Ditulis oleh:
Aiqizni binti yusoff
No.siri:085(14021108)
Kepentingan Pendidikan dalam konteks matlamat pendidikan kebangsaan.
Kepentingan pendidikan:
Matlamat
Matlamat Pendidikan Negara bertujuan melahirkan rakyat Malaysia yang
sempurna dan memiliki serta menghayati ciri-ciri berikut :
1.Percaya dan patuh kepada Tuhan
2.Berilmu pengetahuan berakhlak mulia
3.Bertanggungjawab kepada diri, masyarakat, agama dan negara
4.Memiliki sahsiah yang seimbang dan sepadu
5.Memupuk perpaduan di kalangan
rakyat berbilang kaum
Selain daripada
perkembangan potensi individu secara menyeluruh dan seimbang, adalah diharapkan
juga melalui proses pendidikan, Malaysia dapat mencapai matlamat pendidikannya,
iaitu :
1.Melahirkan rakyat
yang bertanggungjawab dan boleh memenuhi kewajibannya sebagai seorang warganegara
2.Menghasilkan rakyat
yang progresif, mahir serta cekap supaya membolehkannya berupaya
melaksanakan tugas secara produktif serta sempurna, demi memberikan sumbangan
terhadap kemajuan dan pembangunan.
3.Melahirkan rakyat
yang boleh memahami dan menerima sertamengamalkan prinsip-prinsip dan cita-cita
demokrasi mengikutperlembagaan
4.Melahirkan rakyat
yang taat setia kepada Raja dan cinta kepadaNegara
5.Melahirkan rakyat
yang memahami serta mengamalkan prinsip-prinsip Rukun Negara, dan bersikap
toleransi, demi wujudnya perpaduan rakyat berbilang kaum
6.Mengurangkan jurang
perbezaan antara kaum dengan membekalkan kemudahan-kemudahan asas
pendidikan kepada golongan yang kurang berada.
Berpandukan matlamat yang hendak dicapai dalam pendidikan di Malaysia ia
boleh diterapkan pada kedua-dua teks kajian Sulalatus salatin dan juga Saudagar
Besar Dari Kuala Lumpur.
Contoh: Saudagar Besar dari Kuala Lumpur.
Petikan halaman 33.
Pergaulannya dengan anakanak lain hanya di sekolah. Dia berkawan dengan Rahim kerana hubungan persahabatan ayah danibunya dengan keluarga Encik Muhammad. Dia berkawan denganRobert kerana sebab yang sama.
Kepentingan pendidikan:
F:MEWUJUDKAN PERPADUAN RAKYAT BERBILANG KAUM
No comments:
Post a Comment