NAMA: NIK NOR
FATIHAH BINTI NIK HUSSIN
NO.MATRIK:14021118
NO.SIRI
:041
BUMI
BUKAN HAK MILIK SATU ORANG, BUKAN HAK MILIK SEMUA MANUSIA, TAPI MILIK SEMUA
MAKHLUK. RASA KEMANUSIAAN KITA, MENUNTUT UNTUK MENGEMBALIKAN HAK-HAK TERSEBUT.
Pepatah Melayu
yang berbunyi “bagai kacang lupakan kulit”, "ulat melupakan daun",
dan "air susu dibalas dengan air tuba" mungkin sesuai untuk dikiaskan
bagi isu golongan warga emas yang kian terabai, kurang bernasib baik dan
kebajikan golongan ini juga diabaikan oleh semua pihak.
Penderaan
dan pengabaian terhadap warga tua kini menjadi antara isu yang perlu diberikan
tumpuan dan ditangani dengan cara berkesan. Ini berikutan, kes penderaan dan
pengabaian terhadap golongan itu dilihat isu serta cabaran baru yang
membimbangkan sejak kebelakangan ini. Lebih membimbangkan, kes pengabaian dan
penderaan terhadap warga tua di negara ini dijangka meningkat, berikutan
tekanan kehidupan dihadapi masa kini dan nilai murni yang semakin menipis dalam
masyarakat.
Dulu, kes penderaan dan pengabaian warga
tua boleh dilihat sebagai kes terselindung dan tidak ramai mahu atau malu
bercakap mengenainya. Tetapi kini, seiring perubahan berlaku, akta khusus dan
undang-undang berkaitan warga tua perlu digubal bagi melindungi mereka. Dengan
adanya undang-undang, banyak boleh dilakukan.. - Prof Madya Dr Tengku Aizan
Hamid Pengarah Institut Gerontologi, Universiti Putra Malaysia (UPM)
Hakikatnya, walaupun Malaysia antara negara
yang masih berpegang kepada konsep ketaatan kepada orang tua dan anak dituntut
oleh agama atau adat menjaga ibu bapa, kejadian penderaan serta pengabaian
terhadap warga tua ada berlaku dan tidak mustahil, semakin meningkat. Umumnya,
kejadian penderaan dan pengabaian warga tua juga adalah masalah yang wujud di
hampir semua negara di dunia, sebagaimana kes penderaan kanak-kanak dan juga
wanita.
PUNCA PENGABAIAN ANAK TERHADAP WARGA TUA :
1)
Warga tua dianggap sebagai beban. Ini kerana anak-anak
terpaksa menjaga warga tua ini tanpa mendapat apa-apa faedah daripadanya.
Disebabkan keadaan ini terpaksa, golongan tua ini dilayan antara mahu atau
tidak mahu sahaja.
2) Mementingkan
kerjaya. Dengan
kelulusan tinggi yang dimiliki oleh sebilangan besar anak-anak zaman ini
menjadikan mereka begitu memfokuskan pandangan dan pemikiran mereka kepada
kerjaya semata-mata bagi membina kejayaan hidup dengan pangkat, gelaran dan
jawatan yang bergerak seiring dengan usaha dan komitmen mereka terhadap
kerjaya. Keadaan ini menjadikan anak-anak zaman ini tidak ada lagi peruntukan
masa untuk ibu bapa. Lebih teruk lagi, keadaan ini juga menyebabkan
ada orang tua yang tidak menaruh sebarang kepercayaan bahawa anak mereka akan
sanggup menjaga sakit pening mereka ,lantas sanggup tinggal di rumah
orang-orang tua kerana lebih mempercayai orang lain untuk menjaga mereka
daripada anak kandung mereka sendiri. Namun begitu tidak dinafikan ada di
antara kita masih menyayangi warga tua sebagaimana mereka menyayangi diri
mereka sendiri. Golongan inilah yang dikatakan masyarakat terpelajar
sebenarnya.
3)
Perkara yang menyedihkan hati dan perasaan kita apabila anak-anak yang ditatang
seperti minyak yang penuh dari kecil sanggup membuang ibu bapa mereka hanya
kerana desakan, hasutan dan tekanan yang diberikan oleh pasangan
hidup yang tidak sanggup hidup serumah dengan ibu bapa atau ibu bapa
mertua yang telah tua dengan alasan ‘tidak tahan dengan karenah’ orang tua.
4) Ada kalanya
anak-anak memberi alasan kewangan dalam menyatakan
ketidakmampuan mereka untuk menjaga orang tua sehingga mengambil keputusan
menghantar orang tua mereka ke pusat-pusat kebajikan dan rumah warga tua.
5) Proses
urbanisasi dan modenisasi yang begitu pesat berlaku di negara ini menjadikan
anak-anak tinggal di taman perumahan yang terdiri daripada rumah teres,
apartmen, rumah pangsa dan kondominium yang terdapat pelbagai lapisan
masyarakat yang terdiri daripada pelbagai bangsa. Atas alasan malu dan
tidak mahu dipandang serong oleh komuniti dan masyarakat kediaman
mereka, ada anak-anak yang tidak sanggup untuk membawa ibu bapa mereka tinggal
bersama-sama kerana ibu bapa yang telah tua atau ‘nyanyuk’ ini akan menimbulkan
masalah dengan komuniti dan masyarakat setempat.
6) Bukan itu
sahaja, anak-anak juga sering memandang ringan terhadap orang tua mereka.
Mereka menganggap ibu bapa telah tua tidak berguna dan berjasa lagi. Mereka
tidak terfikir tentang jasa-jasa yang telah diberikan oleh ibu bapa mereka
sehingga anak-anak dapat menikmati kesenangan seperti yang dinikmati hari ini.
