Tuesday, January 10, 2017

KURANG DIDIKAN PUNCA GENGSTERISME

Ditulis oleh: 
Nurul Afiqah Binti Mohd Razali                                                                        
No.Siri: 033 | No.Matrik: 14021199

            Tidak terlalu sukar untuk mencari punca gengsterisme. Ianya berpunca daripada kekacauan dalaman. Perkara ini selaras dengan sabda Rasulullah S.A.W: “ Dalam hati anak Adam ada seketul daging, jika baik daging itu baiklah seluruh anggota badan, jika jahat hati itu maka jahatlah seluruh anggota badan. Ketahuilah daging itu ialah hati.” (Riwayat al-Bukhari)

            Jika hati telah jahat, maka itulah yang menimbulkan perbuatan-perbuatan ganas. Inilah akar semua kejahatan termasuk gengsterisme. Hati menjadi jahat kerana dihinggapi penyakit-penyakit hati (mazmumah). Penyakit hati itu termasuklah ego, marah, geram, dendam, hasad, cemburu dan lain-lain. Hati juga menjadi jahat apabila keyakinan kepada Allah lemah. Keyakinan kepada Allah ini yang akan membentuk ‘pandangan alam’ dan menyebabkan seseorang individu akan melihat kehidupan ini dengan kesedaran diawasi oleh Allah S.W.T.

            Individu yang rasa diawasi Allah akan berfikir, menilai, menyaring serta membuat tanggapan berdasarkan peraturan Allah. Kesedaran inilah yang kemudian akan membentuk sikap atau tabiat yang menjadi pembentuk tingkah laku. Maka ketika inilah lahirnya perbuatan, sama ada positif atau negatif. Pada ketika ini, barulah terserlah kebaikan atau tembelang seseorang.

            Walaupun pada zahirnya kita sedar bahawa gengsterisme ini berkisar pada persoalan sosial dan keselamatan, namun akar masalah itu berpunca daripada soal pendidikan. Justeru, penyelesaian masalah tingkah laku manusia perlu ditangani menerusi kaedah yang bersifat ‘dari dalam ke luar’ (inside-out) bukan dari ‘luar ke dalam’ (outside-in). Di samping itu, pendekatan penyelesaian gengsterisme kini kurang atau gagal melihat secara tersirat tentang sesuatu permasalahan. Berdepan dengan masalah ini, kebanyakan daripada kita hanya melihat akan hal-hal yang bersifat tersurat. Fokus kita hanya terbatas untuk menangani gejala yang bersifat luaran. Jarang kita mahu menyelam untuk mencari punca yang bersifat dalaman. Akibatnya, jalan penyelesaian yang kita pilih selalunya terfokus kepada soal-soal yang bersifat gimik dan slogan, bukan lagi kepada soal prinsip atau punca permasalahan.

            Oleh itu, seharusnya masalah dalaman ini dapat ditangani dengan beberapa kaedah. Perlu diingat bahawa terbentuknya individu yang baik bergantung kepada bentuk pendidikan yang diberikan. Jika tepat sistem pendidikan yang diberi, maka baiklah manusia yang dihasilkan. Dalam konteks ini, institusi yang paling penting dinilai dengan teliti ialah sekolah. Memberi pelajaran dan pendidikan dua perkara yang berbeza. Memberi pelajaran melibatkan proses menyampaikan ilmu. Tetapi mendidik satu perkara yang lain. Kekadang proses pembelajaran tercapai, tetapi proses pendidikan agak terabai. Pencapaian pelajaran boleh diukur menerusi prestasi dalam peperiksaan tetapi kejayaan pendidikan jauh lebih rumit. Ukuran tuntas atau tidaknya proses pendidikan itu ialah tahap akhlak seseorang pelajar. Oleh itu, para guru dan ibu bapa yang merupakan pendidik dalam institusi pendidikan bernama sekolah dan rumah tangga harus sama-sama bermuhasabah.

            Dalam pendidikan, faktor yang paling utama ialah pendidik. Ramai orang tersilap, mengatakan bahawa pendidik dan pengajar itu sama. Namun begitu, terdapat perbezaan antara pendidik dengan pengajar. Pengajar menyampaikan ilmu kepada anak muridnya. Dia mengajar ilmu-ilmu tertentu sama ada ilmu agama ataupun akademik. Matlamat utama pengajar, supaya ilmu yang diberikan itu dapat difahami dan ‘dituang’ semula semasa peperiksaan. Manakala, pendidik pula lebih daripada itu. Dia berperanan mendidik jiwa pelajarnya supaya jiwa mereka terkesan dengan ilmu yang diberikan. Ilmu tersebut dihayati, diyakini dan kemudian diamalkan.

            Maka tugas pendidik lebih mencabar daripada pengajar. Dia perlu memastikan sesuatu ilmu itu dihayati, sekali gus membentuk keperibadian, sikap dan tabiat anak muridnya. Jika tugas pengajar banyak berlegar ‘di akal’ tetapi tugas pendidik pula ‘di hati’ – punca segala perlakuan manusia. Pendidik memastikan agar timbul kemahuan dalam jiwa anak muridnya, sedangkan pengajar hanya berperanan supaya timbul pengetahuan. Kekuatan ‘kemahuan’ sebenarnya mengatasi ‘pengetahuan’.
            Katakanlah murid telah diajar tentang sifat-sifat sabar. Dia tahu tentang ciri-ciri sabar, kategori sabar, unsur-unsur yang membawa kepada sifat sabar dan lain-lain. Tetapi hanya dengan itu mampukah dia bersabar apabila berdepan dengan sesuatu yang mencabar kesabarannya? Tugas ini tugas pendidik. Hanya pendidik mempunyai kemampuan untuk memastikan ilmu dapat diamalkan. Cabaran utama dalam sistem pendidikan secara umumnya ialah kadangkala kita mampu untuk memberi ilmu sebanyak-banyaknya, tetapi gagal dalam memberi didikan setepat-tepatnya.

            Justeru, yang penting sekarang ialah bagaimana kita mampu melahirkan ramai pendidik, bukan sekadar meramaikan pengajar atau menambah bilangan IPTA atau IPTS. Ya, mungkin ini cabaran pihak yang berwajib, yakni melahirkan lebih ramai pendidik.

No comments:

Post a Comment

Pemenang anugerah "Most Entertaining Blog" di Malaysia Social Media Week 2016 (MSMW)
yang telah diadakan di GlassHouse @ Seputeh, Kuala Lumpur.

Comments

Contact Us

Name

Email *

Message *