Ditulis
Oleh: WAN NOOR ASILAH BINTI WAN RAZALI
No.
Matrik: 14021232
No. Siri:
081
Islam merupakan agama atau sistem hidup yang syumul
atau menyeluruh yang aturan-aturannya berkaitan dengan
semua aspek dan bidang kehidupan umat manusia, dari sebesar-besar perkara
hingga sekecil-kecil yang ada dalam kehidupan kita seharian. Bagi seorang
muslim, bimbingan Islam ini mencukupi semua keperluannya kerana Islam
telah mengatur kehidupan manusia dengan lengkap yang meliputi akidah, ibadat,
akhlak, ekonomi, politik, kemasyarakatan, kesihatan, kebudayaan, bahasa, seni,
pengetahuan, hubungan antarabangsa, alam sekitar, falsafah, sains,
undang-undang dan sebagainya. Dengan datangnya islam, maka
lengkap dan sempurnalah petunjuk hidup kita sebagai manusia dan hamba Allah SWT.
Al-Quran telah menjelaskan semua
perkara yang berkaitan dengan kehidupan manusia di dunia dan di akhirat. Tiada
yang ditinggalkan oleh al-Quran. Ini menunjukkan bahawa Islam itu adalah agama
yang lengkap. Maka, kita tidak perlu cari agama lain, kerana tiada agama yang
selengkap Islam. Al-Quranlah selengkap-lengkap petunjuk atau manual cara hidup
di dunia dan di akhirat. Kesempurnaan Islam ini merangkumi syumuliyah
az-zaman (sepanjang masa), syumuliyah al-makaan (semua tempat) dan syumuliyah
al-minhaj (mencakupi semuanya).
Syumuliyah az‑zaman atau sepanjang masa bermaksud bahawa islam
sebagai sebuah risalah dibawa oleh nabi penutup iaitu nabi Muhammad
SAW itu sebagai satu‑satunya panduan hidup manusia. Islam juga merupakan
agama sepanjang masa dari Nabi Adam AS hingga nabi Muhammad SAW dan pengikutnya
hingga hari kiamat. Nabi Muhammad SAW sebagai penutup nabi bermaksud tiada
lagi nabi selain rasul setelahnya sehingga hanya risalah yang dibawa Nabi
Muhammad SAW saja yang diterima dan dibawa serta diikuti. Oleh itu
risalahnya adalah risalah yang abadi yang berkekalan hingga ke hari kiamat dan
meliputi seluruh alam. Risalah ini membawa hidayah yang terakhir kepada umat
manusia. Ini menunjukkan bahawa islam adalah sesuai dengan
setiap zaman dan ia tidak berubah walaupun zaman berubah. Justeru, manusia
sebagai khalifah hendaklah menjaga, membangun dan memeliharanya.
Kita
dapat melihat dan merasai bahawa islam juga syumul dari segi tempat. Islam sebagai syumuliyah al‑makaan kerana
Allah SWT yang menciptakan manusia dan alam adalah satu sahaja. Semua
tempat di muka bumi ini adalah tempat yang sesuai dengan islam. Oleh itu, siapa
pun orangnya dan dari mana asalnya tetap di bawah naungan Islam. Semuanya itu
adalah ciptaan Allah SWT yang satu. Sebagai contoh, al-Quran
yang diturunkan dalam bahasa Arab di bumi Makkah dan Madinah bukanlah
semata-mata untuk orang arab yang berada di Makkah sahaja. Namun apa yang
diterangkan mengenai “penduduk di sekelilingnya” adalah merujuk kepada
orang-orang yang berada di luar dari bumi Makkah, misalnya di benua Asia,
Eropah dan lain-lain. Ia menunjukkan bahawa islam ini tidak sempadan dan tidak
dibatasi oleh faktor bentuk muka bumi dan sempadan sesebuah negara atau tempat.
Justeru, islam boleh diamalkan dan dilaksanakan di mana sahaja.
Selain
itu, sempurnanya islam adalah melalui akidah yang merupakan asas di dalam islam.
Akidah adalah iman kepada Allah SWT, malaikat-malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya,
rasul-rasul-Nya, hari kiamat, qada’ dan qadar (baik buruknya) dari Allah
SWT. Makna iman adalah pembenaran secara pasti (tashdiq al-jazim) sesuai
dengan kenyataan berdasarkan dalil. Jika pembenaran saja tanpa disertai dalil tidak
digolongkan iman. Jika tidak disertai dalil maka tidak ada kepastian. Ini
merupakan dasar dari bangunan Islam. Tanpa akidah maka tidak akan kuat seperti
rumah yang tidak ada tiangnya. Namun, jika semakin kukuh tiangnya maka
semakin kuat bangunan di atasnya. Begitu juga dengan islam yang sangat
dipengaruhi oleh kekuatan tiangnya.
Islam
yang sempurna juga merangkumi ibadat yang terdiri daripada solat, zakat, puasa
dan haji. Ibadat dalam Islam turut mempunyai ciri-ciri yang tersendiri yang
berbeza sama sekali daripada konsep ibadat di dalam agama dan kepercayaan yang
lain. Antara ciri-ciri tersebut ialah tidak ada sebarang perantaraan di antara
Allah SWT dan manusia, dan ibadat dalam Islam tidak terikat dengan sesuatu
tempat atau masa yang tertentu. Peningkatan ibadat itu pula berbeza dan mempunyai
pelbagai bentuk sesuai dengan perangai, kecenderungan dan minat manusia itu
sendiri. Ibadat turut merangkumi segala kegiatan manusia dari segi rohaniah dan
jasmaniah. Setiap seorang muslim boleh mencampurkan urusan dunia dan akhirat,
inilah kombinasi yang indah di dalam islam yang tidak terdapat di dalam agama-agama
lain. Semua aktiviti manusia sehingga makan dan minum pun boleh menjadi ibadat
jika ia berniat untuk mengumpulkan tenaga bagi melaksanakan dan memperjuangkan
agama islam.
