Friday, January 27, 2017

KERJAYA GRO DARURAT?

Nama Penulis : Aminah Binti Awang@Ghazali
Nombor Matrik : 14021111
Nombor Siri : 064


Keterlibatan dalam kerjaya yang jelas status pengharamannya masih banyak berlaku di negara kita. Sebagai contoh, kerjaya sebagai Guest Relations Officer (GRO), pelayan nafsu berlainan jantina dan yang seumpamanya. Pelbagai alasan dan dalih diberikan oleh sebahagian mereka untuk mengurangkan rasa berdosa atau lebih berbahaya, menjustifikasikan tindakan mereka sebagai halal dan harus.

            Saya bersetuju kita tidak boleh terus menghina petugas seperti itu, seolah-olah tiada langsung peluang untuk memperbaiki kerjaya mereka. Mungkin ada yang terjebak kerana terperangkap dek sindiket “hitam”, tergopoh-gapah menurut nafsu muda atau kerana kejahilan. Ada yang terjebak dalam kerjaya haram selaku mangsa dan bukan sengaja menurut kehendaknya.

            Namun begitu, teguran serta kecaman memang wajar ditujukan kepada pekerja-pekerja yang rela dan dengan sendirinya memilih kerjaya terbabit. Kutukan dan kecaman perlu dibuat terhadap kerjaya kotor itu dan dan bukannya tertumpu sangat kepada individu, agar timbul kesedaran dan membangkitkan rasa berdosa.

            Pada masa yang sama, ada pula pihak pendakwah lain yang mencuba teknik dan kaedah yang lembut dan memujuk. Namun kita tidak boleh mengenepikan teknik “kutukan” dan “kecaman”, kerana ia bersumber daripada nas al-quran dan hadis.

Apa itu GRO dan bidang kerjayanya?
            Kerjaya GRO mempunyai banyak takrif dan bidang tugasan. Ada GRO yang mempunyai tugasan bertulis yang “neutral” dan bersifat pentadbiran. Namun begitu, tugasan yang tidak bertulis itulah yang merumitkan, di makna ia kerap melewati kepada tugasan lain yang sama sekali “tidak sihat”, iaitu melayan kehendak pelanggan walaupun hingga ke dalam bilik. Tema utama tugasan adalah untuk melayan sasaran sehingga sasaran perniagaan tercapai.

            Suasana di Malaysia perlu dirujuk sebelum pendirian selanjutnya dibuat. Jika dilihat daripada laporan-laporan akhbar yang boleh membentuk persepsi rakyat dan majoriti, kerjaya GRO kerap digambarkan sebagai merujuk kepada kerjaya seorang pelacur. Sebagai contoh, lihat saja petikan berita di media cetak. Tangkapan pelayan GRO ini dianggap oleh awam sebagai “pelacur” atau GRO gelaran lembutnya.

            Oleh sebab itu, menjadi tanggungjawab pendakwah untuk membidas tugasan ini daripada dilakukan oleh makna-mana wanita ataupun lelaki Islam, walau dalam apa jua keadaan sekalipun, khususnya di tanah air Malaysia yang menawarkan pelbagai jenis pekerjaan yang harus.

