Sunday, January 29, 2017

JENAYAH TERHADAP KANDUNGAN ATAU JENAYAH MENGGUGURKAN ANAK

DITULIS OLEH: NURSYAKIRAH BINTI MOHD ZULKILI
NO. MATRIK: 14021139        NO.SIRI: 044

Definisi
Mazhab Hanafi menamakan jenayah ini dengan istilah jenayah separuh membunuh. Menurut mereka, anak dalam kandungan tidak dianggap sebagai manusiaa dengan erti kata yang sebenarnya. Dari satu segi yang lain pula ia adalah sebahagian daripada orang lain, iaitu ibunya. Mazhab Maliki, syafi’iy dan Hanbali pula mengistilahkan perbuatan jahat terhadap anak dalam kandungan.

            Walau apa pun nama dan gambaran yang diberikan oleh ahli fuqaha namun tujuan mereka adalah sama. Dalam semua tafsiran, motif bagi tujuan melakukan jenayah ini ialah untuk meggugurkan kandungan secara jahat. Atau melakukan sesuatu secara jahat yang boleh membawa kepada berlakunya keguguran.

            Jenayah ini akan dianggap berlaku apabila berlaku apa sahaja yang membawa kepada terpisahnya kandungan dari ibunya, sama ada dalam keadaan hidup atau mati. Walau bagaimanapun hukuman bagi setiap keadaan tadi adalah berlainan dan berbeza.
            Tidak menjadi syarat bagi perlakuan jenayah ini bahawa ia dilakukan dangan cara tertentu. Sebaliknya ia boleh dilakukan dengan cara tertentu. Sebaliknya ia boleh berlaku dengan apa cara sahaja sama ada berupa perbuatan atau perkataan dan sama ada secara fizikal atau moral.
            Di antara contoh perbuatan secara fizikal ialah seperti memukul, melukakan, menekan di atas perut, memberi atau mengambil ubat-ubatan yang membawa kepada keguguran dan memasukkan bahan-bahan tertentu ke dalam Rahim.

            Di antara contoh-contoh bagi perbuatan atau perkataan secara moral pula ialah seperti mengugut, mengherdik, menyergah dan sebagainya.
            Jenayah pengguguran boleh berlaku dengan kerana perbuatan bapa atau ibu isi kandungan itu sendiri. Walau siapa pun yang melakukannya dia tetap akan memikul tanggujawab jenayah, dan tanggungjawab itu tidak akan diketepikan oleh kedudukan seorang bapa atau ibu atau siapa pun juga.
            Selagi isi kandungan yang ada di dalam perut ibu itu tidak terpisah dari ibunya maka jenayah pengguguran itu belum dianggap berlaku. Apabila A memukul B, perempuan yang sedang mengandung, atau memberinya ubat yang kemudiannya mengakibatkan hilangnya pergerakan yang sebelum itu dirasai oleh B di dalam perutnya, atau mengakibat perut B menjadi kempis, jenayah terhadap kandungan belum boleh dianggap berlaku, kerana kemungkinan apa yang dialami dan dirasai sebelum itu semata-mata angina atau apa sahaja organ yang bergerak. Dalam kes seperti ini , ada keraguan sama ada kandungan itu masih hidup atau mati, sedangkan hukuman tidak boleh dijatuhkan apabila adanya keraguan sama ada kandungan itu masih hidup atau mati, sedangkan hukuman tidak boleh dijatuhkan apabila adanya keraguan. Demikianlah pandangan para fuqaha mazhab empat. Asas bagi pandangan mereka ialah wujudnya keraguan tentang keadaan kandungan itu sendiri dalam perut ibunya.

            Tetapi Imam az-Zuhri berpendapat, di dalam kes-kes seperti ini pelaku tadi boleh dihukum sebagai penjenayah ke atas kandungan. Kerana pada lahirnya ia telah membunuh seorang anak dalam kandungan.
            Apa pun juga pandangan para fuqaha dahulu, adalah jelas bahawa pandangn yang boleh diterima sekarang selepas adanya berbagai-bagai cara perubatan bagi mempastikan ada atau tidak kandungan dalam perut ialah menyerahkan penentuan kepada pakar. Apabila pihak perubatan dapat membuktikan ada atau sudah matinya kandungan berkenaan disebabkan oleh perbuatan itu maka tindakan undang-undang boleh dikenakan. Pandangan ini sebenarnya tidak bercanggah dengan apa yang diberikan oleh fuqaha mazhab empat di atas. Kerana bagi mereka tidak adanya hukum seperti itu disebabkan adanya keraguan. Apabila keraguan itu telah tiada maka hukuman mesti dikenakan.
            Selain itu, hukuman itu sendiri akan berbeza mengikut keadaan janin dalam kandungan sama ada berpisah dari perut ibunya dalam keadaan hidup atau mati. Perbezaan-perbezaan tersebut akan dapat kita lihat dalam huraian selanjutnya di bawah ini.

