Disediakan Oleh: Muhammad Syarafi Bin
Shokri (14021191)
No.Siri: 102
“ kamu diwajibkan berperang (untuk menentang
pencerobohan) sedang peperangan itu ia(lah perkara yang kamu benci, dan boleh jadi
kamu benci kepada sesuatu padahal ia(baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada
sesuatu padahal ia(buruk bagi kamu. dan (ingatlah), Allah jualah Yang Maha mengetahui
(semua itu), sedang kamu tidak mengetahuinya”. (Surah Al-Baqarah: 216)
Jihad mempunyai
keutamaan yang besar dalam Islam dan mencakupi seluruh
kehidupan. Sebagai muslim kita dituntut untuk berjihad dalam apa jua cara yang sesuai
dengan syariat islam.
Pengertian jihad;
dalam Bahasa Arab, jihad
(جهاد)
berasal daripada perkataan juhdu (جهد) atau jahdu (جهد) yang membawa maksud tenaga atau kesusahan.
Adapun jihad, ia menjurus kepada makna mengerah usaha dan tenaga (Mukhtaar Al-Sihah, 1/119).Dariapda sudut Syarak pula, terdapat dua erti jihad. Jihad secara umumnya membawa maksud mengerah usaha dan tenaga dalam apa yang disukai oleh Allah dan diredaiNya (Majmu’ Fatawa Ibnu Taimiyah, 10/192).
Adapun secara khas, jihad membawa maksud ‘Mengerah usaha dan tenaga berperang pada Jalan Allah dengan nyawa, harta, senjata dan selainnya’.
Sebagaimana sabda Nabi sallalahu alaihi wasallam,
جَاهِدُوا الْمُشْرِكِينَ بِأَمْوَالِكُمْ وَأَنْفُسِكُمْ وَأَلْسِنَتِكُمْ
“Berjihadlah menentang orang
musyrikin dengan harta, nyawa dan lidah kamu” (Sahih. Riwayat Abu Daud).
JENIS-JENIS JIHAD
Berdasarkan
erti jihad mengikut definasinya yang umum dan khusus, Imam Ibnu Al-Qayyim rahimahullah (wafat 751H) dalam kitabnya
Zaadul Ma’aad, 3/9 membahagikan jihad kepada empat peringkat:
Peringkat Pertama:
Jihad Melawan Nafsu
Jihad
Melawan Nafsu adalah jihad pertama yang perlu dilaksanakan oleh seseorang muslim
sebelum dia beranjak ke peringkat jihad yang berikutnya. Sebagaimana firman Allah
s.w.t dalam surah yusuf ayat 53; yang bermaksud:
“Sesungguhnya
nafsu manusia itu sangat menyuruh melakukan kejahatan, kecuali orang-orang yang
telah diberi rahmat oleh tuhanku(maka terselamatlah ia dari hasutan nafsu itu).
Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.”
Jihad
Nafsu terbahagi kepada empat:
Jihad
dalam menuntut ilmu kebenaran dan Agama yang hak;
Jihad
dalam mempraktikkan ilmu yang telah diperolehi;
Jihad
dalam berdakwah menyebarkan ilmu;
Jihad
dalam bersabar menanggung rintangan berdakwah pada Jalan Allah.
Sabda
Nabi sallalahu alaihi wasallam,
وَالْمُجَاهِدُ مَنْ جَاهَدَ نَفْسَهُ فِي طَاعَةِ
اللَّهِ
“Orang
yang berjihad adalah orang yang berjihad melawan nafsunya dalam mentaati Allah”
(Sahih. Imam Ahmad).
Peringkat Kedua:
Jihad Melawan Syaitan
Ia
terbahagi kepada dua:
Jihad
dalam menangani syubhat yang dilemparkan;
Jihada
dalam berdepan dengan godaan syahwat.
Jihad
Melawan Syaitan dianggap jihad kedua yang paling susah sesudah Jihad Melawan Nafsu
memandangkan Nabi sallalahu alaihi wasallam
bersabda,
إِنَّ الشَّيْطَانَ يَجْرِي مِنَ الإنسان مجْرى الدَّم
“Sesungguhnya
syaitan bergerak dalam badan manusia sebagaimana darah mengalir dalam tubuh badannya”
(Bukhari dan Muslim).
Seseorang
itu tidak akan berjaya dalam peringkat jihad yang berikutnya melainkan setelah dia
berjaya dalam kedua peringkat jihad yang pertama ini.
