Ditulis Oleh:
NAMA : TUAN SYAZWANI BINTI TUAN
JAAFAR
NO MATRIK : 14021194 | NO SIRI : 034
Tiada siapa menafikan. Ilmu agama
pada hari ini sangat mudah diperoleh. Segalanya berada di hujung jari. Tidak
perlu lagi bermusafir ribuan batu untuk menyemak status riwayat yang
diperolehi, kesusahan itu sudah banyak dihilangkan oleh kemudahan-kemudahan
yang terhasil dari kecerdikan manusia berfikir dan bekerja. Terima kasih kepada
kemudahan ini. Bermula dari bekalan elektrik, alat elektrik, surat elektronik
dan semua yang terangkum didalam slogan efektif ,efisyen ,pantas ,tepat dan
jelas berpiksel tinggi.
Dalam segala kemudahan ini,
sepatutnya banyak masalah umat Berjaya diselesaikan. Namun tiada siapa yang
dapat menafikan, baik oleh pertimbangan akal, mahupun oleh emosi yang merasa,
kehidupan hari ini lebih meresahkan. Suatu ketika, kita pernah diperingatkan
oleh Rasulullah S.A.W :
Daripada Abu Hurairah Abd
al-Rahman ibn Sakhar r.a, beliau berkata, aku mendengar Rasulullah bersabda,
“apa yang aku larang kamu daripadanya, hendaklah engkau jauhkan diri
daripadanya. Apa yang aku perintahkan kamu terhadapnya, maka hendaklah kamu
lakukan ia dengan sepenuh kemampuan kamu. Sesungguhnnya umat yang terdahulu
daripada kamu, mereka jadi binasa disebabkan oleh banyak persoalan mereka,
serta khilaf perselisihan terhadap Nabi-Nabi mereka”(Hadith Riwayat al-Bukhari
dan Muslim)
PENGAJIAN
ISLAM SEMASA
Lihat sahaja perkembangan semasa. Segala-galanya menunjukkan kepada
pengecutan disiplin Pengajian Islam. Bermula dari peringkat sekolah, hinggalah
kepada universiti. Lihatlah sekolah-sekolah Agama terkemuka di Malaysia seperti
KISAS, SMAP labu, SMAP Kajang, berapakah
jumlah aliran Pengajian Islam untuk peringkat SPM, berbanding dengan kelas
aliran sains?
Bagaimana pula, dengan sekolah-sekolah agama kerajaan negeri,
Maahad atau SMKA di seluruh negara? Apakah nisbah di antara bidang Sains dan
Pengajian Islam masih seimbang, atau berlaku kemerosotkan yang signifikan
terhadap peluang dan ruang bidang Pengajian Islam.
Bagaimana pula dengan Fakulti Pengajian Islam?
Saya tidak punya sebarang statistic, justeru saya tidak membuat
sebarang dakwaan, sebaliknya melontarkan soalan untuk dijawab oleh mereka yang
memiliki jawapan yang mengenai. Apakah size Akademi Islam Universiti Malaya,
Fakulti Pengajian Islam di UKM, kulliyah of Islamic Revealed Knowledge di UIAM
dan IPTA serta IPTS lain meningkat, atau masih kekal konsisten, atau mengalami
kemerosotan dari segi kuantiti (sebelum isu kualiti)?
Tambahan pula dengan perkembangan terbaru (2013) apabila akademik
Pengajian Islam Universiti Malaya ditukar taraf kepada sekolah Pengajian Islam.
LUAR NEGARA
Bagaimana pula dengan Pengajian Islam di Universiti-Universiti di
luar negara? Di Mesir, Jordan, Syria, Yaman, Sudan, Arab, Magribi, India dan
Pakistan?
Saya juga tidak mempunyai statistik yang tepat. Tetapi apa yang
pasti Jordan mengalami kemerosotan yang amat ketara. Daripada jumlah pelajar
Pengajian Islam (Syariah,Usuluddin dan lain-lain) serta kesusasteraan Arab yang
pernah mencecah jumlah lebih 4000 orang pada pertengahan 1990’an, jumlah
keseluruhan pelajar Malaysia di Jordan berada dibawah paras 1000 dengan pecahan
pelajar Perubatan yang amat besar berbanding pelajar di bidang Pengajian Islam.
Syukur kebelakangan ini, jumlah pelajar Pengajian Islam di Jordan bertambah
semula.
DUA PILIHAN
Ya, kita ada dua pilihan Sama ada seseorang itu belajar bidang
Pengajian Islam, kemudian menyambung lagi pengajian di peringkat Masters dan
PhD di dalam pengkhususan berkemahiran tinggi di bidang Pengajian Islam. Atau
juga sebahagiannya menambah kelayakan dengan mempelajari bidang-bidang sokongan
seperti Psikologi, Pendidikan, Sains Sosial dan sebagainya. Atau pun seseorang
belajar di bidang non Pengajian Islam seperti Kejuruteraan, Perubatan, Ekonomi
dan seumpamanya, kemudian mereka menambah usaha mempelajari bidang Pengajian
Islam bagi menyokong diri.
Apa yang pasti kedua-dua pilihan ini, akan hanya dipilih oleh
manusia yang bersemangat tinggi, bercita-cita besar dan mempunyai kemahiran prasarana
otak, kemahiran belajar dan bersungguh-sungguh yang diluar kebiasaan. Berapa
ramaikah manusia seperti ini yang berada di bidang Pengajian Islam, atau bukan
Pengajian Islam tetapi memiliki kesedaran Islam yang tinggi?
Jawapannya menimbulkan pelbagai persoalan yang lebih serius.
Kembali kepada persoalan Pengajian Islam dan relevannya ia pada keperluan
semasa, saya perlu memikirkan kembali, apakah yang saya tempuhi di dalam sistem
pengajian di Fakulti Syariah sebelum diberikan segulung ijazah tanda selesainya
satu peringkat proses tersebut.
No comments:
Post a Comment