Penulis : Zairin Hafiza Kamarudin
No.Siri 057 | No.Metrik 14021247
Cerita tentang
kuantiti dan kualiti, bukanlah cerita baru. Tetapi saya masih suka bercerita
mengenainya kerana ceritanya tetap sahaja berlegar dan belum berkesudahan.
Biarpun banyak kali kita mendengar yang kualiti jauh lebih penting daripada kuantiti namun masih ramai
yang masih memilih kuantiti untuk dijadikan
kayu ukuran. Ini kerana majoriti daripada kita
merupakan mereka yang mudah teruja dengan apa yang didengar.
Apabila kita
melihat sesuatu itu dengan kuantiti yang
banyak maka kita secara mudahnya memproses satu persepsi yang cenderung sama
dengan kualitinya. Walaupun hakikatnya apa yang dilihat itu adalah belum tentu
kualitinya tinggi. Konsep inilah yang digunakan dalam iklan. Semakin banyak
kita mengiklankan produk kita, semakin ramai yang percaya dengan apa yang
diceritakan dalam iklan tersebut.
Namun pada saya,
yang penting bukanlah kuantiti…tetapi kualiti. Justeru itu saya lebih gemar
menilai dan menyelidik sesuatu produk itu sebelum membelinya. Kuantiti tidak
semestinya berkualiti. Paling mudah, perhatikan sahaja pada tidur kita. Masa
tidur yang panjang tidak menentukan kualiti tidur seseorang. Ada yang mampu
tidur hingga dua belas jam tetapi masih
merasakan keletihan kerana tidurnya bukanlah tidur yang berkualiti. Ada pula
yang hanya tidur selama dua jam tetapi tetap cergas pada keesokan harinya
kerana tidurnya walaupun singkat, amat berkualiti.
Pemahaman ini sebenarnya boleh diguna
pakai dalam semua hal kehidupan kita. Misalnya, biar pun sebuah syarikat itu
yang mempunyai ramai pekerja tetapi jika para pekerja tidak mempunyai kemahiran
yang diperlukan maka prodaktiviti syarikat akan merudum juga akhirnya. Tetapi
jika sesebuah syarikat itu yang mempunyai pekerja yang tidak ramai namun
kesemua mereka mempunyai kemahiran tinggi maka prestasi syarikat akan sentiasa
mempunyai daya bersaing yang tinggi.
No comments:
Post a Comment