hilang
sebahagian penglihatan dan sebelah lagi dibiarkan terbuka kemudian
diletakkan sebiji telur di hadapan matanya dan dijatuhkan sedikit demi
sedikit sehingga dia tidak lagi melihat telur itu. Dengan cara itu
diketahui tahap kehilangan penglihatannya. Kemudian ditutup mata itu dan
dibuka satu lagi dan diperlakukan seperti yang pertama tadi kemudian
diukur jarak penglihatan yang hilang dan dinisbahkan jarak yang hilang itu
kemudian dinisbahkan dengan cara yang terbaik untuk dibalas. Dengan nisbah
itulah dikira bayaran diat.
Kedua-dua cara di atas mungkin boleh digunakan
dengan kaedah moden yang lebih selamt mengikut nilai kecederaan untuk dibalas
qisas.
Permasalahan berkaitan qisas mata
- Orang buta melakukan jenayah mata terhadap
orang celik
Isu ini ada banyak pendapat :
Ø
Ia tidak dikenakan qisas tetapi dikenakan diat, seperti pendapat
Sayidina Uthman r.a.
Ø
Sayidina Ali r.a. dan Imam al-Syafi’I mengatakan tetap dikenakan qisas
Ø
Imam Malik berpendapat terserah kepada mangsa sama ada mengcungkil
matanya atau mengambil bayaran diat yang penuh
- Orang yang sihat matanya mencungkil mata
orang yang buta
Jika ini berlaku, ulama mempunyai beberapa
pendapat seperti berikut:
Ø
Menurut Mazhab Malik, dikenakan bayaran diat penuh
Ø
Imam al-Syafi’i dan Abu Hanifah pula berpendapat , “dikenakan separuh
diat berdasarkan qisas yang zahir”.
- Syeikh Muhammad Ali al-Sais dalam Tafsir
Ayat al-Ahkam berkata:
” Pelaksanaanya yang sama setara perlakuan
jenayah oleh penjenayah dan tidak boleh melebihi dan melampau daripada yang
sepatutnya. Justeru, jika mata kanan hendaklah diqisas dengan mata kanan juga
jika adanya mata kanan dan tidak boleh diqisas dengan mata kiri sekalipun
diredhai oleh yang dikenakan qisas.”
- Dr. Wahbah al-Zuhaili dalam al-Fiqh
al-Islami berkata:
“Andainya jenayah melarat kepada nyawa,
wajiblah qisas sekiranya dia menampar seseorang lalu kabur kedua-dua belah
matanya menurut jumhur ulama’ ia tidak boleh diqisas kerana kesamaan tidak
mungkin didapati. Mazhab al-Syafi’I berpendapat wajib diqisas dengsn
kemelaratan itu kerana ia mempunyai tempat yang tertentu.”
Penutup
Penulis suka menukilkan kata-kata daripada al-Maraghi dalam tafsirnya:
“Sesiapa membenci hukum berdasarkan firman yang Allah s.w.t. turunkan
dan menyembunyikannya, lalu dia mengambil hukum yang lain, seperti orang yahudi
yang menggantikan hukum rejam yang dikenakan terhadap penzina yang sudah berkahwin,
mukanya akan dicoreng-coreng dengan arang. Begitu juga mereka yang
menyembunyikan hukuman rejam terhadap pembunuh, tetapi yang satu lagi dikenakan
denda penuh atau yang lain hanya setengah sahaja. Allah s.w.t. menetapkan
persamaan hukum bagi semua orang.”
“oleh sebab tindakan mereka seperti itu, mereka dihukumkan seperti orang
yang kafir, iaitu orang yang menutup apa yang seharusnya mereka ungkapkan dan
jelaskan kepada manusia, tetapi mereka sembunyikan lalu mereka kemukakan yang
lain atau mereka laksanakan hukuman lain.”
No comments:
Post a Comment