NAMA: ABDUL AZIZ BIN MUHAMMAD
NO SIR: 111
Umat Islam terutamanya para muda mudi amat memintai muzik
dan lagu. Para remaja Islam dari kalangan lelaki dan wanita juga tidak
terkecuali dari menjadi peminat muzik ini. Walau bagaimanapun, mereka
mengalihkan minat itu kepada dendangan lagu-lagu nashid yang liriknya membawa
kepada kebaikan dan kesedaran agama.
Tidak dapat dinafikan, banyak juga nasyid-nasyid ini yang
dilihat menyimpang dari landasan asal lalu sifat komersialnya melebihi
nasihatnya. Liriknya yang asalnya membawa kepada nasihat agama mulai bertukar
kepada puja-puji wanita dan kekasih.Bezanya dengan lagu pop rock biasa hanyalah
kerana ia diadun sedikit dengan menyebut nama-nama Allah sekali sekala, kalimah
Islam atau apa-apa elemen Islam.
Saya tertanaya peranan kaum wanita muslimah dalam industri
nasheed ini. Adakah ianya halal atau sebaliknya?
Suara Wanita
Majoriti ulama berfatwa suara wanita bukanlah aurat.
Dalilnya mudah iaitu
Sesungguhnya Rasulullah SAW berkata : wahai seluruh kaum
wanita, bersedeqah dan banyakkan istighfar, sesungguhnya aku melihat wanita
adalah majority ahli neraka. Maka berkatalah seorang wanita : Mengapa kami
menjadi majority ahli neraka ya Rasulullah? : rasul menjawab : wanita banyak yang
melaknati dan mencela orang lain serta mengingkari kebaikan suaminya.." (Riwayat Muslim)
Berubah Menjadi Aurat
Bagaimana hukum jika seorang wanita itu melembut dan
memanjakan suara di hadapan lelaki bukan mahram?
Inilah perbincangan saya.
Tidak dapat dinafikan lagi jika demikian keadaannya, sudah
tentu ia diharamkan oleh Islam.
"ish..naik le bulu roma saya dan kalau boleh nak dengar
tiap-tiap hari suara dia, astaghfirullah, eh.. dosa ke ustaz, suara bukan aurat
kan ?" katanya sambil tersenyum kambing.
Bayangkan bagaimana keterlanjuran kata oleh siswa ini di
hadapan saya. Wanita perlu mengetahui betapa lemahnya lelaki di hadapan mereka
secara umumnya .
Suara Wanita Ketika Beribadah
Displin Islam dalam hal ini boleh dilihat dari perkara di
bawah ini :-
1) Ingin Menegur Imam semasa solat,
Jika kaum wanita ingin menegur imam lelaki yang tersilap
bacaan atau terlupa rakaat dan lainnya. Nabi SAW hanya membenar para wanita
mengingatkan imam dengan menggunakan tepukan sahaja.
Arahan nabi untuk wanita bertepuk bagi membantu imam itu
adalah bagi menjaga suaranya dari memesongkan orang lelaki yang sedang solat .
2) Wanita dan azan
Imam al-Jassas ketika mentafsirkan ayat dari surah al-ahzab
tadi menyebut bahawa ayat ini memberi hukum bahawa wanita dilarang dari melaungkan
azan terutamanya jika kemerduan suaranya dijangka mampu mengelodak hati sang
lelaki ( Ahkam al-Quran, 5/229 dengan pindaan ringkas)
3) Wanita menjadi imam solat kepada wanita lain atau
ketika solat jahar.
Sudah tentu wanita harus untuk menjadi imam kepada wanita
lain, tetapi mereka tidak dibenarkan mengeraskan bacaan quran mereka jika di
tempat itu terdapatnya para lelaki yang bukan mahramnya. ( Al-Mughni , Ibn
Quddamah)
Jelas bahawa suara wanita yang dilagukan atau dalam keadaan
biasa apabila melibatkan soal ibadah hukumnya dilihat semakin ketat kerana
dibimbangi menggangu ibdaaha wanita itu terbawa kepada kerosakan kaum lelaki
yang lemah ini.
Kesimpulan
Suara wanita boleh dibahagikan kepada dua jenis :-
1) Suara biasa wanita yang didengari secara jahar
kepada lelaki awam ; Ia diperbezakan hukumnya di kalangan ulama. Ada yang
mengharamkannya secara total, ada yang mengharuskan secara total. Ada pula yang
mengharuskannya apabila dijangka tidak membawa fitnah kepada lelaki .
2) Yang dilembutkan dengan sengaja, dimanjakan dan
dimerdukan. Ianya adalah diharamkan untuk diperdengarkan kepada khalayak lelaki
secara Ijma'.
Maka kumpulan nashid wanita hari ini termasuk di dalam
kumpulan yang kedua tanpa khilaf. Malah bukan sekadar ‘illah suara sahaja yang
boleh menjadikan mereka tercebur dalam perkara haram, malah pakaian dan
pergerakkan mereka di khalayak awam juga.
Demikianlah dakwah dan pemulihan akhlak dan jiwa manusia,
Allah SWT tidak akan menjadinya perkara yang diharamkanNya (melembutkan suara
hadapan bukan mahram) sebagai medium dakwah yang berkesan. Ia tidak lain
hanyalah untuk komersial dan mengaut untung sahaja.
Setiap hasil untung dari jualan kaset nashid wanita dewasa
ini juga tidak lain kecuali hasil yang haram menurut sepakat ulama mazhab.
Kecuali jika ia khas untuk wanita dan dijual secara tertutup di majlis wanita
sahaja. Persembahan juga untuk kaum wanita.
Sedarilah kumpulan nashied wanita dan penyanyi wanita yang
mendakwa dakwah melalui nashid anda..Ia pasti tidak kan berjaya, usaha itu juga
pastinya tidak diterima oleh Allah SWT berdasarkan dalil-dalil yang diberi.
No comments:
Post a Comment