Ditulis oleh : Aminah Binti Awang@Ghazali
No. Siri : 064
No. Matrik : 14021111
KELAHIRAN
Tok Kenali atau nama sebenarnya ialah Haji Mohamad Yusoff
bin Ahmad bin Abdul Samad yang juga dikenali dengan nama timangan lain iaitu
Awang atau Awang Kenali merupakan nama sentimental yang amat digemarinya dan
dipergunakan oleh Kebawah Duli Almarhum Sultan Mohamad ke IV dalam titah
baginda. Tok Kenali telah dilahirkan dalam keluarga petani pada 1928H bersamaan
1868M dari satu keluarga yang baik, yang tinggal di Kampung Kenali, Kubang
Kerian 3 kilometer dari Kota Bharu, Kelantan. Ibunya ialah Fatimah binti
Mohamad Salleh. Kedua-dua datuknya merupakan seorang tokoh agama tempatan yang
sangat dihormati dan disanjungi. Abdul Samad pernah bertugas sebagai bilal,
manakala datuk sebelah ibunya Mohamad Salleh merupakan seorang Imam di surau
Kampung Kenali. Tok Kenali menjadi seorang yatim ketika berusia lima tahun. Oleh
itu, Tok Kenali telah dipelihara dan diasuh oleh datuknya sebelah ibunya iaitu
Mohamad Salleh atau lebih dikenali sebagai Tok Leh bersama nenek tirinya, Tok
Mek Ngah. Mereka berdualah yang telah menjaga, mendidik dan memberikan
perbelanjaan pengajiannya, ketika Tok Kenali berada di bawah jagaan ibunya
Hajah Fatimah. Walau bagaimanapun, Tok Kenali tidak hanya bergantung kepada
datuk dan ibunya, malah beliau pandai untuk berdikari walaupun usianya masih
muda dan sedang belajar. Bagi meringankan beban mereka, Tok Kenali mengambil
kesempatan bekerja sebagai seorang kerani menulis cukai tanaman penduduk daerah
Kenali. Hasil daripada pendapatan tersebut telah membantu beliau untuk
mempertingkatkan pelajaran dan pengetahuannya. Ketika berada dibawah
pemerintahan Inggeris di Kelantan, masyarakat tidak hanya dikenakan cukai tanah
bahkan juga tanaman diatas sebidang tanah itu juga turut dikenakan cukai.
Disebabkan itu jugalah berlakunya pemberontakan dan penentangan oleh Tok
Janggut di daerah Pasir Putih Kelantan terhadap sistem cukai yang
dikuatkuasakan keatas tanaman yang dilaksanakan pihak berkuasa Inggeris di
Kelantan.
PENDIDIKAN
Pendidikan awal yang diterima Tok Kenali adalah melalui
datuk sebelah ibunya, Tok Leh, kerana bapanya telah meninggal dunia ketika
beliau masih kecil. Tok Leh adalah seorang imam di masjid kampung Kenali.
Ternyata Tok Kenali merupakan seorang kanak-kanak yang memperlihatkan kebolehan
yang agak luar biasa kerana pada usia 8 tahun telah dapat menamatkan pengajian
al-Quran melalui bimbingan dan pengajaran datuknya, bahkan pada waktu itu
beliau telah mahir menulis dan membaca hingga dilantik oleh Tok Kueng
(Penggawa/Penghulu) sebagai kerana pemungut cukai di pejabatnya.
Tok Kenali adalah seorang kanak-kanak yang menunjukkan
cita-cita dan semangat belajar yang tinggi. Bagi beliau kemahiran membaca dan
menulis yang telah dikuasainya bukan semata-mata untuk mencari pekerjaan,
tetapi adalah bertujuan untuk mencari ilmu pengetahuan yang lebih luas.
