Friday, February 17, 2017

Istana Jahar

DISEDIAKAN OLEH: NUR AMIRA BINTI ABDUL HALIM(14021134)NO.SIRI: 072
NIK NOR IZZATI BINTI NIK MOHAMAD (14021121) NO.SIRI: 046
NORHIDAYATI ADAWIAH BINTI MOHD ARIFFIN (14021131) NO.SIRI: 084
SITI NOR NAJWA BINTI FAUZI (14021159) NO.SIRI: 070
SITI ZUNAIRAH BINTI ISMAIL (14021164) NO. SIRI: 071

Sebuah lagi Istana bersejarah di Kelantan. Istana ini juga dibina pada zaman Sultan Muhammad II. Bangunan Muzium Adat Istiadat Diraja (Istana Jahar) ini pada asalnya merupakan bangunan satu tingkat dikenali dengan nama Istana Raja Bendahara. Istana ini mula dibina menggunakan kayu sepenuhnya pada zaman akhir pemerintahan Sultan Muhammad II (1837 - 1886). Pernbinaannya siap pada tahun 1887, Setahun selepas kemangkatan Sultan Muhammad II. Istana ini dibina di atas tanah Lot No.430 berkeluasan kira-kira 1,822 meter persegi, dalam Seksyen 7 bandar Kota Bharu. Istana yang terletak persis di sebelah hilir alun-alun Istana Balai Besar ini semula adalah dimaksudkan bagi menjadi istana kediaman cucundanya, Long Kundur, bersempena istiadat perkahwinannya dengan Tengku Embong, puteri kepada Tengku Puteh, Raja Patani Ke-II.

Pada masa itu, Long Kundur bergelar Raja Bendahara pada 1868 hingga 1886. Selepas kemangkatan Sultan Muhammad II pada tahun 1886, baginda digantikan oleh anakandanya Long Sulong yang memakai gelaran Sultan Ahmad. Pada zaman pemerintahan Sultan Ahmad, bangunan Istana Jahar terus didiami oleh anakandanya Long Kundur. Baginda Sultan Ahmad tidak lama memerintah Kelantan. Pada tahun 1889 baginda telah jatuh gering dan mangkat. Apabila baginda Long Kundur menjadi Sultan Kelantan dengan gelaran Sultan Muhammad III, Baginda tetap bersemayam di istana ini sehinggalah apabila baginda mangkat setahun kemudian.

Pada masa adindanya, Long Mansur menjadi Sultan Kelantan, baginda (Long Mansur) telah menjadikan Istana Balai Besar pula sebagai tempat kediaman rasmi baginya menggantikan Istana Jahar seperti pada zaman kekandanya, Long Kundor. Adalah menjadi seperti suatu kelaziman pula bagi Raja-Raja pemerintah Kelantan untuk bersemayam di Istana Balai Besar, manakala bakal pengganti Sultan bersemayam di Istana Jahar kecuali pada zaman pemerintahan Sultan Ismail Ibni Al-Marhum Sultan Muhammad IV. Pada zaman pemerintahannya, Baginda Sultan Ismail tetap menjadikan Istana Jahar sebagai kediaman rasmi Baginda dengan Istana Balai Besar sebagai pusat pentadbiran Kerajaan Negeri Kelantan. Baginda Sultan Ismail adalah Sultan Kelantan yang terakhir bersemayam di Istana Jahar ini.





Pada masa Baginda Long Senik menjadi Sultan dengan gelaran Sultan Muhammad IV, Baginda telah menitahkan supaya ditanam sebatang pohon Jahar di hadapan istana ini, dan sejak itu, mulailah istana ini dikenali dengan namanya yang baharu iaitu Istana Jahar sehingga sekarang.
Istana ini sempat terbiar dana merana pada dekad-dekad 1960an dan 1970an. Namun tidak sampai runtuh seperti Istana Tengku Sri Akar Raja berdekatan. Pada tahun 1980, KDYMM Sultan Ismail Petra Ibni Al-Marhum Sultan Yahya Petra, telah mengampuni perkenan bangunan Istana Jahar dipinjamkan kepada Kerajaan Negeri untuk dijadikan Muzium Negeri Kelantan. Bagi mewujudkan sebuah Muzium Negeri, banyak kerja-kerja pembaikian dan pengubahsuaian perlu dilakukan. Bangunan ini uzur. kerana terlalu lama dibiarkan kosong dan tidak terurus. Begitu juga dengan kawasan sekitrnya yang memerlukan kerja-kerja 'land-scaping' sesuai dengan pengwujudan sebuah Muzium Negeri yang bakal menjadi pusat lawatan dan tarikan pelancong dari dalam dan luar negara. Muzium ini telah dirasmikan oleh Raja Perempuan Zainab II pada 30 Mac 1981 dan mula beroperasi di Istana ini pada 1 Julai 1981.

