IJAZAH SYARIAH SEMESTER 6
PENGAJIAN ISLAM (MPW2043)
TAJUK : SENI BINA ISLAM MASJID
TOK PULAU CONDONG
NAMA
AHLI KUMPULAN
|
NO
SIRI
|
NURHAKIMIN BIN MOHAMED ZAWI (14021102)
|
103
|
MOHAMMAD AIZAD BIN MAZLAN (14021095)
|
104
|
MOHAMAD ZIYAD BIN MOHAMAD YUDEN (14021091)
|
098
|
AHMAD AIMAN BIN RASHID (14021080)
|
097
|
MUHAMMAD FIRDAUS BIN MOHD TAMRIN (14021234)
|
118
|
PENDAHULUAN
ŲØŲ³Ł
Ų§ŁŁŁ Ų§ŁŲ±ŲŁ
Ł Ų§ŁŲ±ŲŁŁ
"Dengan
nama Allah,Yang maha Pengasih dan Penyayang"
Segala
puji pujian dipersembah ke hadrat Allah SWT.Darinya kita memohon pertolongan
dan keampunan,serta perlindungannya dari ganguan syaitan.Sesiapa yang
dikurniakan hidayah oleh Allah SWT,maka mereka tidak sesat
selamanya.Sesungguhnya Allah sahajalah yang selayaknya disembah dan Nabi
Muhammad SAW itu adalah pesuruhnya.
Setinggi
tinggi kesyukuran ke hadrat Allah SWT.Ucapan selawat dan salam untuk junjungan
kita Nabi Muhammad,segenap keluarga dan sahabatnya,serta siapa saja yang
menyerukan dakwahnya hingga hari khiamat.
Alhamdulillah,bersyukur ke hadrat ilahi
kerana dengan keizinannya,Saya telah selesai menjalankan kajian ini bagi
memenuhi keperluan kerja khursus panel code,UUP 2012.Kajian yang kami jalankan
ialah berkaitan dengan perbezaan hukuman bagi perogol berdasarkan undang-undang
sivil dan undang-undang islam.
Seperti tajuk tugasan yang telah diberikan iaitu kajian tentang
"Perbezaan hukuman sivil dan hukuman islam bagi perogol",skop
penulisan saya menerangkan tentang perbezaan yang ditetapkan oleh syara' dan
yang ditetapkan oleh manusia akan hukuman bagi jenayah rogol.Dalam tugasan ini
juga,kami ada menerangkan definisi jenayah rogol.
Semoga ilmu dan pengetahuan yang telah
di kongsikan bersama ini,dapat memberi manfaat dan di jadikan contoh teladan
kepada sekalian.Sekian terima kiasih.
PENGHARGAAN
Alhamdulillah, bersyukur ke atas hadrat
illahi dengan limpah rahmat dan barakahnya serta nikmat masa,nyawa tenaga yang
dianugerahkan kepada saya dapat juga saya menyiapkan tugasan ini dengan
jayanya.
Pertamanya, saya ingin mendedikasikan
ucapan jutaan penghargaan ini kepada pensyarah saya,ustaz TUAN MOHD
SYARIFUDDIN kerana dengan tunjuk ajar serta bimbingan daripadanya telah
membuka ruang untuk saya menyiapkan tugas ini dengan sempurna.
Dengan itu juga,saya juga ingin mengucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada ibu bapa saya
yang memberi saya kemudahan dan
memberikan sumbangan dalam bentuk material iaitu wang untuk menyiapkan kerja kursus ini. Mereka
telah memberikan saya segala kemudahan dan sokongan moral yang tidak terhingga
sampai berjaya menghabiskan tugasan ini dengan jayanya.
Ucapan penghargaan ini juga saya
tujukan kepada rakan-rakan yang banyak memberi peringatan terhadap apa yang
saya telah alpa. Meraka membantu saya dengan menjawab setiap pertanyaan yang
saya tidak dapat menjawabnya.
Kami juga ingin memohon sejuta
kemaafan sekiranya terdapat kesilapan dan kekurangan dalam tugasan ini , segala
kekurangan harap dimaafkan . Sesungguhnya yang baik itu datangnya dari Allah
dan yang buruk itu datangnya dari kelemahan kami sendiri.
