NAMA: ABDUL AZIZ BIN MUHAMMAD
NO SIRI: 111
Telah banyak kali rasanya disebutkan oleh ribuan malah
jutaan ilmuan Islam di seluruh dunia, bahawa menderma dan bersedeqah itu
menambahkan rezeki dan bukan mengurangkannya.
Namun sudah tentu akan tetap wujud individu yang masih belum
mampu memperolehi keyakinan bahawa rezekinya akan bertambah apabila
menghulurkan sejumlah wang yang diusahakan dengan penat lelah itu.
Ini berlaku biasanya, disebabkan oleh minda individu terbabit
yang mengecilkan skop rezeki hanya kepada penilaian naik turun harta dan wang
di hadapan mata. Akibat dari itu, apa yang berkurang akan dirasa sentiasa
menurun. Perasaan itu terus menerus mengunci dirinya untuk bersedeqah dan
menyumbang, malah lebih serius apabila ada sebahagiannya menahan diri dari
berbelanja untuk diri dan keluarganya.
MAKSUD REZEKI DALAM ISLAM
Bagaimana sebenarnya maksud rezeki di dalam Islam?
Rezeki di dalam Islam bukan hanya terhad kepada wang dan
harta. Jangkauan rezeki yang disebut oleh Allah ta'ala dan Rasulullah terlalu
amat luas meliputi rezeki yang rencam. Hakikatnya orang yang
‘memberi' dan menyumbang akan memperolehi pulangan dari Allah dalam bentuk yang
amat pelbagai, juga mencakupi material dan spiritual.
Namun sebelum itu, perlu difahami, sebagaimana rezeki yang
tidak boleh dikecilkan skopnya hanya kepada harta, begitu juga ‘pemberian' dan
‘sumbangan' yang juga tidak terhad kepada wang dan harta.
Apa yang jelas, semua jenis ‘pemberian' dan ‘sumbangan' itu
adalah amalan kebajikan apabila ia menepati dua syarat yang paling minima iaitu
:-
1) Ikhlas kerana Allah
2) Ia berupa sumbangan ke arah
kebaikan berdasarkan penilaian hukum Islam.
Justeru, apa sahaja yang disumbangkan, sama adaidea, ilmu,
teguran, nasihat, tenaga untuk kerja, masa, perasaan, emosi dan sebagainya
untuk membawa kebaikan untuk Islam, ia adalah sumber terbukanya rezeki di sisi
Islam. Ia juga merupakan sumber kewujudan unsur ‘berkat' di dalam kehidupan dan
harta.
APA ITU BERKAT ?
Setinggi-tinggi darjat insan soleh, dia mampu mengekang
dirinya di ketika menyumbang dari terpengaruh oleh fikiran atau bisikan
seperti, "apa balasannya di dunia"?.
Apa yang akan menjadi dorongan dan motivasi utama hanyalah
apa yang bakal diperolehi di akhirat. Bukan ganjaran di dunia yag difikirkan.
Apa yang diinginkan untuk dunianya hanyalah memperolehi rezeki yang BARAKAH
atau berkat.
Walaupun begitu, tidak ramai manusia yang mampu mencapai
darjat tersebut, dan masih ramai individu soleh yang melakukan kebaikan, namun
masih sering terfikir-fikir tentang ganjaran buatnya untuk dinikmati di dunia
ini lagi
WHAT YOU GET BACK?
Hasilnya, ramai yang bertanya berkenaan ‘what will you get
back?'
Bagi membuka minda kita semua akan bentuk-bentuk balasan
yang mampu diperoleh hasil dari segala sumbangan kebaikan yang kita lakukan di
dunia ini. Secara ringkas, saya bahagikan ganjaran yang boleh diperolehi sejak
dari alam dunia ini lagi, semua ganjaran-ganjaran ini mempunyai dalil dan athar
yang tersendiri, namun bagi mengelakkan terlalu panjang, saya tidak menyertakan
semua dalilnya. Balasan tersebut adalah seperti berikut :
a. Keberkatan dalam
kehidupan berkeluarga
Rumahtangga kita didamaikan oleh Allah dari sebarang
pergaduhan besar yang meruntuh kepercayaan dan kebahagian si suami, isteri dan
anak.
Hati dan fikiran dikurniakan ketenangan yang akhirnya
memberikan kesan positif kepada produktiviti kita di tempat kerja dan tugas,
lalu mendapat kenaikan gaji dan pangkat.
b. Kesihatan
Allah selamatkan
kita dan keluarga dari penyakit. Dikurniakan
zuriat yang sihat dan jika sakit sekalipun, ia tidak seteruk mereka yang lebih
parah sakitnya.
c. Harta
· Dihindar dari
mendapat kerjaya yang haram dan terselamat dari sebarang jawatan atau
kenaikan pangkat yang memudaratkan masa hadapan. Perlu diingat bukan semua
kenaikan pangkat itu baik untuk hati dan jiwa manusia, ada sebahagian besar
jawatan yang menghancur dan mengubah habis jiwa kebaikan dalam diri seseorang
kepada jiwa penerima rasuah, tamak, rakus kuasa dan sebagainya.
· Direndahkan minat
dan nafsu kepada harta dan pendapatan haram serta diberi kekuatan untuk
istiqamah dalam yang halal. Inilah yang boleh digelar sebagai salah satu dari
cabang ‘zuhud', iaitu kebebasan jiwa dan hati dari keterikatan dengan harta
dunia. Jika diperolehi, syukur dipanjatkan, jika ia hilang dan pergi tidaklah
terlalu ditangisi.
Namun perlu diperhati sejelas-jelasnya, ayat di atas
mensyaratkan seseorang untuk menjadi ‘BERTAQWA' sebagai jalan dibuka jalan
kemudahan dan kebaikan dari pelbagai sumber tidak dijangka. Tidaklah sama
sekali tepat pandangan ramai yang mengaitkan ‘gantung' ayat tersebut di rumah
dan kedai sebagai cara meningkatkan rezeki dan pendapatan, tanpa bersifat taqwa
di dalam kerjaya, perniagaan dan tugasan. Sedangkan hakikatnya, taqwa itulah
kuncinya, bukan dengan menggantung ayat tersebut dan sebagainya.
Kesimpulannya
,terlalu banyak cara dan kaedah untuk Allah membalas baik sangka hambaNya dan
amalan kebaikan hambaNya. Sama ada di dunia atau akhirat.
No comments:
Post a Comment