Ditulis oleh:
Nurul Afiqah Bt Mohd Razali
No. Siri: 033 | No.Matrik:
14021199
Zaman remaja sering kali dikaitkan
dengan alam yang penuh pancaroba kerana inilah alam yang perlu dilalui oleh
setiap insan sebelum menginjak ke alam dewasa. Dalam kehidupan remaja, pengaruh
persekitaran memainkan peranan yang sangat penting. Jika persekitaran mereka
dikelilingi oleh kawasan perkembangan ilmu, seperti universiti, kolej dan
mempunyai pusat tuisyen, maka mereka akan lebih giat belajar. Kawasan yang
terdedah kepada kafe siber, contohnya, pula menyebabkan mereka akan terpengaruh
kepada persekitaran yang tidak baik untuk masa depan mereka.
Di samping itu, terdapat faktor lain
yang meyebabkan pelajar terlibat dalam salah laku dan gejala sosial. Sebagai
contoh, pengaruh rakan sebaya amat kuat mempengaruhi tingkah laku remaja dan
pelajar, terutama jika berkawan dengan mereka yang merokok dan liar. Begitu
juga dengan faktor kejutan budaya, iaitu remaja luar bandar yang pergi ke
bandar melihat pelbagai gejala yang tidak pernah dilihat sebelum ini, seperti
pergaulan bebas. Sebagai kesannya, pelajar tersebut akan tercicir dari alam
pembelajaran dan mereka hilang fokus terhadap pelajaran serta hilang pedoman
hidup.
Kajian pakar psikologi mendapati bahawa
terdapat faktor penarik kepada pelajar ke kancah gejala sosial kerana
dirangsang oleh faktor persekitaran mereka. Faktor yang paling kuat ialah
pengaruh rakan sebaya. Rakan sebaya yang liar dan sudah terbabit dalam gejala
sosial akan mempengaruhi mereka yang belum menyertainya. Akhirnya, pelajar yang
baik turut terpengaruh oleh ajakan rakan sebaya mereka. Malah kajian juga
mendapati bahawa pelajar yang mudah terpengaruh dengan pengaruh persekitaran
ini berada dalam lingkungan umur 13 hingga 17 tahun, iaitu mereka dalam
lingkungan tingkatan satu sehingga lima. Tidak kurang juga mereka yang berusia
11 dan 12 tahun untuk mencuba pengaruh yang negatif ini.
Masalah yang sering dihadapi oleh guru
disiplin ialah pelajar yang terbabit melakukan kesalahan semasa waktu
persekolahan. Terdapat segelintir ibu bapa yang tidak bersetuju dengan tindakan
yang diambil terhadap anak mereka walaupun terbukti melanggar peraturan
sekolah. Oleh itu, pengaruh di sekolah juga penting dalam pembentukan akhlak
pelajar dan remaja pada zaman ini. Tekanan dihadapi oleh pelajar semasa di
sekolah kerana tumpuan terpaksa diberikan kepada akademik serta guru yang
kurang berpengalaman dan tidak profesional. Pihak sekolah haruslah bijak
menangani masalah pelajar yang bermasalah ini. Jika tidak dibendung dari awal
lagi, mereka akan terus terjebak dalam kehidupan yang tidak bermoral. Mereka
juga akan mengambil cara mudah untuk keluar daripada masalah yang dialami
dengan melibatkan diri dengan kegiatan yang kurang sihat. Maka dalam hal ini,
pengaruh yang baik amat penting dalam kehidupan pelajar untuk dijadikan panduan
dan ikutan serta menjauhi pengaruh yang negatif.
Sistem pendidikan negara tidak
seharusnya menekankan pencapaian akademik semata-mata, tetapi pembentukan moral
insan juga haruslah selari dengan pendidikan. Pendidikan moral mestilah
dilakukan melalui bimbingan, nasihat, sokongan yang padu dan teguran yang
berterusan. Pemahaman pelajar terhadap nilai murni dan moral mestilah
dijelaskan. Masih ada pelajar yang tidak dapat membezakan antara hidup cara
Islam dengan cara hidup jahiliah. Tumpuan yang khusus haruslah diberikan kepada
pelajar yang lemah dalam pelajaran dan peperiksaan. Penumpuan ini mestilah
menjurus kepada kemahiran dalam bidang kemahiran hidup, pertukangan, sukan dan
permainan, serta kerja kebajikan yang dapat membantu mereka memahami erti
kehidupan.
Usaha mengelakkan pengaruh persekitaran
yang negatif ini kepada pelajar yang masih bersekolah mestilah dilakukan secara
bersepadu oleh pihak penguasa tempatan, pemimpin masyarakat, dan mereka yang
bertanggungjawab. Mendidik ke arah kebaikan mestilah bermula daripada dalam
diri setiap orang. Oleh itu, pengaruh persekitaran dapat dielakkan jika
seseorang itu mempunyai iman yang kuat, personaliti diri yang hebat, jati diri
yang sempurna, dan tidak mudah terpengaruh dengan cara hidup orang lain.
Bagi menangani masalah pengaruh
persekitaran yang negatif ini, ibu bapa, pihak sekolah, masyarakat setempat,
dan pihak penguasa tempatan haruslah bertindak jika terdapat unsur yang tidak
baik di kawasan perumahan dan kawasan sekolah. Pengaruh yang buruk menjadi
kejutan budaya kepada pelajar sehingga menyebabkan mereka tidak dapat
memberikan tumpuan terhadap pelajaran. Oleh itu, kawasan sekolah mestilah
menjadi kawasan yang selamat dan tenteram bagi mengelakkan daripada sebarang
gangguan semasa proses pembelajaran serta peka terhadap unsur negatif yang
berlaku di kawasan tersebut. Hal inilah yang akan membantu pengajaran dan
pembelajaran yang berkesan bagi melahirkan modal insan yang sempurna.
Keseimbangan diri pelajar, khususnya, yang berkaitan dengan jasmani, emosi,
rohani, dan intelek dapat dibentuk dengan budaya ilmu dan pembelajaran yang
berkesan.
No comments:
Post a Comment