Sekian
,terima kasih.
Latar Belakang
Tuan Guru Haji Abdul Samad bin Haji Abdullah bin
Haji Hashim dilahirkan pada tahun 1207 Hijri bersamaan 1792 Masihi, yang
dikenali dengan panggilan Tok Pulai Chondong ialah orang yang bertanggungjawab
membuka Kampung Bilal Talib dan membina Masjid Pulai Chondong. Menurut
sejarahnya, ketika membuka kampung tersebut terdapat sebuah pokok pulai yang
besar dan condong di pinggir kampung itu. Dari situ, perkampungan, masjid dan
Haji Abdul Samad diberi gelaran Tok Pulai Chondong sempena dengan pokok
ini.
Masjid tersebut dikatakan pernah terbakar dua
kali pada 1820 dan 1856 sebelum Tok Pulai Chondong mengambil keputusan
berpindah ke Kampung Surau tidak jauh dari penempatan awalnya itu. Pada tahun
1856 Masihi pula, dengan kerjasama penduduk beliau telah berusaha mendirikan
sebuah masjid baru yang terletak di tepi Sungai Pulai Chondong dan kekal hingga
kini,
yang juga dikenali sebagai Masjid Tok Pulai
Chondong yang kemudiannya dilengkapi dengan mimbar, geduk dan menara kayu.
Menara kayu yang masih kukuh dan kini menjadi
tempat letak pembesar suara. Binaan masjid yang ada bukanlah binaan asal kerana
ia sudah dirombak dan pengubahsuaian telah dilakukan beberapa kali. Para
pengunjung dan peminat sejarah masih boleh melihat geduk dan mimbar lama yang
masih disimpan di dalam masjid.
Menurut sejarahnya, Tuan Guru Abdul Samad
dikatakan mencari dan memilih sendiri kayu balak dari kawasan hutan Bukit Cina
kira-kira 10 kilometer dari lokasi masjid untuk membina menara kayu dan kayu
itu ditarik menggunakan tali dari hutan secara bergotong-royong bersama penduduk
kampung.
Menara itu dibina menggunakan sebatang tiang
tanpa sebarang sambungan daripada umbi yang ditanam 8.3 meter dalam tanah
hinggalah ke puncak menara. Menurut perkiraan masyarakat tempatan, panjang
tiang kayu cengal batu yang digunakan untuk pembinaan menara ini adalah 25.6
meter dan ia diangkat secara bergotong-royong oleh penduduk kampung sewaktu
membina dan menegakkan menara masjid berkenaan pada masa itu
Binaan
Masjid ini dilengkapi dengan mimbar, gendang dan
sebuah menara. Menaranya dianggap istimewa dan menjadi mercu tanda di kawasan
sekitarnya. Reka bentuk menara ini adalah daripada ilham Tok Pulai Chondong
sendiri.
Menara masjid ini berketinggian kira-kira 57
kaki. Ia diperbuat daripada kayu cengal batu berbentuk lapan segi sekata dan ukur
lilitnya berukuran kira-kira 12 kaki 6 inci. Di tengah-tengah menara ini
didirikan sebatang tiang layang tidak bersambung yang menjadi paksi. Paksi ini
berbentuk lapan segi sekata dan ditanam di dalam tanah sedalam 28 kaki.
Oleh kerana pada ketika itu tidak ada jentera
pembinaan, ia didirikan secara bergotong-royong dengan menggunakan tenaga
beratus-ratus orang lelaki. Peralatan seperti beliong, kapak dan pahat
digunakan kerana menara ini diperbuat daripada kayu cengal. Sehingga kini,
kesan-kesan takikan beliong dan kapak masih jelas kelihatan. Kayu untuk paksi
dan dindingnya diambil di Bukit China, iaitu suatu tempat lebih kurang tiga
batu dari Pulai Chondong.
Kekukuhan menara ini telah teruji ketika
Kelantan dilanda ribut besar pada tahun 1880 Masihi. Walaupun kebanyakan pokok
tumbang dan rumah musnah dan rosak kerana bahana ribut namun dengan kuasa Allah
menara ini tegak terpelihara. Sehingga kini ia masih teguh dan digunakan lagi
sebagai menara azan bagi Masjid Pulai Chondong.