Hukuman atas jenayah terhadap kandungan

Hukuman atas jenayah terhadap kandungan berbeza mengikut keadaan atau natijah yang dihasilkan oleh perbuatan berkenaan.
            Ada lima keadaan atau natijah tersebut, iaitu:
1.      Kandungan berpisah dari ibunya dalam keadaan mati.
2.      Kandungan yang terpisah dari ibunya dalam keadaan hidup dan kemudian mati pada perbuatan tersebut.
3.      Kandungan berpisah dari ibunya dalam keadaan hidup dan kemudian mati oleh sebab-sebab lain dari perbuatan tersebut.
4.      Kandungan berpisah dari ibunya,atau berpisah dari ibunya selepas kematian si ibu.
5.      Ibu mengalami kesakitan atau kecederaan yang mungkin dapat disembuhkan atau boleh membawa maut.


1)   Kandungan berpisah dari ibunya dalam keadaan mati
Hukuman dalam kes-kes seperti ini ialah diat anak kandungan atau disebut dengan istilah ghurrah (غرة) . Ia mengertikan seorang hamba, sama ada lelaki atau perempuan yang sama nilainya dengan lima ekor unta.
            Kewajipan membayar “ghurrah” ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah, katanya: dua orang wanita dari kaum Huzail telah berbunuhan. Salah seorang daripada mereka telah melempar yang satu lagi dengan batu lalu membunuhnya dan anak dalam kandungannya. Perkara itu kemudiannya telah dibawa dihadapan rasulullah s.a.w. rasulullah s.a.w telah memutuskan bahawa wajib membayar diat anak kandungan perempuan yang terbunuh itu, iaitu seorang hamba, dan wajib juga dibayar diat perempuan yang terbunuh oleh keluarga yang membunuh.

2)   Kandungan berpisah dari ibunya dalam keadaan hidup dan kemudian mati oleh perbuatan jenayah tersebut.
Hukuman atas jenayah terhadap kandungan menyebabkan ia terpisah dari perut ibunya dalam keadaan masih hidup kemudian mati selepas dari kesan dari perbuatan berkenaan adalah qisas, sekiranya perbuatan berkenaan sengaja dilakukan ataupun diat, sekiranya perbuatan itu tidak disengajakan.

3)   Kandungan berpisah dari ibu dan terus hidup
Hukuman atas jenayah terhadap kandungan yang menyebabkan ianya berpisah dari kandungan ibu dan terus hidup, ataupun mati selepas itu boleh sebab-sebab lain ialah tak’zir. Ini kerana kematian kandungan tersebut ialah sebab-sebab lain dari perbuatan jenayah tadi.

4)   Tidak berlaku apa-apa keguguran, atau berlaku keguguran selepas kematian ibu
Sekiranya jenayah yang dilakukan tidak membawa kepada keguguran atau membawa kepada kematian ibu, atau berlaku keguguran selepas kematian ibu maka hukumannya adalah takzir, selagi tidak ada bukti yang jelas menunjukkan bahawa kematian atau keguguran kandungan itu tidak ada hubungannya dengan jenayah berkenaan dan begitu juga tidak ada hubungannya dengan kematian ibu.


5)   Ibu mengalami kesakitan atau kecederaan atau mati.
Sekiranya jenyah yang dilakukan membawa kepada kecederaan atau luka atau terputus mana-mana bahagian anggota ibu, ataupun membawa kepada kematiannya maka hukumannya adalah hukuman bagi jenayah biasa. Sekiranya A memberi ubat kepada B, perempuan yang sedang mengandung, dengan tujuan menggugurkan kandungannya dan menyebabkan kematian B selepas kandungannya gugur, maka hukumannya ialah membayar diat atas perbuatan menyebabkan kematian B secara separuh sengaja. Diat kandungan juga mesti dibayar kerana menyebabkan kegugurannya.

Kiffarah
Selain daripada hukuman diatas, kiffarah juga akan dikenakan, walau bagaimanapun Imam Malik berpendapat bahawa kiffarah atas jenayah terhadap kandungan hukumannya sunat sahaja dan tidak wajib. Manakala Imam Abu Hanifah pula membezakan di antara gugur hidup dengan gugur mati, dimana kiffarah adalah wajib sekiranya kandungan itu gugur dan hidup.

No comments:

Post a Comment

Pemenang anugerah "Most Entertaining Blog" di Malaysia Social Media Week 2016 (MSMW)
yang telah diadakan di GlassHouse @ Seputeh, Kuala Lumpur.

Comments

Contact Us

Name

Email *

Message *