Saturday, February 25, 2017

MUAMALAT DALAM ISLAM


Ditulis : NOR HASMIZA BINTI MUSTAFA
No Siri: 019/14021126
            
PENDAHULUAN.
Islam adalah agama yang syumul.Allah swt tidak pernah membiarkan umat-Nya hidup dalam keadaan yang terumbang ambing tanpa arah dan tujuan.Bermula dari bab ibadah sehinggalah kepada bab pergaulan sesama manusia , kesemuanya telah ditetapkan oleh Allah swt dan Rasul-Nya.Tujuannya adalah untuk memperkemaskan dan melancarkan urusan kehidupan supaya dengan itu manusia dapat menghindarkan segala kesusahan dan kesulitan-kesulitan yang timbul dalam kehidupan manusia.Maka dengan ini , Allah swt telah menetapkan beberapa dasar atau asas serta kaedah yang dapat dijadikan panduan dan bimbingan oleh umat manusia
Ketika Nabi Muhammad saw dibangkitkan , umumnya kaum arab sudah mempunyai berbagai-bagai cara jual beli dan pertukaran barang-barang perniagaan.Nabi saw telah menbenarkan sesetengah cara jual beli yang lama , iaitu yang mana tidak bertentangan dengan prinsip-prinsip perniagaan yang diletakkan oleh syariat yang dibawanya.Sesetengah cara yang lain pula ditegah , iaitu yang mana tidak sesuai dengan tujuan-tujuan syariat Islam dan petunjuk-petunjuknya.

Dalam muamalat atau kira bicara Islam yang merangkumi tukar-menukar antara barang atau sesuatu yang memberi manfaat dengan cara yang ditentukan seperti jual beli , sewa menyewa , upah mengupah , pinjam meminjam , perkongsian dan sebagainya , telah ditetapkan segala dasar dan panduan serta bimbingan supaya dengan itu dapatlah manusia mengatur cara hidup menurut lunas-lunas yang baik agar dapat menjalani dan melaksanakan corak kehidupan dan aliran tamadun yang diredhai Allah swt dan Rasul-Nya.
Kajian ringkas ini akan menumpukan kepada asas dan kaedah yang diguna pakai dalam menilai sesuatu amalan yang selari atau bercanggah dalam transaksi muamalat.

