Ditulis oleh : Nik Nur Aisyah Bt Nik Ibrahim
No. Matrik :14021224
No. Siri : 082
Rasuah boleh
ditakrifkan dalam banyak pengertian. Ia boleh membawa erti suatu bentuk
pemberian secara haram di luar daripada upah yang sebenar. Selain itu, ia juga
beerti suatu bentuk pemberian tambahan sebagai satu dorongan untuk melakukan
sesuatu tugas atau kerja yang sepatutnya dilakukan oleh si pembuat itu tanpa
upah luaran, kerana pada hakikatnya ia telah pun ditugaskan untuk melakukan
tanggungjawab tersebut, untuk itu, ia diberikan bayaran tetap setiap bulan yang
dinamakan gaji.
Rasuah juga
boleh diadakan dalam bentuk barangan seperti wang, barang-barang makanan, barang-barang
pakaian, dan juga dalam bentuk pemberian pingat serta lain-lain. Ia juga boleh
berlaku dalam melakukan sesuatu tugas harian, misalnya rasuah yang sering berlaku
dalam bentuk perkhidmatan, misalnya membenarkan perkara yang salah, memberi jaminan
kepada perkara yang tidak sepatutnya dijamin dan lain-lain.
Rasuah adalah
suatu penyakit masyarakat, yang boleh mengancam negara serta boleh menggugat
kestabilan sesebuah kerajaan. Rasuah berlaku dalam pelbagai bentuk manakala
amalan rasuah bukan suatu perkara baru. Rasulullah SAW sendiri pernah cuba
dirasuahkan oleh orang kafir Quraisy iaitu ditawarkan pangkat, harta, dan
wanita agar baginda melakukan kezaliman tetapi Nabi SAW menolak.
Al-Quran surah al-Baqarah ayat 188, Allah
Taala menjelaskan maksud rasuah, iaitu memberi sesuatu kepada hakim
(pemerintah) agar ia diperoleh sebahagian daripada sesuatu harta itu melalui
jalan batil (haram) yang sepatutnya diperolehi oleh orang lain atau kepunyaan
orang lain.
Inilah salah satu daripada etika perkhidmatan
yang telah ditetapkan oleh Islam ke atas pegawai yang diamanahkan oleh
pemerintah. Pegawai-pegawai yang dilantik itu sekiranya tidak mengendalikan tugas
yang diamanahkan dengan jujur, adalah dianggap telah “curang” atau rasuah.
Perbuatan
demikian dianggap oleh Allah Taala sebagai memakan harta dengan cara yang batil
atau jalan yang salah, dan dianggap oleh Nabi Muhammad SAW sebagai suatu
penipuan. Allah Taala berfirman, maksudnya :
“Janganlah kamu memakan harta antara kamu
dengan cara yang batil.“ (Surah al-Baqarah 2 :88) “
No comments:
Post a Comment