03,014,015,016,017
Seni bina Islam merupakan sebahagian cabang dari bidang seni yang dihasilkan oleh sesuatu kelompok masyarakat manusia yang mempunyai fitrah semula jadi cintakan sesuatu keindahan. Justeru itu, senibina islam sentiasa disanjung dan dihargai kerana matlamatnya ialah untuk meningkatkan keimanan dan ketakwaan kepada Allah. Senibina juga berperanan dalam memenuhi tuntutan jasmani dan rohani yang mempunyai hubungan dalam segi material dan rohani. Oleh itu, Islam telah menetapkan panduan supaya seni itu dapat memberikan fungsi yang sewajarnya dan menepati kehendak syariah Islam.
Selain itu, M.A.J
Beg dalam “fine arts in Islamic civilisation” turut memberi perhatian terhadap
seni bina Islam. Beliau berpendapat bahawa the “ architecture of islam is the
expression of a region and its view of the world rather than that of a
particular people of political or economic system”.
Seni Islam tidak
lahir seiring dengan kelahiran Islam. Namun ia merupakan titik permulaan perkembangan
seni bina Islam apabila terdirinya Masjid Quba’ yang dibina oleh Rasulullah
S.A.W di Quba”. Kemudiannya pembinaan masjid Nabawi pula mengambil contoh
Masjid Quba” dalam asas senibinanya.
Pada zaman para
sahabat pula senibina menampakkan kemajuan dalam pembangunan fizikal yang
berteraskan keimanan, ketakwaan dan akhlak yang tinggi. Dalam masjid zaman
tersebut, telah dihiasi dengan ayat Al-quraan yang diukir indah. Pada peringkat
permulaan, pembinaan masjid mengutamakan pembinaan menara yang dibina agak
tinggi dalam bentuk tirus. Menaranya juga adalah berbeza sama sekali dengan
menara yang dibina oleh kerajaan Rom dan Parsi yang didirikan dengan binaan
yang agak rendah dan berfungsi sebagai kawalan keselamatan senibina Negara ini
menunjukkan senibina semakin berkembang secara evolusi.
Apabila munculnya
kerajaan Umaiyyah, bangunan-bangunan seperti istana dan masjid didirikan dengan
tersergam bagi melambangkan kegemilangan sesebuah empayar. Sesetengah bangunan
ini dibina hasil daripada kutipan cukai rakyat untuk kepentingan golongan
pemerintah dan bangsawan yang ada dikalangan mereka mengagungkan duniawi.
Justeru, ketika itu lahirlah berbagai bentuk senibina. Kebanyakan kewujudan
bangunan-bangunan tersebut berorientasikan keagungan pemerintah dan bukannya
bangunan yang bersifat kemasyarakatan dan kebajikan rakyat.
Kepentingan
senibina menurut Islam dapat diukur dengan kepentingan dan fungsi pembinaan
masjid itu sendiri, ini kerana masjid itu sendiri merupakan institusi utama
dalam kebudayaan Islam yang membawa impak terhadap perkembangan agama Islam.
Masjid dibina dengan pelbagai bentuk, gaya, corak dan penampilan mengikut zaman
dan waktu berdasarkan latar belakang manusia yang membinanya kerana orang yang
mendirikan masjid akan mendapat keredhaan Allah. Hal ini dijelaskan oleh
Rasulullah S.A.W dalam sepotong hadis yang bermaksud
“sesiapa yang membina masjid kerana mengharapkan keredhaan Allah,
nescaya allah membangunkan untuknya sebuah rumah didalam syurga firdaus”
*bentuk,
gaya dan corak mengikut masjid di china
Senibina Islam itu
adalah bersifat global merangkumi senibina pelbagai bangsa dan budaya. Oleh
itu, sudah tentulah hasil binanya pelbagai rupa dan berasaskan kepada satu
konsep iaitu ketauhidan kepada Allah. Justeru, kita boleh tafsirkan bahawa
senibina itu melambangkan kebudayaan yang berasaskan kepada agama. Kita dapat
melihat bangunan-bangunan yang didirikan oleh umat Islam seluruh dunia
kelihatan hampir agak sama dalam seni binaanya dalam elemen-elemen seperti
kubah, gerbang,dan kekubah.
*bentuk
kubah di Bangunan kedai Bandar baru pasir mas.
Orang-orang barat
memberi pandangan yang agak negatif terhadap senibina Islam seperti K.A.C.
