NAMA: NURNAZIHAH BINTI MOHD
NOOR
NO MATRIK: 14021142
NO SIRI: 053
Islam datang dari India pada kurun ke 13 pada zaman
Kesultanan Delhi. Masyarakat alam Melayu pada waktu itu menyanjung tinggi
kemajuan perniagaan dan kebudayaan yang telah dicapai oleh pemerintah tersebut.
Teori ini disokong oleh adanya persamaan amalan mazhab masyarakat India di
Gujarat yang menurut Mazhab Syafie sebaimana amalan orang Islam di rantau Asia
Tenggara. Islam datang dari China dan Champa pada kurun ke 7 Masihi melalui
penemuan batu bersurat pada tahun 1303 Masihi di Kuala Berang, Terengganu. Ini
membuktikan bahawa sekumpulan orang Islam telah mendiami di Terengganu dalam
tahun tersebut. Islam datang secara langsung dari negara Arab pada kurun ke 7
Masihi dengan wujudnya beberapa perkampungan Arab di bahagian barat Pulau
Sumatera pada kurun berkenaan. Mereka telah berkahwin dengan wanita bumiputera
yang kemudiannya memeluk Islam. Teori ini disokong oleh rakaman bertulis Morco
Polo yang menceritakan saudagar Islam berhenti berniaga di Perlak dan
menyebarkan Islam kepada penduduk tempatan.
Faktor-faktor penyebaran Islam di Nusantara ialah
kerana keistimewaan agama Islam. Penduduk di Nusantara memeluk islam kerana
faktor kesederhanaan, kesucian dan kebenaran ajaran Islam. Bersama dengan
Islam, orang-orang Melayu memperolehi keamanan, ilmu pengetahuan, boleh menulis
dan membaca, keadilan social dan kemajuan. Ada juga orang Melayu memeluk islam
kerana ingin membebaskan diri daripada belenggu kasta agama Hindu.
Selain itu, para mubaligh Arab Islam yang datang
berdagang tidak hanya menjalankan perniagaan semata-mata, tetapi mereka juga
memperkenalkan dan menyebarkan Islam di setiap pelabuhan yang mereka singgah.
Kemewahan yang dimiliki oleh saudagar Islam telah menarik hati penduduk
tempatan untuk memeluk Islam. Mereka mengahwinkan puteri-puteri bangsawan
mereka untuk mengekalkan saudagar tersebut ditempat itu dan untuk mendapat faedah
ekonomi.
Di samping itu, pedagang-pedagang Arab Islam telah
berkahwin dengan gadis-gadis tempatan. Melalui perkahwinan ini keluarga gadis
tersebut dapat mengetahui dan mempelajari agama yang baru. Perkahwinan juga
berlaku antara dengan puteri-puteri raja negeri jiran yang telah memeluk Islam
menyebabkan pembesar dan rakyat negeri tersebut mengikut langkah rajanya
memeluk Islam.
Banyak kitab-kitab agama yang ditulis oleh ulama pada
masa itu dapat mengembangkan ilmu-ilmu asas agama masyarakat Nusantara. Menurut
sejarah kedah, apabila Sultan Acheh diberitahu bahawa Sultan Kedah memeluk Islam,
baginda terus menghantar kitab Siratul-Mustaqim karangan Nuruddin
al-Raniri kepada Sultan Kedah.
Kedatangan Islam juga telah memperkenalkan akidah
tauhid kepada masyarakat iaitu kepercayaan kepada Keesaan Tuhan. Islam membawa
ajaran yang rasional dan intelektual. Semua golongan manusia boleh menganut
Islam kerana ia diciptakan mengikut realiti kehidupan manusia.
Selain itu, mengamalkan undang-undang syariah dalam
pemerintahan negara. Di zaman keagungan pemerintahan kesultanan di alam Melayu,
banyak prinsip-prinsip perundangan Islam dijalankan. Ada beberapa buah negeri
di Sumatera telah menjalankan hukuman mencuri, zina dan dalam soal nikah
kahwin, faraid, jual beli dan sebagainya. Di zaman kerajaan Melaka dan Acheh,
Islam telah menjadi agama rasmi. Semua kegiatan agama di zaman ini diberi
kedudukan yang sewajarnya.
Dari segi pendidikan pula, menyebar luaskan ilmu
pengetahuan kepada seluruh masyarakat Melayu. Sistem pendidikan yang terkenal
ialah sekolah al Quran. Kesan daripada sekolah ini lahir pusat pengajian
seperti pondok, madrasah dan lain-lain. Pusat-pusat ini telah menyebarkan
segala ilmu mengenai Islam kepada masyarakat Melayu. Tulisan jawi adalah
tulisan yang dipinjam daripada Bahasa Arab oleh orang Melayu untuk mengantikan
tulisan Hindu. Di zaman kesultanan Melayu, tulisan jawi telah mencapai
kegemilangannya. Semua buku-buku dikarang menggunakan tulisan jawi seperti Hukum
Kanun Melaka dan Bustanus Salatin.
Di zaman kerajaan Melaka dan Acheh, sistem pentadbiran
secara kesultanan diamalkan. Sistem mufti diwujudkan untuk menjadi penasihat
sultan dalam hal ehwal Islam dan melahirkan pemerintah yang bertanggungjawab
dan adil. Selain itu juga, memperkenalka sistem perdagangan yang adil seperti
memperkenalkan sistem timbang, ukur dan matawang bagi memudahkan lagi kegiatan
perdagangan. Mereka juga menerapkan akhlak terpuji sehingga penduduk-penduduk
di alam Melayu menjadi bangsa yang bermaruah, berhemah dan berakhlak tinggi.
Akhirnya mereka dapat menjadikan sistem kekeluargaan dan kemasyarakatan menurut
cara hidup Islam.
No comments:
Post a Comment