NAMA : SITI AMINAH BINTI ISMAIL
NO. SIRI : 068
Sesungguhnya tangisan adalah sebahagian kehidupan. Hidup dimulakan
dengan tangisan, dicelah oleh tangisan dan akan diakhiri dengan tangisan. Detik
kelahiran seorang bayi dimulai oleh tangisan. Setelah membesar dan menjalani
kehidupan, pasti ada tragedy dan kesedihan, lalu aka nada tangisan. Kemudian
setelah segala-galanya berakhir, mayat dihantar ke kubur juga dengan tangisan.
Inilah kanvas kehidupan, sebahagiannya dilukis dengan tangisan.
Air mata ada kalanya penyubur hati, penawar duka. Itulah air mata
yang terpuji. Mungkin kerana penyesalan terhadap dosa atau kesyukuran atas
nikmat-nikmatnya. Ada kalanya air mata tanda kehinaan. Menjadi buih kekecewaan
yang menyempit perasaan. Itulah air mata manusia yang putus asa daripada rahmat
Tuhannya. Air mata itu terlalu hina bak air kotor yang tidak berharga. Bukankah
Allah berfirman, “ janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah.
Sesungguhnya tidaklah berputus asa daripada rahmat Allah kecuali kaum yang
kafir,” (Yusuf :ayat 87)
Ada juga air mata yang berlinang kerana takut akan Allah. Umpama
permata sangat indah. Teringat kita ketika suatu hari Abu Musa al- Asya’ri
menyampaikan khutbah di Basrah. Dalam khutbah itu beliau bercerita tentang
neraka. Lalu beliau menangis sampai air mata membasahi mimbar! Dan pada hari
itu orang ( yang mendengarkan ) pun menangis dengan tangisan yang amat dalam.
Orang yang hampir dengan Allah pernah berkata “ tangisan seorang
pendosa lebih Allah cintai daripada tasbih para wali”. Seorang pendosa yang
menangis kerana dosanya lebih baik daripada abid yang ujub dengan amalnya, lalu
berkira-kira di syurga mana kelak Allah akan menempatkannya. Dia seolah-olah
lupa pesanan Ibn ‘Ataillah al- Sakandari, “ kejahatan yang diiringi oleh rasa
sedih , lebih Allah sukai daripada satu kebaikan yang menimbulkan rasa
takbur”.Oleh itu hati-hatilah dalam tangisan, kerana ada tangisan yang akan
mengakibatkan diri menangis lebih lama lagi. Dan ada tangisan yang menghentikan
tangisan di akhirat nanti.
Jangan ketawa berlebihan kerana itu tanda lalainya hati dan
jahilnya akal. Ketawa petanda kurangnya ketajaman ilmu dan merudumnya
ketinggian wibawa. Manakala ketawa seorang jahil, akan semakin keras hati dan perasaannya.Seorang
hukama bersyair, “ aku hairan dan aku pelik melihat orang ketawa kerana
perkara-perkara yang akan menyusahkan lebih banyak daripada perkara yang
menyenangkannya.” Justeru, para salafussoleh menangis walaupun banyak beramal
takut-takut amal itu tidak diterima oleh Allah. Sebaliknya, kita masih tega
ketawa walaupun sedar diri masih tega dan suka melakukan dosa.
No comments:
Post a Comment