Peringkat Ketiga:
Jihad Menentang Golongan Munafik
Ia
terbahagi kepada empat:
Jihad
dengan hati;
Jihad
dengan lidah;
Jihad
dengan harta;
عَنْ أَبِي سَعِيْد الْخُدْرِي رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ : سَمِعْتُ رَسُوْلَ
اللهِ صلى الله عليه وسلم يَقُوْلُ : مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَراً فَلْيُغَيِّرْهُ
بِيَدِهِ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ، فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ
وَذَلِكَ أَضْعَفُ اْلإيْمَانِ [رواه مسلم]
“Dari Abu Sa’id Al Khudri radiallahuanhu berkata : Saya mendengar Rasulullah
shallallahu`alaihi wa sallam bersabda: “Siapa yang melihat kemungkaran
maka cegahlah dengan tangannya, jika tidak mampu maka cegahlah dengan lisannya,
jika tidak mampu maka (tolaklah) dengan hatinya dan hal tersebut adalah selemah-lemahnya
iman.” (Riwayat Muslim)
Walaubagaimanapun,
Jihad Menentang Golongan Munafik lebih tertumpu kepada lidah kerana golongan ini
kufur dalam hati tetapi menzahirkan Islam. Maka penjelasan dan hujah perlu diberikan
untuk menangkis syubhat-syubhat mereka.
Berkata
Ibnu Al-Qayyim rahimahullah (wafat 751H),
“Jihad Orang Munafikin lebih susah daripada Jihad Orang Kafir. Ia hanya boleh dilaksanakan
oleh mereka yang berkeahlian (golongan yang berilmu) daripada kalangan Umat Islam”
(Zaadul Ma’aad, 3/5).
Peringkat Keempat:
Jihad Golongan Ahli Bidaah dan Pelaku Maksiat
Ia
terbahagi kepada tiga:
Jihad
dengan tangan mencegah perbuatan bidaah atau maksiat yang mereka lakukan; jika tidak
mampu
Jihad
dengan lidah menegur perbuatan salah mereka; dan jika tidak mampu
Jihad
dengan hati dengan mengingkari perbuatan mereka dan membencinya.
Sabda
Nabi sallalahu alaihi wasallam,
مَنْ رَأَى مِنْكُمْ مُنْكَرًا فَلْيُغَيِّرْهُ بِيَدِهِ
فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ فَإِنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فبقلبه وَذَلِكَ أَضْعَف
الْإِيمَان
“Barangsiapa
melihat suatu kemungkaran maka hendaklah dia mencegahnya dengan tangannya; jika
dia tidak mampu maka dengan lidahnya; dan jika dia tidak mampu maka dengan hatinya,
dan itu adalah selemah-lemah iman” (Muslim).
Peringkat Kelima:
Berperang pada Jalan Allah demi Menegakkan Kalimah Allah
Ini
yang dimaksudkan dengan jihad dalam erti katanya yang khusus.
Firman
Allah,
وَقَاتِلُوا الْمُشْرِكِينَ كَافَّةً
“Dan perangilah orang-orang musyrikin
secara menyeluruh” (Al-Taubah, 36).
Sabda
Nabi sallalahu alaihi wasallam,
أُمِرْتُ أَنْ أُقَاتِلَ النَّاسَ حَتَّى يَشْهَدُوا
أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ
“Aku
diperintahkan supaya memerangi manusia sehingga mereka bersaksi bahawa tiada tuhan
kecuali Allah” (Bukhari dan Muslim).
مَنْ مَاتَ وَلَمْ يَغْزُ وَلَمْ يُحَدِّثْ نَفْسَهُ
بِغَزْوٍ مَاتَ عَلى شُعْبَةِ مِنْ نِفَاقٍ
“Barangsiapa
mati sedang dia tidak pernah berperang, dan tidak pula dia bercita-cita untuk berperang,
dia telah mati pada salah satu cabang kemunafikan” (Muslim).
Dan
ingatlah setiap perjuangan hendaklah di sertai dengan pengorbanan, pengorbanan dalam
erti kata, berkorban tenaga, masa, dan segala apa yang perlu dilakukan untuk menegakkan
agama Allah. Sebagai mana firman Allah SWT:
﴿ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ يَنْصُرْكُمْ
وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ ﴾
Wahai orang-orang yang beriman, kalau kamu membela (ugama) Allah nescaya
Allah membela kamu (untuk mencapai kemenangan) dan meneguhkan tapak pendirian kamu.(surah muhammad:7)
"Jagalah agama
Allah, nescaya Allah jaga kamu"
Rujukan:
Al-Quran, Al-Hadith, buku pegajian Islam (mpw). (Blogspot).
No comments:
Post a Comment