Wednesday, February 8, 2017

CEMERLANGNYA TAMADUN ISLAM DI ZAMAN RASULULLAH S.A.W.

NAMA: SITI NURUL NABIHAH BT MOHAMAD
No.siri : 012

Kegemilangan sebenar tamadun Islam ialah apabila wujudnya pencapaian sepadu dari dua aspek utama : iaitu spritual dan material. Malah pencapaian dari sudut sprituallah yang akan menunggaki pencapaian dari sudut material. Oleh itu zaman yang paling ideal ialah zaman Rasulullah S.A.W. dan zaman Khulafa’ al-Rasyidin. Hujah ini berdasarkan penegasan Rasulullah S.A.W. dalam sabdanya: “Sebaik-baik kurun adalah kurunku kemudian(kurun) selepasku dan( kurun) selepas itu kemudian tersebarlah bidaah dan kata-kata tambahan”. 



· KEROHANIAN

Para nabi khususnya Rasulullah S.A.W. telah diakui oleh Allah Maha Pencipta sebagai manusia teragung. Keagungan Rasulullah S.A.W. adalah dinilai dari segi keagungan kerohaniannya yang tidak dapat ditandingi oleh sesiapa pun daripada makhluk Allah di alam semesta ini. Pengiktirifan ini jelas terdapat dalam Al-Quran. Kehidupan kerohanian Rasulullah S.A.W. adalah menjurus secara khusus kepada mengutamakan kehidupan di akhirat daripada di dunia. 

Allah menegaskan bahawa : “Rasulullah itu adalah contoh yang baik kepada mereka yang mengharapkan pertemuan dengan Allah dan hari akhirat serta mereka yang banyak mengingati Allah”Keagungan dan ketinggian kerohanian Rasulullah inilah yang mengagumkan para sahabat, sehingga tidak terucap oleh bibir dan tidak terlintas di hati mereka. Segala kegiatan dalam melaksanakan tugas kenabian dan kerasulan yang meliputi semua aspek kehidupan adalah terpancar daripada asas kerohanian yang tinggi. Gelaran Nabi itu sendiri menggambarkan peringkat kerohanian yang teragung tidak mungkin tercapai oleh lain. Cahaya kenabiannya sentiasa menaungi dan melindungi kehidupan para sahabat. Para sahabat telah menwarisi kehidupan kerohanian Islam seperti yang terdapat pada Rasulullah sendiri. Berkat naungan cahaya kenabian dan rahmat baginda. Para sahabat telah menjadikan sudut kerohanianmya dalam roh al-Quran(atau dalam acuan Allah) walaupun tidak sepenuhnya, kerana mereka tidak menjadi Rasul. Golongan para sahabat inilah yang kemudian menjadi saksi kepada generasi kemudian atas sistem kehidupan kerohanian Islam, sebagaimana Rasulullah S.A.W. telah menjadi saksi atas kebenaran sistem hidup kerohanian Islam kepada mereka. 

· POLITIK

Kepimpinan politik Nabi Muhammad S.A.W. memang sudah terselah sejak baginda masih di Kota Makkah lagi iaitu apabila baginda berjaya menyelesaikan masalah permindahan Hajarul – Aswad ke tempat asalnya di Kaabah. 

Ekoran daripada itu berlaku pula peristiwa perjanjian Aqabah di mana baginda telah menunjukkan sifat-sifat kepimpinan politik yang matang. Disamping itu baginda berjaya menerusi bimbingan wahyu, memperkenalkan sistem syura atau musyawarah. Sistem syura ini dilaksanakan di semua peringkat dalam semua bidang,khususnya dalam bidang politik dan ekonomi. Sebagai contoh pengadilan terhadap tawanan Yahudi Bani Quraizah dilakukan secara syura. lanjutan daripada inilah suatu majlis syura ditubuhkan secara rasmi pada Zaman Khalifah Umar bin al-Khattab. 
Rasulullah membawa segenap penduduk Madinah ke dalam suatu peraturan politik dan susunan pemerintahan negeri yang sempurna. Sebagai langkah yang pertama untuk ini, lebih dahulu di laksanakannya susunan persatuan dalam kalangan kaum muslim sendiri. Perhubungan kaum Muhajirin dengan kaum Anshar dipererat beliau dengan mempersaudaraan mereka itu masing-masing.
Dengan rantai persaudaraan yang telah teguh ini dapatlah Rasul mengikat setiap pengikut Islam yang terdiri dari bermacam-macam kaum dan khabilah itu di dalam satu panduan umat yang kuat, bekerja bersama-sama, sehidup semati, sesakit dan sesenang di atas asas persaudaraan agama. 
Guna keamanan dan ketenteraman kota itu dibuat Rasul pula perjanjian persahabatan dan perdamaian dengan kaum Yahudi yang berdiam di dalam dan disekelilingnya Kota Yatstib. Dalam perjanjian ini ditetapkan dan diakui hak kemerdekaan tiap-tiap golongan memeluk dan menjalankan agamanya Inilah salah satu perjanjian politik di mana Nabi Muhammad memperlihatkan kebijaksanaan sebagai ahli politik yang
ulung. 
Dengan perjanjian ini dan perjanjian yang lain, wujudnya yang dibuat Nabi dengan kaum Yahudi maka Kota Madinah dan sekitarnya dapat menjadi “Almadinatul Haram” menjadi sebuah kota yang suci yang sebenar-benarnya, dimana setiap penduduk menanggungjawab dan memikul kewajiban bersama-sama menyelenggarakan keamanan dan guna berikut dan yang berikutnya… 