Pengajaran Penting
            Saya ingin menegaskan secara umum kepada sesiapa sahaja yang cuba mencari alasan dan justifikasi untuk membenarkan mana-mana umat Islam bertugas sebagai GRO dan yang sepertinya dengan beberapa fakta penting berikut :
·         Apa sahaja tugasan dan kerjaya yang haram mesti disebut sebagai “haram”, termasuklah kerjaya seperti GRO dan pelacur. Menjadi tanggungjawab mereka yang berilmu untuk memberi gesaan supaya berhenti serta-merta dan bukannya memberikan masa. Jangan sesekali kita bertindak memberikan apa jua kenyataan yang seolah-olah memberikan keizinan untuk mereka meneruskan kerjaya tersebut atas alasan darurat.
Jangan sewenang-wenangnya menggelar keadaan itu darurat bagi mengharuskan yang haram. Perlu diingat kaedah feqah yang menyebut, “Apa yang diharuskan kerana darurat mesti diikat dengan batasannya.” Darurat juga perlu menilai timbangan kerosakan dan kebaikan yang terhasil. Jika kerosakan atau mudarat lebih banyak, maka maslahat tertolak.
Oleh sebab itu, apa yang perlu ditegaskan disini ialah gesaan supaya mencari kerjaya lain dan bertaubat dengan serta merta. Taubat memerlukan kesegeraan dalam Islam. Imam al-Ghazali mendefinasikan taubat sebagai: “Meninggalkan maksiat serta-merta, berazam kukuh untuk meninggalkannya pada masa hadapan, dan berusaha menebus dosa-dosa yang lalu.” (Ihya ‘Ulum al-Din, jil 4, hlm 5)
·         Kerjaya haram GRO dan yang seumpamanya akan mengakibatkan hilangnya keberkatan dalam kehidupan mereka yang terbabit. Akibatnya akan menjauhkannya daripada kesedaran. Kita tidak sepatutnya memberikan harapan dan ruang untuk dia meneruskannya. Jadi, tidak wajar timbul cadangan daripada sesiapa jua untuk membiarkan sehingga dia berasa bosan dan sedar, atau memberikannya masa untuk terus bergelumang dengan dosa.
·         Nabi s.a.w. mengajar umatnya agar tidak bertangguh dalam mengerjakan perkara yang baik, khususnya taubat. Perkara yang haram dilarang kerana ia memudaratkan diri dan orang lain. Malah ia mesti dihentikan serta-merta tanpa bertangguh. Tidak boleh beralasan kononnya ingin memahami kesukaran petugas GRO, menjaga hatinya lalu sewenang-wenangnya “memberi penangguhan”, sedangkan Allah dan Rasul-Nya tidak pernah memberi penangguhan dalam hal meninggalkan maksiat.
Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud : “Sesungguhnya taubat di sisi Allah hanyalah taubat bagi orang yang mengerjakan kejahatan lantaran kejahilan, yang kemudian mereka bertaubat dengan segera, maka mereka itulah yang diterima Allah taubatnya. Dan Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana.” (Surah An-Nisa’ 4:17)
Namun, jika setelah kita memberi nasihat, pelaku maksiat dengan sendirinya ingin mengambil masa sebelum berubah, itu adalah isu lain. Namun kita tidak boleh memperuntukkan tempoh tangguh tersebut.
·         Tidak boleh diterima alasan bahawa tidak mampu membuat kerja lain atau pihak berwajib serta pendakwah belum menyediakan tugasan alternatif untuk kerja sebegitu. Ini kerana Allah telah memberikan akal dan tubuh badan yang sihat kepada setiap individu untuk menjadi bijak dan bertanggungjawab penuh menggunakan seluruh anggotanya untuk belajar sesuatu yang berfaedah dan menggunakan kemahiran tersebut untuk memperoleh pendapatan yang halal, bukan menjual tubuhnya demi nafsu serakah manusia. Selain itu, kewujudan kerjaya alternatif bukan syarat untuk berhenti daripada melakukan dosa tersebut, kerana alternatif sebenar wajib difikirkan dan diusahakan individu terbabit. Tanggungjawab menyediakan alternatif seterusnya jatuh kepada ketua agama di sesebuah negara.
Imam al-Ghazali menyifatkan orang yang melakukan dosa tanpa bertaubat dan tanpa berhenti, tetapi ingin rahmat Allah dan dimudahkan kepada pendapatan, kehidupan yang bersih dan halal, adalah ibarat: “Seseorang yang membelanjakan semua hartanya dan meninggalkan diri serta keluarganya dalam keadaan fakir, namun sentiasa menunggu kurniaan daripada Allah untuk memberikannya rezeki, menemui harta yang tersimpan di dataran yang kontang”.(Ihya’ Ulum al-Din, jil. 4, hlm. 58(

Kesimpulan
            Terdapat pihak yang cemburu atau tertarik dengan jumlah pendapatan lumayan yang Berjaya dihasilkan melalui kerjaya ini berbanding kerjaya halal yang berpendapatan rendah. Ingatlah, sekiranya pekerja GRO atau mana-mana petugas dalam industri haram terus dalam pekerjaan kotornya dan kelihatan mampu menyara hidup dengan baik hasil duit itu, malah kelihatan lebih mewah dan Berjaya daripada mereka yang berpendapatan halal, ia sesuai dengan sabda Nabi s.a.w. ini yang bermaksud : “Apabila kamu melihat Allah memberikan limpah kurnia di dunia kepada hamba-Nya sedangkan segala maksiat disukainya (dan diperbuat), ketahuilah sesungguhnya itu ialah istidraj. Kemudian Nabi s.a.w. membaca firman Allah dalam surah al-An’am ayat 44 : “Dan tatkala mereka melupakan apa yang diperingatkan kepada mereka, Kami sengaja memberi kurniaan dunia dari pintu yang pelbagai, sehingga apabila mereka bergembira dengan yang diperoleh, Kami akan rampas daripadanya secara tiba-tiba. Ketika itulah mereka berputus asa.” (Riwayat Ahmad dan al-Tabarani, perawinya thiqah).
            “Istidraj” yang disebut dalam hadis di atas bermaksud sebarang kurniaan dan ganjaran keduniaan kepada penjahat dan pelaku dosa dan maksiat adalah untuk menghumbankannya nanti ke neraka tanpa peluang untuk kembali ke pangkal jalan. Ini selari dengan firman Allah s.w.t. yang bermaksud: “Dalam hati mereka terdapat penyakit (dosa dan mereka biarkan),lalu Allah menambahkan penyakit dalam hati mereka.” (Surah al-Baqarah 2 :10)
            Oleh sebab itu, semua orang yang berilmu dibenarkan untuk memaksa pekerja sebegini berhenti daripada kerjaya GRO, pelacuran dan lain-lain kerjaya yang haram sama ada melalui nasihat atau kecaman. Jangan sesekali membuka jalan serta memberikan gambaran wujudnya ruang keharusan untuk dia terus bekerja di situ. Namun bantuan dan kasih sayang memang diperlukan. Antara tanda kasih sayang itu adalah dengan menasihatkannya agar terus berhenti dan pihak berwajib perlu menyediakan alternatif dengan segera.
            Akhir sekali, kandungan artikel ini bukan sahaja terpakai untuk masalah pekerja GRO dan pelacuran sahaja, malah sangat releven kepada semua jenis kerjaya haram seperti eksekutif produk pinjaman bank secara riba, penjenayah, pembunuh upahan dan sebagainya.

والله أعلم.

No comments:

Post a Comment

Pemenang anugerah "Most Entertaining Blog" di Malaysia Social Media Week 2016 (MSMW)
yang telah diadakan di GlassHouse @ Seputeh, Kuala Lumpur.

Comments

Contact Us

Name

Email *

Message *