NAMA : CHE DAHLIAWATI BINTI CHE DAUD
NO SIRI : 051
Seni disebut dalam perkataan Inggeris sebagai art, yang berasal
daripada bahasa Yunani yang bermaksud kecekapan dan kebolehan.la meliputi
kecekapan dan kebolehan dalam segala usaha penciptaan bentuk-bentuk atau karya
yang memberi kesenangan estetika.
Estetika atau aisthesis dalam bahasa Yunani membawa makna kepekaan iaitu
tertumpu kepada penciptaan yang berkaitan dengan keindahan. Bagi Plato (428
-348 S.M), bentuk-bentuk atau objek-objek yang indah dikesan melalui kuasa
deria tetapi pemahaman tentang keindahan hanya wujud di alam akirah sahaja.
Islam pula merupakan agama yang merangkumi
segala aspek kehidupan manusia termasuklah menggalakkan seni dan penciptaan
yang indah-indah. Keinginan manusia terhadap seni dan keindahan merupakan satu
fitrah kejadian manusia itu sendiri. Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
Allah itu indah dan sukapada keindahan. Baginda juga menerangkan: keindahan itu
menenangkan segala hati dan ubat untuk luka, sesungguhnya keindahan merupakan
perhiasan dan kebahagiaan hidup. Seni sebagai pengungkap keindahan itu
mempunyai makna tersendiri yang merupakan perjalanan hidup manusia mencari
keredaan Allah.
Al-Ghazali, mengungkapkan bahawa setiap yang
indah merupakan sesuatu yang sempurna dan manusia akan terdorong untuk
memilikinya sebagai penyokong kepada kewujudan manusia itu. Malah kegemaran
manusia menikmati keindahan akan dapat melupakan manusia terhadap segala resah
dan risau dan mampu memulihkan kemantapan fizikal, mental dan jiwa.
Beliau juga memperkatakan keindahan sesuatu seni
itu hanya akan dinikmati apabila terdapat rasa cinta terhadap apa yang
dihadapinya. Cinta akan menggerakkan segala-galanya. Kemurnian cinta terhadap
kesenian akan mampu memunggahkan kerinduan kepada sesuatu yang dicari. Cinta
juga yang menjadi bukti akan hakikat hubungan kasih sayang antara makhluk
terhadap Penciptanya.
Oleh itu, kesenian merupakan satu penghasilan
dari jiwa yang jujur dan tercipta bagi menyatakan suara jiwa terhadap
al-Khalik. la ibarat pengaduan rasa dan ucap syukur akan keindahan yang
diciptakan-Nya kepada diri manusia.
Sidi Gazalba pula mentakrifkan sent sebagai
sebahagian daripada kebudayaan yang dicetuskan oleh sesuatu kelompok manusia
kerana fitrah manusia yang cinta kepada sesuatu yang menyenangkan had melalui
pancaindera yang lima. Penciptaan bentuk-bentuk kesenian tersebut mengandungi
nilai estetika yang berpadu dengan nilai estetika Islam. Nilai dalam estetika
Islam itu ialah akhlak.
Oleh itu, kesenian yang diutamakan dalam Islam
ialah kesenian yang mampu meningkatkan kehalusan dan keindahan budi manusia
dalam membentuk hubungan antara manusia dengan al-Khalik dan antara manusia
dengan manusia. Penghasilan sent bertujuan untuk meninggikan apresiasi manusia
tentang semua nilai baik, murni dan diredai Allah s.w.t. Kesemuanya ke arah
mendorong manusia mencapai tingkat ketakwaan, kemakrufan, kesolehan dan budi
yang lebih mantap. Ini kerana manusia diberi akal dengan kelebihan daya cipta,
imaginasi, intuisi dan lisan untuk menghasilkan penciptaannya sendiri sebagai
anugerah Allah yang menjadi amanah dan penggunaannya perlu
dipertanggungjawabkan.
Kesenian merupakan antara aspek terpenting dalam
kehidupan manusia yang bertamadun selagi kesenian tersebut berada di atas
landasan syariah Allah s.w.t. Kesenian yang tidak membawa mudarat atau
kerosakan diharuskan oleh Islam. Tetapi seni yang mungkin boleh membawa
kemudaratan dan kerosakan adalah dimakruhkan, manakala yang pasti membawa
mudarat dan kerosakan diharamkan.
Manusia adalah pendukung utama kepada kemunculan
kesenian. Seni yang dihasilkan oleh manusia mempunyai dua matlamat penting
iaitu sebagai suatu alat (instrumen) untuk mencapai matlamat lebih tinggi dan
bermakna iaitu untuk mencapai kebahagiaan dunia dan akhirat dan sebagai suatu
penawar hati, penghibur bagi seseorang yang mengembara di dunia untuk menuju
alam akhirat.
