NAMA:MUHAMAD AKRAM BIN AHMED
NO.MATRIK:14021170
NO.SIRI:110
Sebelum kedatangan Islam, masyrakat Melayu menganut fahaman animisme.
Keadaan ini berubah selepas kedatanagan Islam yang membawa konsep tauhid dengan
menafikan kewujudan Tuhan yang banyak. Bermula dengan konsep keesaan Tuhan dan
ibadat yang luas Islam telah berjaya menarik minat masyarakat tempatan. Sejak
kedatangan Islam, kehidupan harian masyarakat Melayu dan adat istiadat tertentu
yang didapati bertentangan dengan akidah ditinggalkan secara beransur-ansur
(Ruslan Zainuddin, 2004: 91-92).
Bukti awal kedatangan dan penyebaran Islam di Nusantara bergantung
kepada batu nisan dan bukti-bukti lain yang bertaburan di rantau ini.
Contoh penting termasuk batu nisan yang ditemui di Champa sekitar
awal abad ke 11M, batu nisan di Gresik, Jawa bertarikh akhir abad ke-11M dan
Batu Bersurat Terengganu bertarikh 1303, rekod penempatan orang Islam di
Majapahit dan kumpulan pedagang Islam di utara Tanah Melayu, serta pengislaman
raja Pasai pada tahun 1282.
Pada akhir abad ke-15, Islam sudah mengukuhkan kedudukan di Tanah
Melayu, Sumatera, bahagian utara Pulau Jawa, Bruneidan Utara Borneo. Islam juga
menembusi Maluku dan Sulu.
Kedatangan Islam ke Tanah Melayu dipercayai bermula pada abad ke-7
masihi. Pandangan ini berdasarkan kemungkinan agama Islam disebarkan oleh para
pedagang dan pendakwah dari Asia Barat ke Negara China. Seterusnya Islam
semakin berkembang pesat berikutan dengan kemunculan beberapa buah kerajaan Islam
di Pasai dan Perlak di persekitaran Selat Melaka pada abad ke-13 Masihi.
Mengikut cacatan Marco Polo, agama Islam telah tersebar di Tanah Melayu sebelum
abad ke-15. Pada tahun 1292, semasa Marco Polo dalam perjalanan pulang dari
China, beliau telah melawat Sumatera. Perlak ialah pelabuhan pertama yang
disinggahinya. Beliau menyatakan pada masa itu telah wujud usaha-usaha untuk
mengislamkan penduduk tempatan oleh para pedagang Arab di Nusantara. Menurut
beliau lagi, itulah satu-satunya negeri Islam di Kepulauan Melayu pada masa itu
(Hall dlm Ruslan Zainuddin). Manakala Ibn Battutah, pengembara Arab yang
singgah sebanyak dua kali di Samudera semasa dalam perjalanan pergi dan balik
dari Negara China antara tahun 1345 hingga 1346, menyatakan bahawa raja Samudera
ketika itu telah memeluk Islam dan mengamalkan Mazhab Shafie. Menurut beliau
lagi, negeri-negeri lain di sekelilingnya masih belum mmeluk Islam. Sepanjang
tempoh abad ke-13 dan ke-16 Masihi, agama Islam telah tersebar dengan meluas
hampir ke seluruh Kepulauan Melayu dan mengurangkan pengaruh agama Hindu-Buddha
yang bertapak berabad-abad lamanya di Tanah Melayu. Sejak itu, Islam telah
berkembang pesat sehingga menjadi agama yang dianuti oleh sebahagian besar
penduduk di Kepulauan Melayu (Ruslan Zainuddin, 2004: 91).
Dari sudut sejarahnya selepas kedatangan Islam dan pembentukan
Kerajaan Melaka yang bercorak keislaman, kita dapati proses Islamisasi di
bidang undang-undang, sosio-budaya dan politik berterusan berlaku. Dalam bidang
undang-undang dimulai dengan undang-undang Kanun Melaka & Kanun Laut
Melaka, diikuti pula dengan Kanun Pahang dan seterusnya Kanun Kota Setar dan
lain-lain. Demikian juga dengan Perlembagaan Terengganu & Perlembagaan
Negeri Johor. Perubahan dalam bidang sosio-budaya juga berlaku di mana orang
Melayu telah menghayati nilai-nilai akhlak Islam dalam kehidupan yang terangkum
dalam adab-adab kehidupan mereka seperti adab berpakaian, adab berbahasa, adab
berjiran dan sebagainya. Dalam bidang politik, pemerintah dianggap sebagai
pemerintah di mana kekuasaan politik itu merupakan satu amanah Allah dan para
pemimpin diminta bertindak mengikut lunas-lunas yang digariskan oleh Islam.