Seterusnya, islam
juga syumul dari segi akhlak iaitu tata pergaulan antara manusia dengan
Allah SWT, sesama manusia, lingkungan dan juga dirinya sendiri. Maksud hubungan manusia
dengan Allah SWT adalah hubungan yang bersifat penghambaan. Allah SWT
sebagai rab, khalik, dan ilah, dan manusia sebagai makhluk yang berkewajiban selalu
mentaati-Nya. Kesyumulan Islam dari aspek insan (manusia) sendiri ini sangat
jelas. Islam tidak pernah membezakan manusia mengikut darjat seseorang, jantina,
bangsa, etnik, warna kulit, harta, pengaruh dan sebagainya. Malah, islam amat
menggalakkan kita saling berta’ruf (kenal-mengenali), bermasyarakat dan
bergaul antara satu sama lain dalam batasan syariat Islam yang ditetapkan.
Tujuan kita saling kenal-mengenali antara satu sama lain tersebut tidak lain
dan tidak bukan hanyalah kerana Allah SWT dan mendapatkan keredhaan-Nya.
Apabila kita saling kenal-mengenal kita diperintahkan agar memelihara hubungan
tersebut sesama kita dengan berpegang teguh pada islam sebagai pegangan iman
dan cara hidup yang dapat menyelamatkan kita dari api neraka.
Manakala, syariah islamiyyah pula ialah
hukum-hukum yang disyara’kan oleh Allah SWT untuk hamba-Nya, samada yang
berkaitan dengan akidah, ibadat, akhlak, muamalat, dan sistem-sistem hidup
dalam pelbagai aspek demi untuk kebahagiaan mereka di dunia dan akhirat.
Syariat Islam menjadi rahmat untuk sekalian alam, menjadi petunjuk kepada
seluruh umat manusia dan merupakan peraturan untuk manusia sejagat pada semua
masa dan tempat. Ia bukan perundangan untuk manusia, negara, bangsa dan kabilah
tertentu sahaja, bahkan ia untuk manusia di mana jua mereka berada. Justeru, syariat
Islam juga merupakan suatu sistem yang syumul mencakupi semua urusan
hidup yang menggariskan manusia jalan iman, menerangkan dasar-dasar akidah,
menyusun hubungan manusia dengan Tuhan-Nya, mengatur hubungan manusia sesama
manusia serta hubungan manusia dengan alam sekitarnya.
Aturan-aturan Islam yang syumul ini boleh kita perolehi
dalam semua perbuatan dan keperluan hidup manusia dalam semua lapangan. Kerana
itu, untuk memahami kebenaran dan kesempurnaan islam ini, setiap muslim harus
selalu memperbaharui pengetahuan dan pemahamannya. Tidak ada hari tanpa ta'lim
(belajar) sehingga kita akan memiliki pengetahuan dan keyakinan yang mantap. Untuk menjaga bangunan islam agar hiasan
islam tetap terpelihara baik, tiang tetap kuat dan kukuh serta dapat
dimanfaatkan secara optimal maka perlu penjagaan dan sokongan. Sokongan
ini adalah dalam bentuk dakwah dan jihad. Tanpa dakwah dan jihad maka bangunan
islam akan runtuh dan pasti akan melenyapkan islam.
Dapat
kita simpulkan bahawa, Islam merupakan satu sistem cara hidup yang terbaik yang
merangkumi segala aspek kehidupan manusia. Tidak mungkin apa yang dibawa oleh
Rasulullah SAW ini merupakan satu perkara yang sia-sia dan tidak mempunyai
makna sedangkan baginda telah memerah keringat dan peluhnya untuk ummah yang dicintai.
Baginda telah melakukannya hanya kerana Allah SWT dan demi kesejahteraan
seluruh alam kerana islam adalah satu sistem cara hidup yang sempurna. Dapat
kita ketahui di sini bahawa kesyumulan Islam terdiri dari pelbagai aspek ini
dapat membawa kepada kesejahteraan hidup. Allah SWT menyuruh manusia untuk masuk dan
memeluk Islam secara keseluruhan, tidak setengah‑setengah. Menerima sebahagian
dan menolak sebahagian bererti mengingkari islam dan dapat mengganggu statusnya
sebagai muslim. Syaitan senantiasa menggoda dan mempengaruhi manusia untuk
mengikuti langkah dan strateginya sehingga manusia menjauhkan diri dari
kesyumulan islam atau melaksanakan sebahagian-sebahagian sahaja. Dengan
perintah ini menunjukkan bahawa islam adalah sempurna dan kita mesti
mengambilnya secara keseluruhan. Oleh itu, menjadi
kewajipan kita sebagai orang yang beriman untuk mengaplikasikan keseluruhan
hidup di bawah naungan islam dan bukan hanya mengambil sebahagian dan
meninggalkan sebahagian lainnya.
No comments:
Post a Comment