Ditulis oleh : Nik Nur Aisyah Bt Nik Ibrahim
No. Matrik : 14021224
No. Siri :082
Pendidikan
adalah satu disiplin yang berkaitan dengan kaedah pengajaran dan pembelajaran
di sekolah dan persekitarannya. Ia
merupakan satu kegiatan terancang dan sistematik bertujuan untuk memantapkan perkembangan
jasmani dan rohani dalam menjalani kehidupan yang lebih sempurna.
Alam Melayu
adalah terdiri daripada negara-negara seperti Malaysia, Indonesia, Filipina dan Brunei. Dalam bidang pendidikan
alam Melayu tidak terkecuali daripada perkembangan
pendidikan,walaubagaimanapun,ia mempunyai dasar, institusi dan kokurikulum
pendidikan yang tersendiri.
Pendidikan
merupakan persoalan yang dianggap penting dalam mana-mana masyarakat. Ilmu itu
sebenarnya pra syarat untuk kemajuan sesebuah masyarakat. Maju mundurnya
sesebuah masyarakat itu ada kaitan dengan faktor pendidikan yang diperolehi
dalam masyarakat. Pendidikan adalah penentu dalam mempengaruhi jatuh bangunnya tamadun
sesebuah masyarakat. Oleh itu, aspek pendidikan amat penting diberi perhatian
dalam memastikan kecemerlangan ummah.
Daripada segi
dasar dan matlamat pendidikan dapat dilihat daripada dua sudut iaitu sebelum
kedatangan Islam dan selepas kedatangan Islam. Sebelum kedatangan Islam, ia
merujuk kepada pengaruh Hindu-Buddha. Pendidikan pada zaman tersebut bertujuan untuk
mendewa-dewakan golongan pemerintahan dan bangsawan. Kesannya pendidikan lebih
dimonopoli oleh golongan bangsawan dan kerabat diraja. Dalam kalangan rakyat
biasa pendidikan diberi secara tidak formal dimana institusi keluarga memainkan
peranan mendidik anak-anak mereka tentang nilai-nilai budaya, adat istiadat,
pantang larang serta kemahiran pertukangan. Institusi pendidikan yang memainkan
peranan dalam pendidikan juga dapat dilihat semasa ajaran Hindu-Buddha dan
selepas kedatangan Islam. Semasa alam Melayu menganut agama Hindu-Buddha,istana
dan karton memainkan peranan sebagai pusat pendidikan secara formal yang banyak
dimonopoli oleh golongan kerabat diraja dan bangsawan.
Banyak juga
tertubuhnya sekolah pondok yang dikenali dengan pelbagai nama. Di Tanah Melayu
dan Selatan Thai dikenali dengan pondok, di Acheh dipanggil “dayah”, di
Minangkabau sebagai surau, di Jawa sebagai pesantran manakala di Sulawesi
sebagai pengajian.
Kurikulum
pendidikan adalah berbeza-beza mengikut zaman. Pada zaman Hindu-Buddha,kitab-kitab
agama banyak digunakan dalam pendidikan. Pengajaran yang diajar di rumah lebih
dikenali dengan pendidikan tidak formal.
Pendidikan formal diajarkan di istana.
Selepas
kedatangan Islam, kurikulum pendidikan lebih menekankan tentang agama iaitu
Usuluddin, Fiqh, Tasawuf, Tafsir Al-Quran, Hadis, Bahasa Arab dan kanak-kanak
juga diajar lagu Qasidah, sejenis puisi nyanyian bercorak agama. Pendidikan
Islam diberi oleh guru-guru yang dibawa dari Arab,Parsi,Turki,dan India.
Guru-Guru ini membaca kitab-kitab suci dan murid-muridnya duduk secara halaqah
iaitu dalam bulatan. Pada peringkat Universiti pula selain bidang agama,
pelajar diajar ilmu perubatan, matematik, kewangan, undang-undang dan ilmu perang.
Matlamat
pendidikan adalah berbeza mengikut zaman iaitu sebelum Islam dan selepas
kedatangan Islam. Malah, institusi dan pusat pendidikan juga adalah
berbeza-beza, begitu juga dengan kurikulum pendidikan juga berbeza. Ini
menunjukkan pengaruh agama adalah penting dalam perkembangan pendidikan di alam
Melayu.
No comments:
Post a Comment