Creswell dan John D. Hoag. Mereka menolak sebarang ciri senibina yang terdapat
pada zaman Rasulullah S.A.W sebagai senibina yng penting begitu juga senibina
yang wujud pada zaman pemerintahan khulafa’ ar-rasyidin. Walau bagaimanapun
mereka menerima kewujudan senibina yang terdapata pada zaman selepasnya.
Menurut Omer
Spahic dalam “ a history of architecture” senibina Islam mempunyai hubungan
yang erat dengan spiritual dan juga fizikal individu muslim. Beliau berkata “
Islamic architecture come about to facilitate, foster and stimulate to
ceaseless ibadah (workship) practise of it users.” Dalam perbahasan itu beliau turut
menyatakan senibina itu sebagai framework dalam melaksanakan tuntutan Islam
untuk dijadikan dorongan bagi orang Islam dalam melaksanakan ibadah samaada
melalui ibadah harian atau ibadah-ibadah yang lain. Hal ini dapat dibuktikan
melalui bangunan masjid-masjid sebagai tempat ibadah yang utama masyarakat
Islam yang boleh digambarkan sebagai identiti, budaya dan tamadun umat Islam
itu sendiri.
Dalam aspek
strukrur pembinaan sesebuah seni bina, seorang arkitek perlulah mengkaji agar
seni bina itu benar-benar dihayati oleh indvidu muslim. Oleh sebab itu,
falsafah penghayatan itu penting dengan menghubungkan bentuk fizikal masjid
tersebut dengan aspek kerohanian yang seseorang. Oleh yang sedemikian, dalam
sesebuah seni bina adalah jarang sekali masyarakat Islam mengambil berat
terhadap falsafal seni bina terutamanya dalam konteks seni bina masjid. Penulis
beranggapan bahawa sesebuah seni bina itu mempunyai fungsi yang tersendiri
dalam konteks hubungannya dengan Allah. Elemen-elemen seperti ruang solat,
mihrab, bentuk kubah, menara dan minbar memberi kesedaran terhadap keagungan
dan kebesaran Allah.
*ruang
solat dan mimbar masjid Beijing
Melalui seni bina
Islam, terdapat beberapa reka bentuk yang perlu diambil perhatian dalam sesuatu
binaan Islam terutamanya reka bentuk sebuah masjid. Antaranya ialah elemen
geometri, Muqarnas dan Arabesque. Geometri juga merupakan sebahagian daripada
elemen penting dalam perhiasan dalam kesenian Islam. Geometri diguna pakai
sebagai hiasan yang memperlihatkan hubungan kecantikan dan keharmonian dengan
alam sekeliling. Selain itu, elemen geometri juga sebagai simbol bagi
menggambarkan sesuatu yang baru bentuk dan
corak- corak geometri itu dibentuk berdasarkan beberapa konsep yang
digunakan bagi menghasilkan corak yang terdiri daripada segi empat sama, segi
empat tepat, segi tiga, heksagon, pentagon dan octagon. Oleh itu, elemen
geometri dilihat sebagai pelengkap kepada keindahan dan kemasyhuran sesuatu
binaan itu. Elemen inilah yang menjadi dekorasi di setiap sudut binaan
pereka-pereka Islam.
Selain bentuk
geometri, bentuk Muqarnas pula merupakan berupa hiasan berpetak atau melengkung
yang terdapat pada bahagian squinch atau susunan pelangi sebagai alat penampung
dan juga sebagai unit hiasan. Dalam dunia melayu, bentuk hiasan muqarnas tidak
pernah muncul kerana perbuatannya agak susah dan memerlukan kemahiran teknik
yang tiada dalam tradisi binan melayu. Selain itu, Arabesque pula merupakan sejenis
hiasan yang bercorak daun daunan yang khusus dalam kesenian Islam. Hiasan ini
termasuklah pucuk, bunga dan ranting yang berbelit-belit serta tindih menindih
yang kebiasaannya terdapat pada kebanyakan masjid di nusantara walaupun agak
sukar dari segi teknik perbuatannya yang memerlukan kemahiran yang tinggi
*reka bentuk bumbung masjid beajing bercirikan reka bentuk
masyarakat cina
Dalam menghuraikan
ciri-ciri seni bina Islam, penulis tidak menemui sebarang penghuraiannya yang
berkaitannya secara detail. Hasil tulisan yang ditemui adalah lebih berbentuk
umum. Antaranya ialah I.H.Qureshi yang berpendapat cirri-ciri utama seni bina
Islam yang pertama ialah seni bina itu mestilah mempunyai ruang untuk kemasukan
cahaya kedalam bangunan sebanyak yang boleh. Hal ini sesuai dengan keadaan alam
persekitaran yang memberikan keselesaan kepada umat Islam semasa mengerjakan
ibadat solat di masjid atau di rumah kediaman. Kedua ialah menggunakan bahan
hiasan seperti tulisan khat atau khaligrafi yang dipetik daripada ayat-ayat
al-Quran dan hadis. Penerapan tulisan khaligrafi amat berkesan dan begitu
harmoni sekali lagi melambangkan kehidupan manusia. Ketiga ialah terdapat ruang
bilik yang memisahkan antara kaum lelaki dan kaum perempuan. Keempat ialah reka
bentuk sesebuah bangunan itu mestilah sesuai dengan iklim setempat di sesebuah
negara. Kelima ialah perabot dalam sesebuah bangunan tersebut mestilah
sederhana dan indah serta tidak ada unsur pembaziran. Seterusnya, keenam ialah
seni bina juga mencirikan luahan perasaan, ketenangan, ketenteraman dan
keheningan penghuninya. Dalam erti kata lain, tidak wujud sebarang pertentangan
antara unsure kerohanian dengan kebendaaan mahupun keduniaan atau akhirat.
