DITULIS OLEH:
WAN NOOR ASILAH BINTI WAN RAZALI
NO. MATRIK:
14021232
NO.SIRI: 081
Pengenalan Harta Pusaka
Dalam
Islam terdapat suatu kaedah pembahagian harta pusaka yang dinamakan dengan
hukum faraid sebagaimana yang diputuskan di dalam al-Quran. Ia diperoleh
daripada seseorang yang meninggal dunia dan meninggalkan waris yang layak menerima
harta pusaka mengikut hukum syarak setelah diuruskan jenazah si mati, dibayar
hutang piutangnya dan dilaksanakan wasiatnya (sekiranya ada).
Apakah
dia hukum Faraid? Faraid ialah
berasal daripada perkataan faradha (فرض),
di dalam bahasa Arab yang bermaksud ketentuan atau kepastian. Jika yang
dimaksudkan dengannya berkaitan dengan warisan atau harta pusaka, maka maksudnya
ialah bahagian yang telah ditetapkan mengikut hukum syarak untuk ahli waris.
Dengan itu, jika pengertian hukum dikaitkan
dengan pengertian faraid, maka makna hukum faraid ialah ketetapan yang
diberikan Allah SWT tentang kedudukan harta yang ditinggalkan oleh si mati atau
hukum yang diberikan Allah SWT dalam menangani pemerosesan pembahagian harta
warisan kepada yang berhak.
Harta
pusaka boleh dibahagikan mengikut kadar yang telah ditetapkan ataupun secara
permuafakatan. Pembahagian tersebut tertakluk kepada sebab dan syarat-syarat
tertentu dan tiada yang menghalang ahli waris daripada menerima harta pusaka.
Walau bagaimanapun hak faraid seseorang boleh gugur apabila ahli waris itu
membunuh. Sebagaimana hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud yang bermaksud: "Tidak
mewarisi orang yang membunuh itu sesuatu". Hak faraid juga boleh gugur
dalam keadaan di mana waris si mati berlainan agama sebagaimana hadis daripada
Usamah bin Zaid, sesungguhnya Rasulullah S.A.W. bersabda: "Orang Islam
tidak mewarisi orang kafir dan orang kafir tidak mewarisi orang Islam”.
Pembahagian
Harta Pusaka
Untuk
mengetahui proses pembahagian yang telah ditetapkan ini, terdapat caranya atau
kadarnya, siapa yang berhak menerimanya daripada kalangan ahli waris dan
sebagainya, ialah melalui apa yang dinamakan ilmu faraid. Pengertian ilmu
faraid menurut sebahagian ulama ialah suatu ilmu untuk mengetahui cara-cara
pembahagian harta pusaka kepada yang berhak daripada kalangan ahli waris. (Mu
'jam Lughat AI-Fuqahd' h. 341).
Pembahagian
harta warisan melalui cara yang terdapat di dalam ilmu faraid akan menghasilkan
pembahagian yang seadil-adilnya kerana ia berdasarkan wahyu. Kadar dan bahagian
masing-masing sebenamya telah ditetapkan oleh wahyu. Manusia atau pihak
mahkamah misalnya, hanya berfungsi sebagai menunaikan perlaksanaan hukum Allah SWT
dalam perkara ini. Hukum atau tatacara pembahagian harta waris melalui faraid
adalah wajib.
Pembahagian
harta pusaka bertujuan untuk memberikan kepada yang berhak dan untuk membantu
waris yang ditinggalkan. Syarak telah menetapkan apabila seseorang itu
meninggal, hartanya akan dibahagikan mengikut pembahagian faraid. Pembahagian
harta secara faraid adalah salah satu cara pembahagian harta di dalam islam.
Telah menjadi adat dan amalan umat islam bahawa apabila simati meninggal dunia
maka waris akan membuat kenduri tahlil untuk mendoakan simati. Waris-waris
perlu ingat bahawa sekiranya mereka bercadang mengadakan majlis tahlil perlulah
menggunakan wang poket masing-masing dan jangan digunakan wang peninggalan simati
kerana hak-hak yang wajib belum ditunaikan dan perlu diselesaikan terlebih
dahulu
Hak-Hak
Harta Pusaka yang Perlu Ditunaikan
Antara
perkara yang mula sekali perlu dan wajib diperhatikan ialah tentang kedudukan
harta waris itu sendiri daripada segi hak dan kaitannya dengan perkara-perkara seperti
zakat, nazar, kaffarah, haji, gadaian, denda hukum, hutang kepada Allah SWT dan
sebagainya. Setelah cara pertama yang di atas dapat disempurnakan, maka baki
harta itu diperuntukkan pula untuk perbelanjaan perlaksanaan fardu kifayahnya,
seperti membeli kain kafan dan keperluan pengkebumiannya. Kemudian bakinya yang
masih ada dikeluarkan untuk melunaskan segala hutangnya kepada orang lain,
iaitu hutang yang sabit mengikut pengakuannya semasa hidup atau yang sabit
melalui bukti-bukti yang diperakui kerana hutang itu wajib dibayar bagi pihak
si mati.
