Ditulis oleh : SITI SARA BINTI ZULKIFLEE
No siri : 095
No matrik : 14021200
Isu
stres dalam kalangan guru telah mendapat perhatian ramai dan mula dikaji seawal
tahun 1970-an hingga ke hari ini. Dalam era globalisasi ini, stres sebenarnya
bukanlah sesuatu yang luar biasa kerana ia merupakan sesuatu fenomena yang
tidak dapat dielakkan dalam kehidupan manusia.
Stres kini diibaratkan sebagai pengalaman global yang dilalui oleh
manusia sejagat, tidak mengira peringkat umur, bangsa dan latar belakang
keluarga atau budaya seseorang. Menurut
Hassan Langgulung, pula menyatakan tidak semua orang boleh menjadi guru. Dalam arus pembangunan negara yang semakin
pesat, peranan dan tanggungjawab guru turut menjadi semakin berat dan
mencabar. Profesion perguruan di
Malaysia kini semakin kompleks yang mana peranan guru tidak lagi khusus kepada
mengajar, mendidik dan membimbing sahaja malah telah berkembang ke tahap
mensosialisasikan, penggalakan, pengilhaman, penyaluran nilai, penyemaian rasa
hormat dan apresiasi kritikal dalam diri pelajar.
Ini
dapat dilihat apabila tekanan kerja berasaskan faktor-faktor tekanan berada
pada tahap yang sederhana. Faktor
kekangan masa diikuti dengan faktor beban tugas, faktor penghargaan dan faktor
karenah pelajar. Oleh itu, tidak
terdapat hubungan yang signifikan antara faktor-faktor stres dengan umur,
bilangan anak dan pengalaman seseorang guru, tetapi didapati faktor kejayaan
diri terdapat hubungan dengan pengalaman. Tambahan pula, untuk mengenalpasti
tret personaliti guru dan sama ada wujud pengaruh personaliti terhadap kepuasan
kerja dan stres kerja guru. Antara faktor yang paling signifikan dari lima
faktor utama yang menyebabkan tekanan kerja guru. pengagihan tugas yang sesuai
dan peka terhadap perhubungan di antara guru serta menganjurkan kursus atau
latihan kemahiran pengurusan tekanan kerja di kalangan guru.
Tidak
dapat dinafikan bahawa pendidik seringkali mengalami stres di universiti
walaupun tahap stres yang dialami adalah berbeza. Kesimpulannya adalah faktor
beban kerja, kekangan masa, karenah pelajar, hubungan dengan rakan sekerja, ibu
bapa pelajar dan pentadbir, bahan bantu mengajar, kurang sokongan dari pihak
pentadbir, kesamaran peranan, mengurus aktiviti-aktiviti pelajar. Memandangkan guru-guru merupakan aset penting
yang diperlukan oleh negara, maka golongan guru perlu diberi perhatian
khususnya dalam menghadapi stres. Dengan
wujudnya stres dalam kalangan guru, akan memberi impak terhadap guru dalam memberi
komitmen semasa menjalankan tugas dan tanggungjawab di Universiti.
No comments:
Post a Comment