Ketujuh ialah keselamatan bangunan perlulah dititik beratkan dan selamat
digunakan dalam jangka waktu yang lama. Keadaan ini terbukti menerusi
sesetengah masjid dan bangunan yang telah didirikan hampir 100 tahun tetapi
masih utuh serta kukuh dan boleh digunakan dengan selamat.
Penambahan
ciri-ciri ini turut dikemukakan oleh Muhammad Tajuddin Rasdi dalam tulisannya
konsep perbandaran Islam yang mencatatkan bahawa cirri-ciri seni bina mempunyai
hubungan yang rapat dengan faktor geografi terutamanya dalam aspek bentuk muka
bumi, cuaca, keadaan angin dan suhu. Aspek-aspek ini menjadi penentu kepada
keperluan masyarakat terhadap ciri-ciri tertentu pada sesuatu bangunan. Begitu
juga dengan falsafah seni bina mestilah berupaya menyesuaikan diri dengan
keperluan dan keselesaan masyarakat sesuatu tempat dan bukan sekadar untuk meniru
elemen-elemen seni bina asing yang mencerminkan ciri-ciri Islam itu. Dalam hal
ini , pembinaan sesebuah bangunan itu dianggap mempunyai seni bina Islam tetapi
sebahagian arkitek agar meminggirkan faktor ini. Bagaimanapun, penulis melihat
terdapat beberapa faktor lain yang dikemukakan iaitu binaan tingkap yang
terdapat dalam seni bina Timur Tengah yang terdiri daripada tingkap yang kecil
pada bahagian termasuk atas bangunan masjid. masjid Sultan Sulaiman, Istanbul
mempunyai tingkap-tingkap yang kecil dibahagian atasnya. Masjid Badshshi,
Lahore, Pakistan, tidak mempunyai tingkap tetapi mempunyai gerbang iwan yang
besar bersama pintu-pintu yang lain. Hal ini jelas menunjukkan faktor dan cuaca
menjadi salah satu faktor utama dalam ciri-ciri seni bina Islam. Bagaimanapun
ciri-ciri ini berbeza dengan pembinaan masjid seni bina Islam Nusantara iaitu
Masjid kampung Laut, Kota Bharu dan Masjid Kampung Peringit di Melaka yang
mempunyai tingkap yang tersusun dengan jumlah yang banyak. Keadaan ini
disebabkan oleh iklim Nusantara yang panas dan lembap beserta hujan yang kerap
memerlukan angin yang secukupnyauntuk penyejukan dan pengudaraan. Oleh itu,
tingkap menjadi elemen utama dalam sesebuah bangunan Islam walaupun di
wilayah-wilayah yang berbeza. Perbezaan ini memperlihatkan keperluan masyarakat
terhadap pengaruh geografi sertempat dalam sesebuah bangunan tersebut.
Pengertian seni
bina mempunyai ruang lingkup yang luas yang menyentuh pelbagai aspek dalam
sesebuah bangunan yang ada hubungan dengan ketauhidan terhadap Allah. Melalui
bangunan-bangunan masjid diatas muka bumi, maka terciptalah pelbagai reka
bentuk yang mempunyai ciri-ciri yang tersendiri yang mempunyai konsep
ketauhidan. Pemerkasaan seni bina islam perlulah diketengahkan oleh semua pihak
bagi memartabatkan seni bina islam dalam peradaban ummah.
Bapak die panjang sangat lah nk buat aksingmen pun susah
ReplyDeletePergh jumpa yg panjang x siap kalini
ReplyDelete