MUAMALAT ISLAM.
muamalat Islam itu sebagaimana yang digariskan oleh para ulama ialah merangkumi kepada 5 perkara yang mana At-Tauhid menjadi tunggak kepada 5 perkara tersebut.
  pertama
“AT-TAUHIDmerupakan suatu konsep yang meletakkan Allah swt di tempat yang paling teratas dalam semua aspek kehidupan.Ianya juga merupakan suatu penegasan dan keyakinan bahawa Allah swt sahajalah yang Maha Esa dan berkuasa ke atas tiap-tiap sesuatu.Dalam muamalat Islam , kita wajib meletakkan Allah swt dalam semua keadaan dan situasi.Jika ini berlaku , maka sudah tentulah segala aktiviti yang kita lakukan bermula dari bab ibadah hinggalah kepada aktiviti muamalat akan bertunjang dan berasaskan kepada syarak serta berjalan mengikut landasan yang dibenarkan oleh Islam.
Firman Allah swt :
“Orang-orang yang beriman dan tidak mencampur adukkan iman mereka dengan kezaliman (syirik), mereka itulah orang-orang yang mendapat keamanan dan merekalah orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk.”
 Kedua
“ISTIKHLAF” merujuk kepada peranan manusia untuk memanfaatkan, mengembangkan , menginfaqkan dan mengguna harta milik Allah swt yang mana segala perlakuan manusia dalam memakmurkan bumi mestilah tertakluk sepenuhnya kepada kehendak Allah swt.
Firman Allah swt :
“Berimanlah kamu kepada Allah dan RasulNya, dan belanjakanlah (pada jalan kebajikan) sebahagian dari harta benda (pemberian Allah) yang dijadikannya kamu menguasainya sebagai wakil ( mustakhlafina ). Maka orang-orang yang beriman di antara kamu serta mereka membelanjakan (sebahagian dari harta itu pada jalan Allah); mereka tetap beroleh pahala yang besar.”
Salah satu nilai Rabbani yang paling utama dalam ekonomi / muamalat Islam ialah yang menetapkan bahawa manusia bukanlah pemilik kepada harta , tetapi dia hanya diberikan kuasa untuk memanfaatkan harta Allah swt.Nilai inilah yang memastikan adanya unsur Rabbaniyyah ( ketuhanan ) dalam sistem ekonomi.
Seorang Muslim meyakini bahawa dia adalah makhluk ciptaan Allah swt bekerja di tanah yang merupakan bumi dan harta Allah swt dengan kemampuan yang diberikan oleh Allah ta’ala dan dengan peralatan yang merupakan kurniaan Allah swt.Dia melakukan pekerjaannya mengikut kaedah-kaedah alam semula jadi yang diciptakan Allah swt.Sekiranya dia memperoleh hasil , maka hasil itu adalah harta Allah swt.Allah lah yang telah menciptakannya dan Allah lah yang memilikinya.Manusia hanyalah pemegang amanah yang diberikan kuasa untuk memanfaatkannya.
Ketiga
“AMANAH” pula merupakan suatu istilah yang mempunyai pengertian khusus dan umum.Pengertian khusus merujuk kepada pengembalian harta benda atau lainnya kepada orang yang mengamanahkan atau mempercayakan benda tersebut.Orang yang diberi kepercayaan dan amanah itu harus memelihara dan bertanggungjawab terhadap barang itu serta tidak berhak bertindak sesuka hati terhadap barang berkenaan.Jika pemilik barang tersebut meminta kembali barang tersebut , dia harus segera mengembalikannya.
Amanah dalam pengertiannya yang umum pula meliputi skop yang amat luas yang merangkumi semua bidang kehidupan samada dari sudut menyembunyikan rahsia,ikhlas dalam memberikan nasihat kepada orang yang memintanya , melaksanakan segala tugas yang diberikan dengan penuh tanggungjawab dan sebagainya.
Firman Allah swt :                                                
“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu mengkhianati (amanah) Allah dan RasulNya, dan (janganlah) kamu mengkhianati amanah-amanah kamu, sedang kamu mengetahui (salahnya)”.
  Keempat
Asas yang seterusnya dalam falsafah ekonomi / muamalat Islam ialah Ukhuwwah. UKHUWWAH” adalah suatu konsep persaudaraan yang terjalin lantaran beberapa ikatan seperti kekeluargaan , keagamaan atau ikatan atas paksi kemanusiaan.Penghayatan nilai murni terhadap konsep ini berkecenderungan mencetuskan suasana yang harmonis dalam pelbagai interaksi kehidupan sesama anggota masyarakat.

Firman Allah swt :
“Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).
Kelima
“TAZKIYYAH” pula merupakan konsep yang memberi perhatian dan penekanan terhadap penyucian dan pembersihan jiwa dan diri dari segala dosa dan kesalahan atau kemaksiatan kepada Allah swt dan sesama makhluk yang lain.
Firman Allah swt :
“Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya – yang sedia bersih – bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan), Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya – yang sedia bersih – itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat).
Gabungan kelima-lima elemen ini membentuk satu falsafah yang diaplikasikan kepada sistem ekonomi / muamalat Islam agar ianya dapat memandu umat Islam ke arah pengamalan sistem ekonomi yang bersih dan bebas daripada unsur-unsur yang bercanggah dengan Islam dan supaya sistem perekonomian Islam ini juga akan menjadi suatu sistem yang kamil dan mutakammil.

No comments:

Post a Comment

Pemenang anugerah "Most Entertaining Blog" di Malaysia Social Media Week 2016 (MSMW)
yang telah diadakan di GlassHouse @ Seputeh, Kuala Lumpur.

Comments

Contact Us

Name

Email *

Message *