Nama : Siti Suhada binti Ali 
No.matrik : 14021214
No.siri : 060 
 Sering kita baca, melihat dan mendengar di
berbagai media massa baik cetak mahupun elektronik berbagai kekerasan dalam
proses pembelajaran. Kekasaran dalam pendidikan 
sudah menjadi sorotan masyarakat sejak lama. Berbagai bentuk kekerasan,
mulai dari kekerasan verbal seperti membentaks sehingga tahap  kekerasan fisik yakni menampar sampai memukul
menjadi fenomena di dunia pendidikan akhir-akhir ini.
Seharusnya, mereka yang bergelar
pendidik tidak menjadikan kekerasan mahupun kekasaran dalam mendidik anak
watan. Seperti yang kita tahu, mendidik  bukanlah
dengan memukul tetapi menyentuh. Sentuhan yang paling berkesan adalah sentuhan
hati. Sentuhan daripada hati ke hati. In sya Allah. Mujarab!! 
Pendidikan yang
sebenar adalah pendidikan yang  bermula
daripada rumah.
Pendidikan
adalah bermula daripada ibubapa itu sendiri. Pendidikan di dalam rumah kita.
Bagaimanakah ibubapa mencorakkan pendidikan mereka untuk anak-anak. Untuk
ibubapa dalam mendidik anak-anak di rumah sebenarnya kekasaran adalah
langsung  tidak diperlukan. Tetapi yang
diperlukan adalah  ketegasan. Ya,
ketegasan. Seiring dunia yang semakin mencabar, dapat juga kita saksikan akan
kehidupan  anak-anak yang semakin
dimanjakan sehingga ada dikalangan mereka yang tidak mampu untuk berdiri di
atas kaki sendiri. Namun tidak dinafikan juga, ada segelintir ibubapa yang
menyerahkan tanggungjawab mendidik anak-anak kepada pihak sekolah sepenuhnya
walhal ibubapa adalah guru yang terbaik bagi anak-anak. Mungkinkah kesedaran
bagi ibubapa tentang hal ini kian pudar?
Kita disinilah tidaklah untuk mencari siapa yang salah, tetapi
untuk mencari jalan penyelesaian bagi masalah tersebut. Sebagaimana Islam telah
menggariskan empat tahap cara mendidik anak-anak :
Tahap pertama : Anak yang
baru lahir sehingga mumayyiz ( 6 tahun ) hendaklah kita banyak bergurau dan
membelai mereka dengan penuh kasih sayang.
Tahap kedua : Anak yang
berumur 7 tahun hingga 14 tahun hendaklah kita mendiik mereka dengan arahan,
disiplin, dan tanggungjawab.
Tahap ketiga : Anak yang
berumur 15 sehingga dewasa ( 21tahun ) hendaklah dididik dengan cara berkawan,
bertukar pendapat dan hormati pandangan mereka selagi yang tidak bertentangan
dengan syariat.
Tahap keempat : Anak yang
bermuru 21 tahun keatas. Ibubapa perlulah memberikan kebebasan bertindak selagi
tidak bertentangan dengan syariat dah ibubapa hanya perlu bertindak sebagai
penasihat agar segala tindakan mereka terkawal.
Dengan itu, kita seharusnya mengambil pendekatan yang telah
digariskan oleh Islam dalam mendidik mahupun percaturan harian kita dalam
kehidupan demi membina insan yang bertamadun. Walhal itu juga, perlulah untuk
kita berfikir dengan lebih mendalam lagi dalam cara didikan  yang kita sebagai ibubapa mahupun guru dalam
method yang telah kita gunakan untuk mendidik anak-anak. Samada cara kita
tersebut dapat mendekatkan hati kita dengan hatinya ataupun hanya sekadar
singgah dan pergi. 



No comments:
Post a Comment