· EKONOMI

Nabi Muhammad S.A.W. memperkenalkan dasar ekonomi baru bagi menggantikan dasar ekonomi zaman Jahiliah. Baginda menggalakkan orang Islam bekerja keras dan bergerak aktif dalam urusan perniagaan dan pertanian. Usaha-usaha mencari kekayaan dan kesenangan di dunia diharuskan, asalkan tidak melibatkan riba, faedah dan menunaikan bayaran zakat setelah sampai haul dan nisabnya. Firman Allah S.W.T. :Maksudnya : “ Dan Allah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba”. ( al-Baqarah : 275)

Baginda sendiri berusaha untuk membangunkan ekonomi orang Isllam. Sebagai contoh, tanah yang terbiar hendaklah diusahakan semula, tanah yang tergadai kepada kaum Yahudi mestilah ditebus semula dan dikerjakan, mempertingkatkan usaha menyekat kegiatan kaum Quraisy yang memonopoli aktiviti perdagangan antara Makkah, Madinah dan Syam. Kegiatan menyekat aktiviti perdagangan kaum Quraisy inin ada kaitannya dengan ekspedisi-ekspedisi pada zaman Nabi Muhammad S.A.W.
Rasulullah S.A.W. telah mengemaskinikan pugutan zakat, cukai ghanimah, fai’ dan kharaj. Dengan cara ini masyarakat Islam dapat memecah jaringan kewangan golongan Yahudi yang memerangkap orang-orang miskin Ansar dan Muhajirin dengan memberi pinjaman atas kadar faedah yang tinggi. Rasulullah S.A.W. kemudiannya mengasaskan sistem penguatkuasaan untuk mengelakkan sebarang bentuk penipuan dan penyelewengan oleh umat Islam. 


· DAKWAH
Tanpa dakwah tidak mungkin Islam boleh berkembang. Setelah kedudukan Madinah stabil Rasulullah S.A.W. ber tindak mengirim para pendakwah keseluruh pelusuk Semenanjung Tanah Arab dan negara-negara berjiran mengajak mereka kepada Islam. Bagindalah selaku guru telah memberi latihan intensif kepada para pendakwah terutama dalam membaca ayat-ayat al-Quran agar ia dapat diterima dan disebarkan dengan baik.
Baginda telah mengambil langkah awal setibanya di Madinah dengan membina sebuah masjid untuk tujuan bersembahyang dan membincangkan masalah-masalah sesama mereka. Selain itu juga mempersaudarakan orangyang berhijrah dari Makkah ke Madinah sendiri. Orang yang berhijrah dari Makkah digelar ‘Muhajirin’ dan orang Madinah yang memberi bantuan dipanggil ‘Ansar’.

· KETENTERAAN
Tidak ada satu pasukan tentera tetap ketika pemerintahan Rasulullah S.A.W. Peperangan awal yang berlaku adalah bersifat mempertahankan agama dan penyebarannya, nyawa, harta benda dan maruah umat Islam bukan atas dasar kepentingan politik, ekonomi, dan social semata-mata. Jesteru itu sebarang pengambilan, pemerintahan dan gerakan ketenteraan adalah bersifat sukarela. 

Baginda telah menujukkan mutu kepimpinan yang tinggi dalam bidang ketenteraan. Setiap ekspedisi ketenteraan yang disertainya, bagindalah yang menjadi pemimpinnya. Asas kepimpinan baginda sama ada dalam bidang ketenteraan atau lainnya adalah berdasarkan akidah, syariah dan akhlak yang mulia

Baginda juga boleh dianggap seorang panglima tentera dan ahli stratergi dalam bidang ketenteraan. Dengan ilmu dan pengalamannya yang luas dalam bidang ketenteraan, baginda telah berjaya merangka taktik dan stratergi ketenteraan.

Nabi sentiasa berusaha mendapatkan pendamaian serta menyinkiri dan menyinkirkan peperangan. Beliau tidak mahu menggunakan kelewang, kecuali kalau terpaksa membela kemerdekaan itu sendiri, kemerdekaan agama dan keyakinan. Inilah wujud firman Allah dalam surat Alhaj ayat 39, sebagai ayat yang pertama sekali diturunkan berhubung dengan peperangan.
“Mereka yang diperangi dalam keadaan teraniaya diizinkan untuk melawan. Allah
kuasa menolong mereka”.

Usaha yang mula-mula sekali dikerjakan Rasulullah S.A.W. di Madinah ialah mendaya-upaya supaya kemerdekaan kepercayaan dan kemerdekaan berfikir terjamin dalam erti yang sebenar-benarnya. Dan hanya guna menjamin kemerdekaan itulah sahaja peperangan diharuskan. Untuk membela kebenaran dan melindungi kemerdekaan kepercayaan, kaum muslimin diharuskan mengangkat senjata membasmi musuh-musuh sampai orang tidak terganggu lagi memeluk kepercayaannya dan sampai jangan ada lagi orang teraniaya kerana kepercayaan dan kerana fikiran agama yang dipeluknya. 



No comments:

Post a Comment

Pemenang anugerah "Most Entertaining Blog" di Malaysia Social Media Week 2016 (MSMW)
yang telah diadakan di GlassHouse @ Seputeh, Kuala Lumpur.

Comments

Contact Us

Name

Email *

Message *