7) Dari aspek
lain pula, punca pengabaian warga tua juga disebabkan oleh tindakan ibu
bapa itu sendiri. Pengabaian terhadap ibu bapa disebabkan pengalaman
anak-anak itu sendiri di alam kanak-kanak, mungkin semasa kecil kedua ibu bapa
mereka bersikap bengis, suka mendera. Maka, anak-anak akan bertindak balas dan
menyimpan perasaan untuk membalas dendam terhadap kedua ibu bapa mereka yang
dianggap kejam itu. Oleh itu, salah satu cara untuk memuaskan hati mereka ialah
dengan mengabaikan kebajikan dan kesihatan kedua ibu bapanya.
8) Ketiadaan
akta khusus dan kerangka undang-undang yang terbatas bagi melindungi
warga tua di negara ini menyebabkan kes penderaan serta pengabaian warga tua
sukar dikenal pasti. Malah, ia menjadi antara faktor nasib golongan itu tidak
terbela dan menyaksikan kes penderaan dan pengabaian golongan itu
berlaku.
KESAN-KESAN PENGABAIAN ANAK TERHADAP WARGA TUA :
1) Pengabaian
dan penderaan kepada warga tua tidak boleh dipandang remeh kerana ia boleh
memberikan kesan serta merta, termasuk berlaku pecah belah dalam
hubungan kekeluargaan.
2)
Bagi kesan pada jangka panjang pula ia boleh menggugat kesejahteraan
dan kestabilan dalam masyarakat. Secara tidak langsung, mewujudkan
kepincangan dalam masyarakat dan juga menjejaskan pembangunan serta kemajuan
ekonomi mahupun sosial negara.
LANGKAH-LANGKAH MENGATASI :
1) Langkah
untuk mengatasi masalah ini ialah sikap manusia haruslah baik di
mana manusia perlu mengikis sifat memandang remeh kepada orang tua yang kurang
bernasib baik dan juga anak-anak perlu membuang sifat memandang hina kepada ibu
bapa yang dianggap semakin tua semakin tidak berguna dan tidak perlukan lagi.
Masyarakat haruslah mengubah sikap dengan mengamalkan sistem keluarga luasan
iaitu isi rumah yang merangkumi ibu bapa, anak-anak dan datuk nenek atau
anggota keluarga yang lain, secara tidak langsung dapat memupuk rasa
tanggungjawab, perasaan kasih sayang, sokongan dan ikatan kekeluargaan yang
kuat oleh ahli keluarga terhadap warga tua.
2) Langkah
kedua, anak-anak haruslah diberi didikan agama dan pendedahan
dari awal lagi tentang menghormati ibu bapa. Anak-anak yang diberi didikan
agama dari kecil lagi akan dapat mengelakkan daripada ibu bapa disisih.
Anak-anak yang mempunyai asas agama akan ada rasa tanggungjawab dalam
menjalankan tugas menjaga ibu bapa yang berumur.
3) Selain
didikan agama yang diterapkan kepada anak-anak sejak kecil lagi pendidikan
moral juga perlu diterapkan di sekolah rendah dan sekolah menengah.
Pendidikan agama yang dihubungkan dengan memperbanyakkan konsep inter-generasi
dimana agensi atau pusat penjagaan haruslah menyediakan penjagaan kepada
penjaga perlulah diwar-warkan agar mereka lebih sedar tentang sumber yang boleh
didapati terutamanya mereka yang tinggal di kawasan luar bandar.
4) Selain itu,
kerajaan perlu menyediakan satu sistem pendaftaran penjaga supaya
segala bentuk bantuan dan program boleh disalurkan dengan mudah. Maknanya, kita
akan tahu siapa yang menjaga siapa dalam masyarakat.
HAK WARGA TUA
(IBU BAPA) :
Firman Allah s.w.t yang bermaksud:
"Dan Kami wajibkan manusia berbuat kebaikan kepada kedua ibu
bapanya, ibunya telah mengandungnya dengan menanggung susah payah dan telah
melahirkannya dengan menanggung susah payah. Rasulullahlah S.A.W. pernah
bersabda yang bermaksud: Adakah kalian mahu ku beritahu tentang dosa-dosa yang
besar? Para sahabat menjawab: Kami mahu, ya Rasulullah. Rasulullah bersabda:
Menyekutukan Allah dan derhaka kepada ibu bapa."
Firman Allah s.w.t dalam surah Al-Israa' ayat 23-24 yang bermaksud:
"Dan
Tuhanmu telah perintahkan supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya
semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa. Jika salah
seorang daripada keduanya atau kedua-duanya sekali, sampai kepada umur tua
dalam jagaan dan pemeliharaanmu, maka janganlah engkau berkata kepada mereka
sebarang perkataan kasar sekalipun perkataan 'ah' dan janganlah engkau
menengking menyergah mereka, tetapi katakanlah kepada mereka perkataan yang
mulia yang bersopan santun. Dan hendaklah engkau merendah menghinakan diri
kepada keduanya kerana balas kasihan dan kasih sayangmu dan doakanlah untuk
mereka dengan berkata : Wahai Tuhanku! Cucurilah rahmat kepada mereka berdua
sebagaimana mereka telah mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidik
semasa kecil."
Boleh tak saya nak buat complain tentang penderaan warga emas di rumah jiran saya? Saya nak contact number .
ReplyDeleteawak... better contact jabatan kebajikan masyarakat yg trdekat dgn awak. nanti dorg akan hantar pegawai datang siasat
Deleteterima kasih writer halalkan sy ambil utk dijadikan bahan forum ya...
ReplyDelete