NAMA : CHE
DAHLIAWATI BINTI CHE DAUD
NO SIRI : 051
Prinsip Perkahwinan Poligami: Islam
merupakan ad-Din al-fitrah iaitu ia tidak menentang fitrah manusia tetapi
mengawal dan menyusunnya dengan baik. Islam memberikan sistem dan aturan kepada
semua keperluan kehendak manusia untuk kepentingan dan kebahagian manusia itu
sendiri, sama ada di dunia atau akhirat. Sehubungan dengan itu, Islam telah
mengiktiraf prinsip perkahwinan poligami sebagai sebahagian institusi keluarga
kerana tujuan kemaslahatan kemasyarakatan. Menurut sesetengah alim ulama,
poligami merupakan sesuatu pengecualian, bukan suatu yang biasa kerana dalam
aspek-aspek tertentu poligami diperlukan. Islam mengharuskan poligami untuk
melindungi wanita dan sebagai Jalan keluar dan kesulitan.
Allah s.w.t. berfirman yang bermaksud: Maka kahwimlah oleh kamu wanita- wanita
yang kamu sukai, dua, tiga atau empat, Kemudian jika kamu takut tidak dapat
berlaku adil, maka kahwinilah seorang sahaja (Surah al-Nisa': Ayat 3). Walaupun
pada permulaan ayat tersebut menyuruh berpoligami tetapi dinyatakan juga ugutan
dan peringatan supaya tidak menyalahgunakan poligami di tempat yang tidak
wajar. Di Barat, undang-undangnya tidak membenarkan poligami sebaliknya membenarkan
hidup bersekedudukan terutama dengan wanita simpanan. Antara kesannya ialah
wanita menjadi permainan lelaki, menggalakkan perzinaan (seks bebas) yang boleh
membawa penyakit AIDS atau penyakit kelamin yang lain dan kelahiran anak luar
nikah (haram). Kesannya anak-anak yang dilahirkan tidak akan mendapat
pendidikan sempurna dan akan mengakibatkan masyarakat yang rosak zuriat dan
keturunannya.
Hikmah Poligami: Kehidupan berpoligami membawa banyak hikmah yang tersembunyi
dalam sesuatu institusi keluarga dan masyarakat. Antaranya ialah pertama,
seseorang isteri itu mungkin mengalami penyakit jasmani (sakit anggota badan),
atau mandul atau sakit jiwa. Poligami dibenarkan untuk menghindari
keburukan-keburukan yang diakibatkan oleh penyakit-penyakit tersebut dan akan
melenyapkan sebab-sebab atau mengurangkan penceraian.
Kedua, penyelidikan-penyelidikan di peringkat antarabangsa menunjukkan bilangan
wanita melebihi lelaki dalam masa aman damai. Poligami akan mengurangkan
ketidakseimbangan ini dengan membentuk institusi keluarga yang lebih besar.
Ketiga, dalam suasana kini, bilangan wanita akan mengatasi bilangan lelaki.
Peningkatan sejumlah besar wanita akan melahirkan masalah moral yang sekiranya
tidak diselesaikan akan menyebabkan merebaknya kegiatan pelacuran. Kegiatan
pelacuran berlaku tidak hanya disebabkan keruntuhan moral sahaja, tetapi untuk
memenuhl keperluan kehidupan berkeluarga kesan daripada kehilangan atau
ketiadaan lelaki sebagai ketua keluarga. Poligami secara tidak langsung akan
dapat mengurangkan masalah pelacuran ini, melalui perkongsian kehidupan. Dan
keempat, poligami boleh membentuk perkahwinan yang sihat termasuk melenyapkan
jumlah gadis-gadis yang diserang penyakit perempuan yang begitu berleluasa sama
ada di dunia Timur atauBarat.
Dalam sejarah sebelum Islam, iaitu masyarakat Arab turut menggalakkan poligami
dan sesetengahnya memiliki seramai sepuluh orang isteri. Manakala di negara
China, menurut Encyclopedia Britannica, seseorang lelaki berkahwin dengan
isteri utama tetapi isteri sampingan dibenarkan. Agama Hindu, menurut Manu's
Dharma Shastra, digalakkan berpoligami. Di India pada tahun 1961, menerusi
suatu bancian kebangsaan, penganut Hindu yang berpoligami adalah lebih tinggi
berbanding dengan penganut Islam yang berpoligami. Ajaran Yahudi pula
mengatakan berkahwin lebih dari satu merupakan suatu amalan biasa. Dalam agama
Kristian, dalam kitab Bible bab 2 Samuel 3, ayat 2-5, dinyatakan bahawa Nabi
Daud (David) mempunyai lebih dari satu isteri dan ini menggambarkan, baginda
mengamalkan kehidupan berpoligami. Pada tahun 1650, di Nurenberg (Eropah)
berlaku perjumpaan yang mengambil keputusan untuk membenarkan rakyat berkahwin
lebih dari satu isteri bagi mengatasi masalah kekurangan bilangan rakyat akibat
daripadapeperangan.
Syarat Poligami Islam: Amalan dalam kehidupan berpoligami Islam tidak
memberikan kebebasan mutlak kepada lelaki semata-mata untuk mencari keseronokan
sahaja. Sebaliknya, poligami diharuskan dengan bersyarat kepada lelaki iaitu
hendaklah berlaku adil kepada isteri-isterinya. Keadilan kepada isteri-
isterinya meliputi keadilan dalam pemberian nafkah zahir dan batin seperti
pergaulan suami isteri, pemberian nafkah zahir dari segi harta benda dan
terpenting ialah memberikan layanan baik, sama rata dan menunaikan kewajiban
suami isteri.
Poligami juga diharuskan jika aman daripada kezaliman. Firman Allah s.w.t. yang
bermaksud: Kemudian jika kamu takut tidak akan dapat berlaku adil, maka
(kahwinilah) seorang sahaja! (Surah Al-Nisa': Ayat 3). Berdasarkan ayat di
atas, poligami bukanlah suatu perkara yang dibenarkan secara sewenang-
wenangnya tanpa mengambil kira kesannya terutama kezaliman. Kezaliman dianggap
merupakan kegagalan suami untuk memenuhi tanggungjawab berpoligami dengan
menzalimi tidak hanya dirinya, malah isteri-isteri, keluarganya dan seterusnya
menggugat institusi masyarakat. Menyedari hakikat ini, poligami adalah dilarang
sekiranya tidak dapat berlaku adil dan zalim.
No comments:
Post a Comment