Daripada
baki harta itu lagi dibayarkan (diasingkan) pula untuk keperluan wasiatnya jika
ada, iaitu tidak lebih daripada 1/3 (sepertiga) daripada baki harta yang ada. Sekiranya
dia mewasiatkan semua atau sebahagian hartanya, maka wasiat ini tidak diterima,
tetapi cukup dikeluarkan 1/3 (sepertiga) sahaja untuk wasiatnya itu. Baki harta yang masih ada selepas
empat perkara di atas dilakukan, maka itulah dia harta waris yang menjadi milik
semua ahli waris yang berhak. Itulah juga harta yang dimaksudkan di dalam hukum
faraid yang wajib dibahagi-bahagikan kepada semua ahli waris yang berhak,
sesuai dengan kadar bahagian masing-masing. (Nihayah AI-Zain h. 281)
Adalah
jelas di sini waris- waris tidak boleh memakan harta simati sebelum ditunaikan
hak-hak simati dan dibuat pembahagian dengan ahli-ahli waris yang lain secara
faraid. Wasiat hanya boleh dilaksanakan kepada selain daripada mereka yang
layak mendapatkan bahagian harta mengikut hukum faraid. Menurut ulamak feqah, wasiat hanya
boleh dilaksanakan tidak lebih 1/3 daripada harta si mati. Manakala hutang pula
hendaklah dilunaskan sepenuhnya oleh warisnya jika harta peninggalan si mati
tidak mencukupi. Orang yang berhak kepada
harta waris hanyalah orang-orang yang disebut sebagai ahli waris yang terdiri
daripada pihak lelaki dan perempuan.
Hukum
Faraid berdasarkan ayat al-Quran dan Hadis :
Ayat-ayat
mengenai faraid ini banyak terdapat dalam al-Quran, ayat-ayat 7, 11, 12 dan 176
dalam surah al-Nisaa menggariskan panduan berkenaan waris-waris yang berhak dan
juga bahagian-bahagian yang harus diperoleh setiap waris.
Antaranya
Firman Allah SWT yang bermaksud: "Allah SWT memerintahkan kamu mengenai
pembahagian harta pusaka untuk anak-anak kamu, iaitu bahagian seorang anak
lelaki menyamai bahagian dua orang anak perempuan. Tetapi jika anak-anak
perempuan itu lebih daripada dua, maka bahagian mereka ialah dua pertiga
daripada harta yang ditinggalkan oleh si mati. Dan jika anak perempuan itu seorang
sahaja maka bahagiannya ialah seperdua (separuh harta itu)…"(sehingga akhir ayat).
(Surah
an-Nisaa ayat 11)
Begitu
juga dalam hadis-hadis Nabi SAW yang bermaksud: "Daripada Ibnu 'Abbas radhiallahu 'anhuma
daripada Nabi Sallallahu 'Alaihi Wasallam sabdanya: "Kamu
bahagi-bahagikanlah harta (pusaka) di antara ahli fard 'idh (waris) berdasarkan
Kitabullah. " (Hadis riwayat
Muslim dan Abu Daud)
Pengurusan
harta sebagai bekalan kehidupan di akhirat mesti diurus dan dirancang semasa
hidupnya lagi. Sebagaimana yang pernah berlaku pada zaman Rasulullah SAW.
Baginda telah mengarahkan sahabat yang ingin pergi berperang agar mewasiatkan
hartanya kepada orang lain. Ia bertujuan agar segala harta dan tanggungjawab
yang akan ditinggalkan, sekiranya dia syahid di medan peperangan, dapat diurus
dengan baik dan sempurna.
Sesungguhnya
islam telah menyusun, mengatur sistem dan kaedah terbaik bagi umatnya mengurus
harta pusaka. Antaranya adalah melalui kaedah wakaf, sedekah, hibah, faraid dan
wasiat. Oleh itu adalah menjadi tanggungjawab
kita semua sebagai umat islam untuk membuat wasiat dan menuliskannya dan
diserahkan kepada satu "badan pemegang amanah" yang akan di
pertanggungjawabkan untuk membantu menyelesaikan harta pusaka menurut
hukum faraid.
No comments:
Post a Comment