NOR
AKASHAF BINTI MOHD UZITA
058
Apabila berlaku pembunuhan maka hendaklah
kepada jenis pembunuhan. Ulama telah sepakat tanpa khilaf bahawa hukuman tanpa
qisas bagi orang yang membunuh dengan sengaja hendaklah dengan pengampunan kaum
keluarga atau si waris bagi pihak si mati. Ini adalah seafdal-afdal dan
sebaik-baiknya bagi mereka yang mempunyai hati yang besar lagi mulia. Firman
Allah s.w.t yang bermaksud:
“Dan sesiapa (pembunuh) yang diberi suatu kemaafan daripada sadaranya,
maka (hendakalah pihak yang memaafkan itu) mengikut cara yang wajar(dalam
membuat tuntutan ganti rugi dan pihak yang mendapat kemaafan itu pula
hendaklah) menunaikan bayaran ganti rugi itu dengan sebaik-baiknya.”
(Surah al-Baqarah 2:178)
Al-Syahid Sayid Qutub berkata kemaafan itu ialah dengan menerima ganti
rugi yang berupa diat. Apabila pihak wali mangsa pembunuhan menerima dan
bersetuju dengan bayaran diat itu dengan tuntutan yang baik, reda dan mesra.
Pembunuh atau walinya wajib menunaikan bayaran diat dengan sebaik-baiknya untuk
menjernihkan segala hati, menyembuhkan segala luka-luka dengan jiwa sekali gus
menguatkan hubungan persaudaraan antara mereka. Syeikh al-Maghari berkata yang
demikian merupakan hukum yang Allah syaratkan kepada manusia dalam memilih
keampunan daripada hukuman qisas, maka pembunuh wajib membayar diat sekali gus
menyelamatkan dirinya daripada hukuman bunuh balas dan azab yang pedih di sisi
Allah.
Syarat Pengampunan
Dr. Wahbah al-Zuhaili dalam al-Fiqh al-Islami Wa Adillatuh menyebut dua
syarat yang perlu ada dalam memberikan pengampunan :
1.
Pengampunannya
hendaklah daripada seorang yang baligh dan berakal.
2.
Pengampunan itu
mestilah lahir daripada orang yang berhak memberi pengampunan kerana tindakan
itu bererti pelupusan hak.
Orang yang berhak memberi pengampunan dalam kes ini ialah waris atau
wali mangsa pembunuhan sama ada lelaki atau perempuan menurut jumhur ulama’. Wa
Allahu A’lam.
No comments:
Post a Comment