Nama : Muhammad Fahmi Bin Mat Isa
Nom. matrik : 14021098
Nom. Siri : 109
Artikel : 4
Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian
alam. Selawat serta salam bagi junjungan kita,
Nabi Muhammad S.A.W dan ahli keluarga serta para sahabat baginda dan
segala manusia yang mengikut jejak langkahnya serta umat Islam yang mendapat
rahmat dan petunjuk daripada Allah S.W.T .
Keperluan kepada hukum Islam semasa
bagi menjawab persoalan hidup semasa dalam masyarakat Islam pada hari ini,
seperti mana yang berbangkit di atas sangat dirasakan. Di bawah pengaruh dunia
baru dengan segala kemajuannya, baik dari segi ekonomi, sosial mahupun sains
dan teknologi, hampir semua perkara dalam kehidupan moden sekarang ini
seolah-olah telah berubah. Kalau syariat Islam hanyalah suatu agama
semata-mata, segala perubahan ini mungkin tidak merupakan cabaran besar
terhadap corak amalannya. Kerana ritual keagamaan biasanya tidak tertakluk
kepada apa-apa perubahan masyarakat memandangkan sifat dan nilainya yang
dogmatik. Tetapi Islam bukan satu agama semata- mata dalam konsep yang sempit
di atas. Ianya suatu sistem hidup. Oleh kerana hidup manusia ini berkembang
maka cabaran yang terpaksa dihadapi ialah pengembangan tafsiran dan amalannya
agar sesuai dengan keperluan setiap perkembangan yang ada..
PENGERTIAN
TA'ZIR
Dari segi bahasa
al-Ta’zir bermaksud menolak, mencegah atau menghalang. Ia dinamakan hukuman
ta’zir disebabkan wujudnya hukuman tersebut akan dapat menghalang orang-orang
yang melakukan kesalahan daripada melakukan kesalahan ataupun mengulangi pada
masa akan datang. Mengikut pengertian syarak ialah sejenis hukuman yang tidak
ditetapkan kadarnya atau bentuknya yang dilaksanakan bagi menunaikan hak Allah
SWT dan hak manusia terhadap terhadap kesalahan-kesalahan yang selain hukuman
qisas, hudud, diyat dan kifarat.
PENETAPAN
HUKUM TA’ZIR
Hukuman yang berkaitan
dengan ta’zir tidak terdapat di dalam Al-Quran dan Hadith, di mana ia terserah
kepada kepakaran hakim dan pemerintah untuk menetapkan sesuatu kesalahan itu
dengan hukuman demi kepentingan penjenayah dan masyarakat serta Negara. Dalam
hal tersebut juga hukum ta’zir berubah mengikut corak kehidupan. Hukuman ta’zir
juga tidak terhad. Ianya berbentuk penjara, denda, rampas harta atau buang
negeri. Lantaran itu ia meliputi aspek yang luas seperti berkhalwat, pecah
amanah, rasuah, mengedar dadah, menagih dadah dan sebagainya. Oleh itu, dalam
konteks lain, pembunuhan yang diampunkan oleh waris atau ada sebab tertentu
yang tidak boleh dilaksanakan qisas terhadap pembunuh dengan sengaja, hakim
boleh mengenakan hukuman ta’zir terhadap pembunuh itu.
Jika seorang membunuh dengan sengaja ada
dua pendapat padanya, Malik ,Syafie , dan Ahmad berpendapat kepada harus bagi
wali yang membunuh menuntut hukuman qisas kepada penjenayah atau mengambil
bayaran diyat jika ia tidak redha dengan pembunuhan tersebut sebagaimana hadis
yang di riwayat Ahmad daripada Nabi Muhammad SAW : “sesiapa yang membunuh maka
baginya hukuman bunuh diberi pengampunan atau dituntut bayaran baginya.
Pembunuh itu boleh dikecualikan dari hukuman bunuh, jika waris orang yang dibunuh
itu bersetuju menerime wang (diyat) darinya.
Terdapat jaminan
terhadap kesalamatan nyawa dalam hukuman qisas dengan menghukum bunuh terhadap
si pembunuh, kerana mungkin sekiranya pembunuh itu masih hidup dia akan
menyerang dan membunuh lebih ramai orang lagi. Walaupun ada juga jaminan nyawa
untuk pembunuh itu, iaitu dengan membayar diyat.
Dan kadar diyat adalah dikira
mengikut bilangan unta dengan harga semasa iaitu harta yang paling
bernilai ketika itu. Kadar penuh untuk satu diyat penuh ialah 100 ekor unta.
Walau bagaimanapun , para ulama' berpendapat boleh menggantikan 100 ekor unta
dengan harta yang senilai dengannya pada masa tersebut seperti wang emas, wang
perak, lembu dan sebagainya.
TUJUAN PELAKSANAAN HUKUM TA’ZIR
Penetapan hukum ta’zir adalah termasuk
dalam bidang kuasa hakim atau mahkamah iaitu bagi tujuan mengawal keadaan dan
undang-undang supaya ia tidak disalahgunakan dan tidak ada penyalahgunaan
kekuasaannya oleh sesiapa selain hakim. Antara tujuan pelaksanaan hukum ta’zir ialah
:
• Untuk menjaga kepentingan
masyarakat umum.
• Pelaksanaannya adalah melalui
pertimbangan yang wajar dan berkesan oleh hakim atau pemerintah untuk menolong
orang yang bersalah juga masyarakat dan mengambil pelajaran dan menghindarkan
perbuatan jahat dan untuk kesejahteraan manusia sejagat.
• Hukuman ta’zir janganlah
melebihi hukum hudud.
• Ta’zir mestilah dilakukan
dengan adil jika pesalah terdiri daripada beberapa orang yang melakukan
kesalahan yang sama.
No comments:
Post a Comment