Kemudahan
Kemudahan yang terdapat di masjid ini ialah stor
yang dijadikan sebagai tempat menyimpan barang.Tandas,tempat wuduk lelaki dan
perempuan juga disediakan di masjid ini.Tempat parking berbumbung turut
disediakan di masjid ini hanya untuk motosikal dan kereta.Selain itu,terdapat
juga tempat parking terbuka yang dapat memuatkan 10 buah kenderaan dalam satu
masa
Keistimewaan masjid ini ianya
merupakan salah satu masjid yang tertua di Kelantan yang berusia lebih daripada
154 tahun. Menara masjid ini juga dibuat daripada kayu cengal yang diambil
daripada hutan yang berdekatan.
Merupakan
antara 4 buah masjid bersejarah di negeri Kelantan, iaitu Masjid Muhammadi,
Masjid Kampung Laut dan Masjid Langgar.Keistimewaan masjid ini ialah mempunyai
sebuah Menara yang diperbuat daripada kayu cengal batu,menggunakan peralatan
tradisional. Di bina pada tahun 1859.........
Seperti pada namanya, masjid ini terletak
di Kampung Surau Pulai Chondong, Machang, Kelantan. Oleh kerana masjid ini
sangat terkenal, maka kampung tempat berdirinya masjid ini yang semula bernama
Kampung Bilal Talib, kini dikenali ramai dengan Kampung Surau.
Pendiri masjid ini ialah Tok Pulai
Chondong, seorang ulama’ Kelantan yang terkenal telah terdapat riwayatnya di
dalam buku Tata Rakyat Negeri Kelantan ( 1 ). Bagaimanapun, masjid yang ada
sekarang adalah masjid yang dibina pada kali keduanya. Masjid pertama yang di
bina jauh lebih awal di tempat yang sama ditakdirkan hangus terbakar pada tahun
1273 hijrah bersamaan 1857 masihi. Masjid yang ada sekarang dibina dalam tahun
yang sama ( 1857 ),tidak lama selepas peristiwa kebakaran itu berlaku. Ia
diperbuatkan daripada kayu dan dengan menggunakan alat – alat pertukangan
tradisi seperti kapak, pahat, beliung dan cetar.
Yang sangat istimewa pada masjid ini ialah
menaranya. Dengan ukuran tinggi 57 kaki dan diperbuat daripada kayu cengal batu
yang ditegakkan dengan gotong – royong, menara ini bolehlah dianggap salah satu
warisan pertukangan Melayu yang unik dan dapat dibanggakan.
Kononnya rekabentuk menara ini diilhamkan
sendiri oleh Tok Pulai Chondong. Ia berbentuk lapan persegi dengan lilitan
luarnya berukuran 12 ½ kaki dan tebal dindingnya 1/4 kaki. Di tengah – tengah
menara terdapat sebatang tiang yang tidak bersambung. Paksi tiang ini juga
berbentuk lapan persegi, tetapi dengan ukuran lilit yang lebih kecil, iaitu 43
inci di bahagian Pangkal dan 24 inci di bahagian puncak.
Menara ini mempunyai 25 anak tangga yang
berbentuk trapezium, dibuat mengelilingi paksi mengikut arah lawan pusingan
jarum jam. Jarak purata di antara satu anak tangga dengan satu anak tangga yang
lain ialah 1 2/3 kaki. Kesemua ujung anak tangga ini dilekatkan kepada paksi (
tiang ) dan dinding menara bagi menambahkan tegak dan kukuh kedudukannya.
Sebelum bulan Disember 1958 atap menara ini
diperbuatkan daripada papan bersusun, tetapi sekarang ( 2008 ) sudah bertukar
kepada zink.
Menara ini sudah pun berumur 151 tahun pada
tahun 2008. Ia masih tegak berdiri walaupun sedikit miring. Jika sesiapa yang
belum pernah pergi ke Itali dan melihat “ Menara Condong Pisa ”nya yang
masyhur, anda mestilah digalakkan untuk menziarah Menara Masjid Mukim Pulai
Chondong ini sebagai bandingan.
No comments:
Post a Comment