Semangat yang tinggi mendorong Tok Kenali berusaha gigih walaupun terpaksa
berjalan kaki berulang alik antara rumahnya di Kampung Kenali ke bandar Kota
Bharu yang jaraknya sekitar 5 batu pada setiap pagi dan senja semata-mata untuk
belajar dengan ulama’ besar yang membuka halaqah pengajaran di
madrasah-madrasah yang dibangunkan di sekitar masjid besar Muhammadi di pusat
bandar Kota Bharu (masjid kayu) dan di Masjid al-Muhammadi. Masjid Muhammadi
pada ketika itu, selain dijadikan tempat untuk beribadat, di setiap sudutnya
kalangan ulama’ telah membuka kelas pengajian dalam pelbagai cabang ilmu
seperti bahasa, sastare arab, fiqh, akidah dan tasawuf. Manakala di
persekitaran sekelilignya dipenuhi pondok kediaman pelajar-pelajar. Mengikut
tinjauan penulis di kalangan generasi tua yang tinggal di persekitaran itu dan
diakui oleh Allahyarham Dato’ Nik Abdul Aziz bin Nik Mat yang menyifatkan
persekitaran Masjid Muhammadi hinggalah ke kawasan Kubang Pasu pada awal kurun
ke-19 adalah merupakan mantiqah ilmu ( kawasan ilmu pengetahuan ) kerana
dipenuhi oleh madrasah-madrasah dan pondok-pondok kediaman pelajar. Haji
Abdullah Al-Qari menjelaskan bahawa kalangan ulama’ulama’ yang terlibat
mengajar di masjid besar Muhammadi di Kota Bharu pada era kurun ke-19 atau
ulama’ yang membuka halaqah pengajaran di beberapa madrasah di sekitar Kota
Bharu adalah menjadi guru-guru utama dalam kehidupan Tok Kenali diusia
remajanya. Antara ulama’ besar Kelantan yang menjadi guru Tok Kenali semasa di
Kelantan ialah Haji Ismail bin Haji Mahmood iaitu ayahanda kepada Dato’ Perdana
Menteri Kelantan, Tuan Guru Haji Taib (yang lebih dikenali sebagai Tuan
Padang), Tuan Guru Haji Ibrahim bin Yusoff Sungai Budor, Haji Abdul Samad bin
Mohammed Salleh (Tuan Tabal), Haji Abas Sungai Bador, Haji Ismail Qadhi Atas
Banggol, Haji Awang Alim (Haji Awang Gemok Atas Banggol), Haji Nik Daud Kubang
Pasu dan lain-lain. Tok Kenali belajar di Kota Bharu selama 8 tahun iaitu dari
usia 10 tahun hingga menjangkau usia 18 tahun.
Setelah tamat pengajian dalam pelbagai cabang ilmu itu
pada tahun 1886 iaitu tahun kemangkatan Sultan Mulut Merah dan ketika Tok
Kenali dalam usia 18 tahun, beliau telah dihantar datuknya ke Makkah
al-Mukarramah untuk menunaikan ibadat haji dan Seterusnya melanjutkan pengajian
di kalangan ulama’ besar dari kalangan bangsa Arab, India, atau dari alam
Melayu sendiri yang menganjurkan halaqah pengajian di kota suci itu. Tok Kenali
berada dan mengikuti pengajian di Makkah selama 22 tahun. Beliau hanya kembali
ke tanah air pada tahun 1908 iaitu tiga tahun selepas kematian guru utama dalam
hidupnya iaitu Syeikh Ahmad bin Muhammad Zain al-Fatani.
Antara guru-guru utamanya ketika di Makkah ialah Haji
Syeikh Mohamad Ali Kutan, Syeikh Daud al-Fatani, Syeikh Abdul Samad
al-Falambawi, Syeikh Arsyad al-Banjari, Syeikh Ahmad Khatib al-Sambasi dan
Syeikh Ahmad bin Mohamad Zain Mustapha al-Fatani. Manakala guru-guru Tok Kenali
dari kalangan ulam’ Arab pula ialah terdiri dari Syeikh Hasbullah dari Kaherah,
Mesir di dalam bidang tafsir al-Quran, al-Allamah Syeikh Ubaid dalam Fiqh
Mazhab Maliki, al-Allamah Muhammad Amiin dalam bidang fiqh Mazhab Hanafi,
al-Allamah Syeikh al-Sayyid Bakri, al-Allamah Syeikh Muhammad Yusoff al-Khayyat,
al-Allamah al-Sayyid Abdullah bin al-Sayyid Muhammad Sya’ah al-Zawawi, mufti
Makkah dan guru utama di Masjid al-Haram. Hakikatnya masyarakat umum Kelantan
waktu itu beranggapan pengajian dan kealiman seseorang itu belum cukup sempurna
dan mantap kecuali setelah menamatkan pengajiannya di kota suci Makkah,
mananakala masyarakat Islam tempatan menganggap seseorang telah Berjaya
menamatkan pengajian di Makkah adalah benar-benar alim dan akan dinanti-nanti
oleh masyarakat.