Islam melihat seni begitu murni untuk tujuan
mencantikkan dan meninggikan martabat, jiwa dan nyawa manusia. la bukan untuk
mencantikkan dan memperbaiki perkara-perkara sampingan kehidupan manusia atau
sebagai aksesori kehidupan. Malah seni bukan sesuatu yang diberi keutamaan
berbanding dengan nyawa manusia. Contohnya seni lukisan dan ukiran. Ulama dan
para cerdik pandai Islam bersepakat mengatakan bahawa seni yang melahirkan
lukisan dan ukiran yang dibenarkan perlu menurut had-had tertentu selaras
dengan tuntutan syariah Islam. Bentuk-bentuk haiwan dan manusia lengkap dan
sempurna adalah haram hukumnya walaupun tidak bernyawa kerana mempunyai
hubungan dengan penyembahan berhala sama ada pada zaman pra-Islam atau masa
kini.
Oleh itu, kesenian dalam Islam adalah kesenian
yang mengikuti batas- batas seni yang ditetapkan. Ini kerana, segala peraturan
hidup yang selaras dengan tuntutan Islam akan membawa kebahagiaan dunia dan
akhirat, termasuk peraturan dalam menunaikan keinginan kesenianitusendiri.
Persoalannya, apakah perbezaan di antara
kesenian Islam dengan kesenian Muslim? Seni Islam ialah seni yang bersumberkan
kepada ajaran Islam iaitu kitab suci al-Quran dan al-Hadis. Manakala seni
Muslim ialah pendukung seni itu mengaku sebagai orang Islam atau muslim tetapi
karyanya belum tentu berasaskan prinsip-prinsip Islam. Ini menunjukkan bahawa
orang Islam atau muslim itu merupakan pendukung utama kepada seni Islam dan
seni Muslim. Pengamalan terhadap prinsip-prinsip Islam dalam kehidupan atau
dalam kesenian itu berbeza antara seseorang Muslim dengan seseorang Muslim.
Perbezaan ini wujud kerana seseorang Muslim itu tidak mendalami ilmu yang berkaitan
dengan Islam atau tidak mahu mengamalkan ilmunya dengan baik.
SUMBER
PENGETAHUAN SENI :
Kesenian telah lahir sejak zaman
Jahiliah lagi. Apabila masyarakat Islam terbentuk dengan pembentukan negara
Islam yang membawa tamadun Islam yang unggul, corak kesenian juga turut
berubah. Berdasarkan kesinambungan latar belakang pra-Islam, umat Islam telah
mempelajari seni tradisi purba dari segala bangsa dan tamadun. Tetapi Islam
telah menapis, menyaring dan mengambil yang terbaik, bersesuaian serta meninggalkan
kesenian yang tidak mendatangkan manfaat.
Pemilihan terhadap kesenian oleh umat Islam dilakukan secara hikmah (bijaksana) iaitu pertama, umat Islam menggunakan daya kreativiti dan inovasi untuk mengubahsuai seni yang ada dan mengharmonikannya selaras dengan tuntutan Islam terhadap alam semesta. Kedua, umat Islam mencipta seni yang asli dan tulen, bersumberkan dan berlandaskan syariah Islam.
Al-Ghazali mengatakan, seni dan keindahan
melahirkan persoalan- persoalan mengenai nilai-nilai kebatinan (dalaman) yang
wujud di sebalik rupa dan bentuk sesuatu. Keindahan rupa dan bentuk merupakan
penghasilan berbentuk zahir (fizikal) yang dihasilkan atau dicorakkan dari
nilai-nilai kebatinan.
Secara umumnya, seni dan keindahan seperti seni
rupa, seni bina atau sent kraftangan merupakan penghasilan proses fikiran dan
perasaan manusia yang disampaikan dalam bentuk zahir, iaitu rupa, bentuk,
corak, garisan, tone, warna, ruang dan elemen-elemen lain. Seni merupakan
instrumen perantara yang menghubungkan suatu jiwa (pencipta) dengan suatu jiwa
yang lain (pengamat) melalui fikiran dan pancaindera.
Seni dalam Islam mempunyai beberapa ciri penting
iaitu pertama, mempunyai asas hubungan dengan kesenian Arab yang dipengaruhi
oleh unsur- unsur kesenian kebudayaan di kawasan Asia Barat terutama di
Semenanjung Arab dan Parsi. Contohnya kesenian kesusasteraan, seni khat dan
seni suara (pembacaan al-Quran).
Ciri kedua, kebudayaan Islam telah mewujudkan
suatu bentuk seni rupa yang mempunyai nilai-nilai dan sifat-sifat yang tersendiri.
la mempunyai keagungan yang tersendiri sebagaimana seni rupa dalam tamadun
Barat, Cina dan lain-lain.
Ciri ketiga ialah seni rupa Islam bukanlah seni
rupa yang mewakili sesebuah bangsa, budaya, atau negara. la mewakili
kepelbagaian bangsa, budaya dan negara yang
mempunyai kepercayaan akidah
yang sama sebagai unsur penyatuan dan kesatuan ummah melalui konsep tauhid.
No comments:
Post a Comment