Sunday, January 8, 2017

SENI BINA DALAM ISLAM: MASJID AR-RAHMAN

Ditulis Oleh:
NORAINI BINTI OTHMAN ( 14021129 ) NO.SIRI : 022
NURUL AIN AMANINA BINTI ABDUL RAHIM ( 14021144 ) NO.SIRI : 075
NORFARHANA BINTI MAT NAIB ( 14021130 ) NO.SIRI : 031
SITI MARIAM BINTI MUHAMED ( 14021156 ) NO.SIRI : 083
NOOR HIDAYAH BINTI MOHAMAD NAWAWI ( 14021121 ) NO.SIRI : 069

Masjid Ar-Rahman atau lebih dikenali sebagai Masjid Lama Mulong. Masjid yang mempamerkan keunikan warisan silam senibina Melayu Kelantan yang kini amat jarang dapat disaksikan , rupa-rupanya masih berdiri utuh disini, jelas tersergam di satu pinggir Jalan Kuala Krai , tidak jauh dari Masjid Lama Kampung Laut . Ianya terletak lebih kurang 8 kilometer ke selatan pusat Bandar Kota Bharu , di satu kawasan bernama Mulong, dalam daerah Pendek , Jajahan Kota Bharu.



 Walaupun tidak dapat dipastikan bila ianya dibina , tatacara pembinaan serta ciri-ciri seni bina yang ditunjukkan adalah topical bagi seni bina tradisional Melayu Kelantan sebelum Perang Dunia Kedua  . Ciri-ciri tersebut dapat diperhatikan pada bahagian dinding , pintu , tiang , ruang atap dan juga struktur keseluruhan bangunannya . Walaupun hampir ketiadaan bahagian yang terukir , ukiran pada penjuru-penjuru tiang utama, dirasakan amat unik serta tidak ditemukan pada tiang-tiang seumpamanya pada binaan-binaan tradisional lama lain di Kelantan.

    Syukurlah kerana dengan demikian , nampaknya ada satu bentuk jaminan yang ianya akan terus kekal buat tatapan generasi kini dan akan datang .

APA YANG DIKENALI SEBAGAI DINDING BERHIAS :

  Binaan dinding seperti ini adalah kebiasaan bagi masjid-masjid,istana dan kediaman-kediaman golongan bangsawan dan berada di Kelantan sehingga awal abad ke-20.Dibina melalui gabungan kepingan-kepingan panel kayu dan disusun dengan sedemikian rupa.

Kelihatan di bahagian dinding ini, adalah dua keeping akrilik telus cahaya yang dipasang bagi memggantikan panel kayu asal, bertujuan menggalakkan lagi percahayaan dalaman bangunan.
Bahagian dinding, di hujung kiri gambar adalah tambahan baru,mungkin bagi menggantikan dinding asal ( janda berhias ) yang telah using dan reput.

SISIP ANGIN BERUKIR, DENGAN UKIRAN GEOMETRIC :

  Bagi memudahkan pengaliran udara, bertujuan menyejukkan ruang dalaman pada zaman tatkala kipas elektrik dan tenaga elektrik. Sesuatu yang tidak terlintas di fikiran. Tapikal bagi kediaman tradisional masyarakat melayu.

BAHAGIAN MIMBAR DAN BAHAGIAN SAF HADAPAN:

Apa yang kebiasaannya dipasang tiang, digantikan dengan sambungan khas yang ditandakan dengan Buah Gutong pada siling. Siling sebenarnya tidak wujud dalam senibina tradisional melayu. Syiling yang kelihatan merupakan tambahan baru, yang memungkinkan lampu dan kipas dipasang.

Berkenaan mimbar, masjid ini tidak lagi diwartakan sebagai masjid bagi tujuan solat jumaat. Sejak bila tidaklah diketahui. Yang pasti dahulunya ia berperanan penuh sebagai masjid mukim dan kini ianya sekadar bertaraf sebuah masjid iktikaf semata.

Tiang Masjid Yang Menyokong Pembangunannya Sehingga Ke Hari Ini…..

UNJURAN LANTAI DAN TIANG BERUKIR:

Unjuran lantai sebegini memang unik bagi binaan tradisional melayu Kelantan sebelum perang dunia kedua. Struktur sebegini juga turut kelihatan pada beberapa rumah-rumah lama di Bandar kota Bharu.
Tujuan diadakan demikian tidak pula dapat dipastikan. Kelihatan juga ukiran pada tiang. Walaupun berniat baik, cat yang berlebihan , lebih-lebih lagi jika berlapis hanya akan melenyapkan manifestasi ukiran seperti ini. Tetapi , nampaknya terpaksa juga dilakukan demi memulihara kayu.

PEPENJURU YANG BERUKIR PADA HUJUNG BAWAH DAN ATAS TIANG UTAMA:
Satu ciri yang unik, rasanya tidak ada pada tiang-tiang seumpamanya seperti di istana Balai Besar, istana Jahar mahupun Masjid Lama Kampung Laut.

TIADA PAKU, SKRU MAHUPUN BOLT DAN NAT DIGUNAKAN:
   Struktur sokongan dan sambungan pada ruangan atap yang unik bagi senibina tradisional melayu. Hanya sambungan tanggam dan pasak kayu sahaja. Perhatikan juga barisan kayu jerghia (jerial) yang pastinya dahulu, buat menyangkut atap bata singhorra.

BUAH GUTONG:

(juga disebut buah guntong buton ,atau buntong ) pada siling.
Dipasang disini bagi menggantikan apa yang kebiasaannya  adalah tiang.
Bertujuan meluaskan lagi ruang dalaman bangunan)

PINTU JENIS LAMA:
tipikal bagi binaan kayu tradisional sehingga awal abad ke-20
Tiada engsel logam. Berfungsi dengan turus kayu bulat pada hujung atas dan bawah daun pintu 

No comments:

Post a Comment

Pemenang anugerah "Most Entertaining Blog" di Malaysia Social Media Week 2016 (MSMW)
yang telah diadakan di GlassHouse @ Seputeh, Kuala Lumpur.

Comments

Contact Us

Name

Email *

Message *