Pada hari ini, berikutan Muzium Negeri Kelantan telah berpindah ke bangunannya yang baharu pada 1990, iaitu bangunan lama Pejabat Majlis Perbandaran Kota Bharu di Jalan Hospital, Kota Bharu, maka Istana Jahar telah diubahsuai bagi menjadi Muzium Adat Istiadat D'Raja Kelantan.
STRUKTUR BANGUNAN

Sejarah perkembangan senibina merupakan cermin kepada peradaban, kebudayaan, emosi dan falsafah hidup sesuatu bangsa. Sejarah senibina juga dapat menjadi bukti nyata tentang kemahiran dan kemajuan yang di capai dan secara tidak langsung dapat melambangkan identiti sesuatu kaum @bangsa itu sendiri. Reka bentuk bagunan istana jahar ini adalah merupakan gabungan antara dua pengaruh iaitu timur dan barat. Pengaruh daripada barat jelas kelihatan pada bentuk atapnya di bahagian hadapan (anjung )istana jahar

Bentuknya berbeza dengan bentuk atap rumah bujang atau rumah tiang dua belas masyarakat melayu negeri Kelantan. Begitu juga dengan bentuk tiang –tiang  yang menyokong bangunan istana jahar. Tiang-tiangnya berbentuk cylinder, berbeza dengan tiang rumah melayu yang biasanya berbentuk bulat atau pun empat segi sahaja. Bangunan istana jahar di bina berbentuk empat  persegi panjang dan mempunyai dua tingkat.setiap tingkat mempunyai  keluasan yang sama dan di hubungkan melalui dua buah  tangga berpusing yang terletak di sudut bahagian belakang istana jahar. Di bahagian bawah istana jahar ini terdapat tiga ruang yang utama serta koleksi pameran iaitu: 

RUANG SURUNG
Terletak dibahagian hadapan hadapan berhampiran pintu masuk, memanjang ke bahahagian kiri dan kanan kira-kira 57 meter dan melebar ke belakang kira-kira 7 meter.Ruang ini dahulunya digunakan oleh sultan untuk menyambut tetamu dan pelawat yang berkunjung ke istana. Kini ruang ini digunakan untuk mempamerkan berbagai jenis koleksi terkstil. Antaranya ialah kain limar,kain limar songket, kain punca potong, kain aceh rosak dan lain-lain.

Limar adalah satu perkataan jawa yang merujuk kepada sejenis kain sutera. Perkataan ini dipercayai berasal limau. Nama limau dipilih mungkin disebabkan warna kuning, jingga dan merah malar.
Kain limar ditenun sekitar tahun 1900. Sejarah mencatatakan tanah melayu pernah mengimport sutera pada akhir kurun ke 18 dan 19 dari Combodia dan Thailand.corak halus pada kain limar songket. Manakala yang menggunakan motif- motif kalimah ALLAH dikenali dengan kain limar ayat.
Kain limar biasanya dipakai oleh kaum wanita sebagai kain selendang. Kain limar songket digunakan oleh golongan bangsawan dalam majlis rasmi sahaja.
Kain limar ayat pula digunakan untuk menutup keranda dan perhiasan, manakala kain limar biasa pula dipakai sebagai pakain harian.