Jika disoroti secara lebih luas dan terperinci
memperlihatkan pula bahawa dari sejumlah ulama’ Melayu dari mana Tok Kenali
mengikuti pengajian, jelas kedudukan Syeikh Ahmad bin Mohamad Zain al-Fattani
merupakan dan menjadi tokoh ulama’ yang paling kuat berpengaruh dalam kehidupan
Tok Kenali dilihat dari sudut pendekatan ilmu dan pendekatan pergerakan islah
yang lain. Bahkan dari sudut lain pula, tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa
Tok Kenali dan Dato’ Perdana pula merupakan anak murid yang paling dikasihi dan
diharapkan misi perjuangan islahnya di Alam Melayu. Keadaan terbukti di makna
Syeikh Ahmad bin Muhammad Zain dalam misinya bagi pihak Persatuan Ikatan Ulama’
Melayu menemui pimpinan gerakan harakah Islamiah dan masyarakat Islam umumnya
dalam mengelakkan polimik-polimik pemikiran kecil yang boleh diatasi di
kalangan ilmuan, tanpa diperbesarkan ke pengetahuan masyarakat awam yang
pengetahuan Islam mereka adalah terbatas untuk memahaminya. Bagi Syeikh Ahmad
Mohamad Zain pendedahan secara besar-besaran aspek dan isu-isu perbezaan aliran
mazhab dikalangan masyarakat awam akan memberi kesan ke arah penyuburan
kumpulan-kumpulan berbeza dan membawa kepada perpecahan ummah yang memudaratkan
di ketika Islam menuntut kesatuan dan perpaduan ummah dalam menghadapi kemaraan
kuasa-kuasa Eropah di negara dan masyarakat Islam.
Setelah berada di Makkah dan belajar serta bekerja dalam
membantu guru Syeikh Ahmad Zain selama 22 tahun, pada tahun 1908 iaitu selepas
tiga tahun dari kematian gurunya itu Tok Kenali mengambil keputusan kembali ke
tanah air iaitu negeri Kelantan dengan hasrat dan azam yang tinggi menyambung
usaha-usaha islah dan pembaharuan dalam masyarakatnya sendiri. Beliau kembali
ke tanah air ketika itu negeri Kelantan berada dibawah pemerintahan Sultan
Muhammad ke IV yang bergerak aktif dalam usaha membangunkan negeri Kelantan
sesuai dengan gelaran Darul Naim (negeri limpahan nikmat). Selari dengan
tuntutan al-Quran yang memberi perhatian kepada kemajuan ilmu pengetahuan maka
Tok Kenali telah memilih lapangan pendidikan sebagai tugas utamanya.
Dikesempatan itu, Tok Kenali telah membuka pondok dikawasan terbiar di Kampung
Paya, Kubang Kerian, Kota Bharu pada 1910. Beliau memilih kawasan terbiar ini
adalah atas konsep ihya al-mawat (konsep penghidupan bumi mati dengan
pembangunan) iaitu satu konsep pendekatan yang disarankan oleh Islam kepada
manusia atas kedudukannya sebagai khalifah bumi. Di samping pengajian pondok
ini, Tok Kenali mengajar ilmu nahu, fiqh, tasawuf dan tafsir al-Quran serta
hadis. Selain itu, beliau turut memperkenalkan alat bantuan mengajar dalam
menyampaikan pengajarannya.
KELUARGA
Haji Mohamad Yusoff
(Tok Kenali) juga turut memperlihatkan dirinya sebagai ilmuan Islam yang luar
biasa dari sudut kehidupan berkeluarga apabila beliau memilih untuk hidup
berkeluarga ketika usia masih balasan tahun. Tok Kenali telah mendirikan rumah
tangganya pada usia 16 tahun. Wanita pilihannya dikenali sebagai Mek Nik tetapi
perkahwinannya berkekalan hanya setahun sahaja dan mereka berpisah tanpa
dikurniakan zuriat. Setelah gagal dalam pernikahan pertama, beliau memilih
untuk hidup bujang hinggalah beliau menamatkan pengajian di Makkah
al-Mukarramah dan kembali ke tanah air. Pada kali ini beliau telah memilih
untuk berkahwin dengan seorang janda yang bernama Rokiah binti Haji Mahmood.
Perkahwinan ini berkekalan hingga ke Akhir hayatnya. Berasaskan catatan sejarah
ini membuktikan Tok Kenali tidak mengamalkan poligami yang biasa menjadi
amalan-amalan tok guru zaman itu. Hasil daripada perkahwinan itu, beliau telah
dikurniakan empat orang cahaya mata yang kesemuanya lelaki. Mereka ialah Hj
Ahmad (Tok Bakok), Hj Muhamed Salleh, Hj Mahmud dan Hj Abdullah Zawawi. Dari
keempat-empat anak Tok Kenali itu semuanya dapat mewarisi kealiman ayahanda
mereka tetapi dari sudut kegiatan pendidikan dan islah hanya Hj Ahmad
satu-satunya anak yang berkhidmat di Kelantan dalam usaha mewarisi dan
menyambung pengajaran berasaskan sistem pondok yang diasaskan oleh ayahnya.
Manakala tiga yang lain telah memilih untuk bermastautin di Arab Saudi dan
meninggal atau masih menetap di Makkah al-Mukarramah hingga waktu ini.
No comments:
Post a Comment