DITULIS OLEH:
WAN NOOR ASILAH BINTI WAN RAZALI
NO. MATRIK:
14021232
NO.SIRI: 081
Firman Allah
SWT bermaksud: “Demikianlah hudud Allah. Dan barangsiapa yang taat kepada Allah
dan Rasul-Nya, nescaya akan dimasukkan ke dalam syurga-syurga yang mengalir di
bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya. Dan itulah kemenangan yang
agung.”(Surah al-Nisa’ 4:13)
Islam yang
bersifat sejagat, ‘alami, rabbani dan syumul datang untuk memenuhi segala
lapangan kehidupan manusia dengan hukumnya dan pengajarannya. Tiada satu pun
perkara sama ada urusan agama atau dunia dibiarkan begitu sahaja kecuali
diterangkan dengan sejelas-jelasnya sama ada melalui juz’I yang tafsil.
Peraturannya lebih tinggi daripada sebarang peraturan dan undang-undang ciptaan
manusia. Ia mempunyai dasar-dasar yang bernilai dan luhur berbanding dengan
dasar lain.
SIFAT SYARIAT
ATAU UNDANG-UNDANG ISLAM
Begitu juga
terdapat pengajaran yang menjamin keselamatan manusia dan kebahagiaan mereka.
Inilah yang hendak ditahkikkan oleh peraturan dan undang-undang Islam. Jelas
terbukti tasyri’ agama ini mewajibkan pemeliharaan atas lima daruriyat
(kepentingan) yang datang dengannya oleh segala syariat dan agama samawi iaitu;
·
Memelihara agama.
·
Memelihara jiwa.
·
Memelihara keturuanan.
·
Memelihara akal.
·
Memelihara harta.
Syariat
menganggap pencerobohan terhadap segala perkara di atas dianggap sebagai
jenayah yang membawa kepada hukuman di dunia dan akhirat.
PENGERTIAN
JENAYAH
Perkataan
jenayah yang digunakan di dalam bahasa Melayu berasal daripada bahasa Arab,
iaitu jinayah.
Merujuk kepada
penggunaan fuqaha dalam bidang jenayah, terdapat dua perkataan yang sering
digunakan iaitu jinayah(kata jamaknya jinayat) dan perkataan jarimah (kata
jamaknya jara’im).
Apakah beza
kedua-duanya?
Sebahagian
fuqaha berpendapat bahawa kedua-duanya membawa pengertian yang sama, iaitu
kedua-duanya adalah larangan-larangan syarak yang diugut dengan pembalasan had
ataupun ta’zir.
Al-Mawardi,
seorang ulama mazhab Syafii, dalam kitabnya Al-Ahkam al-Sultaniah beliau
menyebut tentang takrif al-jara’im (iaitu pelbagai jarimah): “ia adalah sebagai
larangan syarak yang diugut/diancam dengan pembalasan had ataupun ta’zir.”
Ibn Farhun,
seorang ulama mazhab Maliki, menamakan apa sahaja tindakan yang mewajibkan
pembalasan had dan qisas sebagai jenayah. Lantaran itu beliau
merumuskan bahawa pengertian jenayah itu meliputi jenayah terhadap nyawa, akal
fikiran, harta benda, keturunan dan kehormatan.
Di dalam kitab
al-Taj al-Iklil ‘ala Mukhtasar al-Khalil disebut tentang pelbagai jenayah yang
mewajibkan pembalasan, kesemuanya ada tujuh, iaitu:
·
Jenayah Penderhakaan.
·
Murtad.
·
Zina.
·
Qazaf.
·
Curi.
·
Rompak.
·
Minum Arak.
Dengan ini
jelas tidak ada perbezaan dari segi makna di antara dua perkataan jinayah dan
jarimah.
Namun sebahagian
besar fuqaha membezakan antara pengertian jinayah dengan pengertian jarimah.
Mereka mengkhususkan perkataan jarimah bagi pelbagai kesalahan yang mewajibkan
pembalasan had dan ta’zir. Sementara jinayah pula dikhususkan
bagi pelbagai kesalahan yang mewajibkan pembalasan qisas.
Perbezaan
maksud ini menurut mereka adalah berpunca daripada hukuman qisas yang harus
diberi maaf sama ada dengan pembayaran ganti atau tanpanya sekalipun kesnya
telah dimaklumkan kepada qadi atau
hakim.
Tapi keadaan
ini berlainan dengan hukum had kerana ia tidak harus diberi maaf
walaupun selepas dimaklumkan kepada qadi atau hakim. Lagipun hukuman qisas
boleh disabit dengan bukti sedemikian.
Ibn al-Humam
seorang ulama mazhab Hanafi, menyebut perkataan jinayah itu dikhususkan
bermaksud:” Setiap perbuatan yang dilarang yang menimpa nyawa dan anggota, yang
pertama dinamakan pembunuhan dan yang
kedua dinamakan penyebab kecederaan.”
Begitu juga
pendapat mazhab Syafii dan Hanbali, kecuali Ibn Qudamah sahaja yang menyebut:
“jinayah adalah setiap perbuatan yang menceroboh yang ditujukan terhadap nyawa
atau harta benda, akan tetapi dari sudut uruf (kebiasaan) ia dikhususkan bagi
apa sahaja tindakan yang mencerobohi tubuh badan. Lantaran itu kesemua jenayah terhadap harta
benda dinamakan jinayah, sama ada rampas atau curi, khianat atau merosakkan.”
ISLAM DALAM
MENANGANI ISU JENAYAH
Islam menetang
segala penyelewangan dan jenayah yang boleh merosakkan lima perkara di atas
dengan uslub yang berbeza, yakni dengan cara mencegah dari peringkat awal,
memberi perhatian yang khusus kepada individu dan juga pelaksanaan hukuman
dengan sebab jenayah atau perkara yang membawa kearah itu. Antaranya:
·
Mentarbiah supaya sukakan
kebaikan dan bencikan kejahatan.
·
Menyeru manusia untuk memuhasabah
jiwa serta mendidik. Dengan kata lain memasukkan unsur kemuliaan akhlak dan
menjauhkan segala sifat mazmumah.
·
Menyucikan jiwa manusia dengan ibadat
syarak seperti solat, zakat, puasa dan haji.
·
Menggambarkan keburukan jenayah
dan merasakan betapa bahayanya jenayah tersebut.
·
Larangan dan cegahan daripada
menyebarkan perkara mungkar dalam masyarakat kerana boleh mempengaruhi
jiwa-jiwa yang lemah.
·
Menyelamatkan masyarakat daripada
penyakit-penyakit sosial yang tersebar dan menyeleweng daripada akhlak yang
sebenarnya.
·
Melaksanakan hukuman kepada semua
jenayah dan hal yang membawa ke arah itu.
·
Menggesa supaya pelaksanaan amar
makruf dan nahi mungkar daripada semua golongan bertepatan dengan firman
Allah SWT dalam surah Ali Imran, ayat10 yang bermaksud:” Dan hendaklah ada di
antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan dan menyuruh
berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah
(buruk dan keji), dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang
berjaya.”
No comments:
Post a Comment