RUANG SERAMBI
Terletak dibahagian kanan dan kiri ruang surung,dengan keluasan 5.17 meter panjang dan 7 meter lebar. Ruang ini dahulunya digunakan sebagai tempat tinggal pengawal-pengawal tetap istana.
Kini kedua-dua bilik ini digunakan untuk mempamerkan adat istiadat diraja. Bilik di sebelah kanan  digunakan sebagai bilik bertunang dimana segala peralatan dan perkakas yang digunakan semasa istiadat pertunangan berlangsung dipamerkan.
Bilik disebelah kiri pula digunakan sebagai bilik peraduan. Bilik ini digunakan oleh pengantin diraja selepas istiadat persandingan. Berbagai jenis peralatan dan sajian kuih muih untuk santapan pengantin juga dipamerkan.

UKIRAN KAYU

Kelantan merupakan salah satu Negara yang kaya dengan ukiran kayu pada Masjid, Wakaf, Istana, Rumah dan sebagainya. Seni ukiran kayu Kelantan didapati banyak persamaan dengan yang terdapat di Selatan Thailand terutama dari Pattani.
Pada masa lapang, orang-orang Melayu Kelantan menggunakan masa dengan peralatan-peralatan rumah sendiri seperti gayung, rehal, Quran, pengukur kelapa dan sebagainya. Dalam masa itu juga timbul minat mereka untuk menghiaskan alat-alat itu dengan mengukir corak yang ringkas pada permulaan. Alatan yang digunakan juga terdiri daripada senjata-senjata biasa seperti pisau, parang, kapak dan sebagainya.
Pada dinding-dinding bekas Istana zaman Sultan Muhammad IV terdapat tulisan khat thuluth yang indah, ayat-ayat Al-Quran yang diukir termasuk ayat dari surah Yaasin. Apabila seseorang itu menjadi ahli ukir Istana, tenaganya diperlukan pasa bila-bila masa sahaja oleh Raja serta pembesar-pembesar Negeri dengan disediakan keperluan minima bagi menampung keluarganya. Rumah-rumah pengukir ditempatkan di sekitar Istana atau rumah-rumah pembesar supaya mudah pengukir dijemput bila perlu.
Selain daripada itu, pengukir-pengukir kayu Melayu bersama-sama dengan penduduk tempatan banyak mendirikan wakaf di mana khidmat dapat diperhatikan pada serambi atau bumbung-bumbung wakaf. Sesuai dengan masyarakat Kelantan yang dikenali dengan sifat keislaman dengan corak yang dikenali hari ini sebagai “Tulisan Khat”.

RUANG TENGAH
Ruang ini dikenali juga sebagai Balai Tarik yang mempunyai keluasan 57x25.47 meter. Ruang ini digunakan untuk acara –acara rasmi seperti majlis perkahwinan, kesyukuran, tempat persembahan kesenian seperti tarian dan nyanyian sebagai hiburan. Balai Tarik ini dipisahkan dengan ruangan surung oleh dinding kayu yang mempunyai 3 pintu kecil. Dinding ini dibuat daripada kayu cengal dan disusun mengikut motif janda berhias.
Kini ruang tengah ini digunakan sebagai ruang utama untuk mempamerkan istiadat persandingan pengantin. Selain daripada itu, ruangan tengah ini juga digunakan untuk mempamerkan berbagai jenis alat perhiasan dari kaum wanita seperti gelang kaki, rantai  leher, dokoh, kerongsang dan lain –lain.

Di sudut belakang istana Jahar ini pula, terdapat dua buah tangga berpusing  bagi menghubungkan tingkat satu dan dua. Tangga ini diperbuat daripada besi tuang yang di import dari luar negara. Bahagian bawah istana Jahar ini dindingnya diperbuat daripada batu–batu berlapis, simen atau plaster. Di bahagian hadapan, dindingnya memanjang hingga ke tingkat dua yang dibuat daripada kayu yang disusun mengikut motif janda berhias bagi mencantikkan lagi pandangan dinding yang diselang- selikan dengan kaca.
Di bahagian dalam pula, tangganya diperbuat daripada simen dan berbentuk bulat manakala lantainya daripada batu marmar. Di tingkat dua pula, keseluruhan lantai dengan dinding bahagian  dalam adalah daripada kayu cengal. Pembahagian ruang dengan koleksi pameran iaitu ruang surung, ruang peraduan dan pakaian. Ruang surung atau anjung ruang ini memanjang ke hadapan yang berukuran 20x8 meter. Ruang ini berlantaikan kayu cengal dan tidak berdinding dan hanya dipagari dengan besi tuang yang berukir sehingga 1 meter yang mana fungsinya adalah sebagai tempat beristirehat. 