Teori Kedatangan Islam Secara Langsung Dari Tanah Arab
Berdasarkan catatan sejarah Cina yang menyebut bahawa pada abad ke-7
Masihi, orang-orang Arab telah sampai ke Tanah jawa.Pada tahun 684, mereka
telah mendirikan sebuah perkampungan di pantai barat Pulau Sumatera.
Menurut satu catatan lagi, pada zaman pemerintahan khalifah Al-Makmun
bin Harun Ar-Rashid, seorang nakhoda telah memimpin seramai 100 orang mubaligh
dengan 1 orang dari kalangan mereka berketurunan Quraish belayar menuju ke
Nusantara untuk menyebarkan Islam. Apabila mereka sampai di Perlak, mereka
mengadap Raja Perlak, Acheh dan berjaya mengislamkan baginda.Baginda Raja
Perlak mengahwinkan puterinya itu denagan mubaligh Quraish itu tadi sementara
mubaligh lain berkahwin dengan wanita biasa. Hasl perkahwinan mubaligh Quraish
dengan puteri raja tersebut,Allah kurniakan mereka seorang putera lalu diberi nama
Syed Abdul Aziz yang kemudian menjadi Sultan Perlak.
Terdapat juga dalam satu catatan Barat menyebut bahawa pada tahun
1717 Masihi, sebuah angkatan laut Islam yang terdiri dari 35 buah kapal
berlayar dari Tanah Arab menuju ke China. Dalam perjalanan ke China,kapa-kapal
itu telah berhenti sebentar di Ceyloon di Sri Lanka, Srivijaya dan
Palembang.Ketika mereka berhenti , mereka telah berdakwah dan menyebarkan agama
Islam di situ.
Teori Kedatangan Islam Melalui India
Hubungan India dengan beberapa negara di Nusantara telah lama
terjalin.Pada abad ke-13 Masihi, apabila kerajaan umat Islam di Arab menguasai
bahagian barat dan timur India, mereka menjadikan Gujerat sebagai pangkalan
penting bukan sahaja sebagai pelabuhan, bahkan sebagai pusat perhubungan antara
timur dengan barat.
Dengan adanya kemudahan tersebut, saudagar-saudaugar Muslim dari
Gujerat dikatakan sering berkunjung ke Nusantara untuk berdagang dan sekaligus
menyebarkan ajaran Islam kepada penduduk tempatan. Ada pendapat menyatakan
kedatangan Islam ke Nusantara ialah melalui daerah Bengal yang terletak
diMalabar, India bukan Gujerat.
Bengal jatuh ke tangan umat Islam pada abad ke-13 Masihi lalu
dijadikan pusat pengajian dan penyebaran ajaran Islam terulung di India. Ramai
pelajar yang lulus di pusat pengajian tersebut merantau ke Nusantara untuk
mengembangkan ajaran Islam bermazhab Syafie.Ramai daripada mereka berkahwin
dengan wanita tempatan lalu menjadikan rumah mereka sebagai tempat mengaji
Quran dan fardhu ain.
Teori Kedatangan Islam Melalui China
Islam telah sampai ke Tanah Besar China sejak zaman Khalifah Uthman
bin Affan lagi. Baginda telah menghantar bapa saudara Rasulullah SAW yang
bernama Saad bin Abi Waqas ke sana untuk menyebarkan agama Islam di negara
China yang luas itu.
Pada zaman pemerintahan Bani Umaiyyah, Khalifah Al-Walid telah
menghantar pasukan tenteranya ke sempadan Negeri China. Ketua pasukan tentera
tersebut telah menghadap raja China dan berunding dengannya. Menurut catatan
Cina, pada abad ke-9, ramai penduduk di sebelah selatan negara China
khususnyaYunan,China telah memeluk Islam.
Pada suatu masa, berlaku huru hara di daerah Yunan tersebut, lalu
ramai Muslim berhijrah ke Asia Tenggara. Antara mereka ada yang menetap
diChampa,Kemboja dan ada juga yang menetap di Negeri Pantai Timur Tanah
Melayu.Oleh sebab itulah,sesetengah seni bina masjid lama di Kelantan
danDemak,Indonesia mempunyai senibina Cina.
Sesetengah ahli sejarawan tempatan berpendapat kedatangan Islam ke
Nusantara melalui China telah berlaku pada akhir abad ke-10 dengan awal abad
ke-11.
No comments:
Post a Comment