Ditulis oleh:
NAMA : NIK NOR IZZATI BT NIK MOHAMAD
NO MATRIK : 14021120 | NO SIRI : 046
Zaman
telah berubah. Dahulu, dunia melihat zaman pertanian. Kemudian, zaman beralih
pada zaman perindustrian. Peredaran zaman membawa kita kepada zaman informasi
dengan wujudnya internet, tetapi kini kita mula memasuki era baru, iaitu zaman
komunikasi.
Komunikasi memainkan peranan yang
amat penting dalam hidup seharian kita. Tidak cukup dengan telefon pintar,
tablet juga kini menjadi peneman ramai antara kita dan pastinya kita tidak
terlepas daripada komunikasi sosial melalui laman- laman sosial seperti
Facebook, YouTube, Twitter, LinkedIn dan sebagainya. Sebenarnya, media sosial
bukannya baru muncul di internet. Sejak tahun 90-an, telah muncul online
chatting dan juga blog yang merupakan media sosial terawal di
internet.
Perniagaan dalam Laman Sosial
Sememangnya terdapat unsur- unsur negative dengan wujudnya laman-
laman sosial ini jika penggunanya sendiri yang menyalahgunakannya. Namun hari
ini, kita dapat melihat laman sosial bukan sahaja digunakan untuk bersosial,
tetapi juga untuk perniagaan.
Firman Allah SWT yang bermaksud:
“Dan tolong- menolonglah kamu dalam mengerjakan kebajikan dan takwa, dan jangan
tolong- menolong dalam berbuat dosa dan perlanggaran yang melampaui batas-
batas Allah SWT).” (surah al-Ma’idah5:2)
Dalam perniagaan, hubungan antara
pelanggan, prospek dan juga usahawan amat pentingbagi membina perniagaan yang
lebih maju. Zaman telah berubah, maka teknik dan strategi perniagaan juga perlu
berubah mengikut zaman. Dahulu, dapat dilihat kurangnya persaingan dalam
perniagaan melalui leaflet(risalah), poster, iklan di akhbar, billboard(papan
iklan) ataupun melalui media seperti televisyen dan radio. Kini, iklan dan
promosi yang terbaik adalah dengan mencipta hubungan bersama prospek dan
pelanggan.
Media sosial seperti Facebook, blog,
YouTube, Twitter dan lain- lain kini telah menjadi norma masyarakat online.
Platform-platform media sosial ini bukan sahaja untuk bersosial, tetapi dapat
juga membantu mengembangkan perniagaan, sekali gus mengeratkan hubungan
bersama-sama pelanggan. Di samping itu, ia membolehkan usahawan mendapatkan
pelanggan- pelanggan baru yang tidak mungkin tercapai dengan kaedah pengiklanan
konvensional.
Bagaimana Mengaplikasikan Laman Sosial?
Bayangkan kita ingin menjual produk
Digital Al-Quran. Kita bertemu dengan Siti, dan mempunyai dua minit sahaja
bersama Siti untuk memperkenalkan produk Digital Al- Quran tersebut. Selepas
itu, kita bertemu Ismail dan dapat bersama- sama Ismail selama 20 minit untuk
menceritakan dan menunjukkan produk Digital Al- Quran kita. Anatara Siti dan
Ismail, siapakah yang lebih cenderung membeli produk kita? Jawapannya, sudah
tentu Ismail. Ini kerana, kita dapat membina hubungan dengan lebih lama
bersama- sama Ismail berbanding Siti. Hubungan tersebut akan memudahkan lagi
prospek kita membuat pembelian kerana dapat membina kepercayaan dan
kredibiliti.
Membina hubungan amat penting dalam
perniagaan masa kini. Media sosial membolehkan hubungan terbina dengan
berkongsi maklumat mengenai perniagaan kita kepada orang ramai. Dengan
terbinanya hubungan, pastinya lebih mudah membuat jualan. Kini media sosial
bukan sahaja untuk bersosial, tetapi juga membantu dalam perniagaan dengan cara
membina hubungan dengan pelanggan.
No comments:
Post a Comment