RUANG BILIK PERADUAN
Bilik ini berukuran 5.25x57 meter dan dahulunya digunakan sebagai bilik peraduan raja. Di kiri dan kanan bilik ini terdapat dua bilik kecil yang berfungsi sebagai bilik tidur putera dan puteri sultan. Keseluruhan bilik ini diperbuat daripada kayu cengal dan di bahagian atas dindingnya dipasang dengan ukiran tebuk tembus yang dikenali dengan nama jelaja. Ianya berfungsi untuk mencantikkan pemandangan dan mengalirkan udara agar keadaan di dalam bilik sentiasa nyaman.
Kini bilik peraduan digunakan sebagai balai pameran untuk mempamerkan adat istiadat diraja di zaman dahulu. Bahagian bilik peraduan diraja dipamerkan adat melenggang perut dan adat menyambut kelahiran.

Bilik yang kecil di sebelah kiri pula digunakan sebagai bilik mandi berlimau bagi ibu yang lepas bersalin dan selepas pantang. Manakala bilik sebelah kanan digunakan untuk mempamerkan peralatan dan alat membelah mulut, bercukur, dan buaian putera dan puteri diraja.
RUANG PAKAIAN
Ruang ini terletak di sebelah kiri dan kanan di antara ruang anjung dan bilik peraduan. Ruang ini berukuran 4.5x6.4 meter yang digunakan untuk menyimpan segala peralatan dan pakaian diraja. Dahulunya, ruang ini mempunyai dinding di tepi yang membentuk seolah- olah sebuah bilik. Bagi maksud menjadikannya balai pameran, maka dinding tersebut telah dibuang. Di sebelah kanan ruang ini, digunakan untuk mempamerkan adat istiadat memijak tanah putera dan puteri diraja. Di sebelah kiri pula, digunakan untuk mempamerkan adat istiadat berkhatan bagi putera raja

Di antara ruang anjung dan bilik peraduan ini terdapat satu ruang yang kosong yang tembus ke bawah. Daripada atas kita dapat melihat ruang- ruang di bawah dengan jelas. Ruang ini berbentuk bujur telur berukuran 10.06 meter panjang dan 3.33 meter lebar. Ruang ini dipagar dengan besi tuang yang berukir setinggi satu meter. Fungsinya adalah sebagai hiasan dan juga untuk kemudahan berhubung antara tingkat atas dengan bahagian bawah tanpa perlu menggunakan tangga.

2 comments:

  1. tesis ni hanya sampai sini or ada sambungan? sy pelajar tingkatan 6 ingin buat kajian ttg seni bina istana jahar. bahan ini boleh jadi rujukan kpd sy. ada lagi tak sambungan?

    ReplyDelete
  2. .https://keep.line.me/s/Lb8uYYKl0c45XfYhErKpES9VipJoa6sXmUwle-HBC7I

    Web: almawaddah.info

    Salam wa rahmah

    Kepada;

    Yang dihormati para akademik, para rektor universiti dan para mufti.

    Tan Seri/Datuk Seri/Datuk/Datin/ tuan/puan

    Tajuk: "Penukaran al-Qur'an dangan mazhab Ahli Sunnah Wal-Jamaah sebagai asas agama Islam oleh para Mufti Malaysia adalah "un-Islamic" . Rencana ini adalah bagi tujuan kajian dan renungan.
    Sila layari laman: almawaddah.info
    Tidakkah Islam itu rahmatan li -l-Alamin?
    Terima kasih.

    Daripada;
    Pencinta al-Qur'an sebagai asas agama Islam di Malaysia.
    Kuala Lumpur
    Malaysia.

    ReplyDelete

Pemenang anugerah "Most Entertaining Blog" di Malaysia Social Media Week 2016 (MSMW)
yang telah diadakan di GlassHouse @ Seputeh, Kuala Lumpur.

Comments

Contact Us

Name

Email *

Message *