NAMA : NUR IFFAH NADIAH BINTI SUHAILI
NO. MATRIK : 14021254
NO. SIRI : 048
MAKAN dan minum adalah fitrah semula jadi manusia. Sejak di alam janin,
seterusnya saat mula mengenal dunia, sehinggalah ke penghujung usianya,
rantaian hidup manusia tidak pernah terpisah daripada makan danminum.
Tetapi sekiranya terkurang atau terlebih ia akan mengundang penyakit,
malah apabila tersalah makan dan minum akan mengakibatkan diri merana
Oleh itu, Islam melihat makan dan minum adalah suatu aspek yang sangat
penting dan harus diberikan perhatian sepanjang waktu supaya yang dimakan dan
diminum memberikan kesihatan, bukannya penyakit.
"Wahai manusia makanlah daripada apa yang Kami berikan di muka bumi
ini yang halal lagi bermutu dan jangan sekali-kali kamu mengikut jejak langkah
syaitan kerana syaitan itu musuh yang nyata." (Al-Quran, surah al-Baqarah:
ayat 168)
Ayat di atas bersifat perintah terhadap manusia supaya memakan hanya
yang halal iaitu makanan yang menepati syarak. Ia juga sebagai satu panduan
kepada umat Islam dalam menilai serta memilih makanan dan minuman.
Kepentingan makanan halal dan baik itu disebut Allah di dalam al-Quran
lebih 1,400 tahun lampau, menunjukkan betapa pentingnya konsep pemakanan halal
yang sempurna.
Imam Ibnu Kathir dalam Tafsir al-Quran al-Azim, mentafsirkan makanan
yang baik sebagai yang sesuai dengan selera di samping tidak mendatangkan
kemudaratan kepada badan dan akal.
Dalam Islam, makan dan minum bukan hanya semata-mata bersifat tabiat,
bahkan ia sebagai ibadat. Makanan yang halal diredai Allah dan mendapat
ganjaran, manakala makanan haram dimurkai dan menjejaskan hubungannya dengan
Allah.
Nabi s.a.w menjelaskan: "Seorang lelaki musafir sehingga rambutnya
menjadi kusut dan mukanya dipenuhi debu. Dia menadahkan tangannya dan berdoa
kepada Allah, sedangkan makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram
dan mulutnya disuap dengan sesuatu yang haram, bagaimana akan diperkenankan
permohonannya." (Hadis riwayat Muslim, Ahmad dan Tirmizi)
Daripada peristiwa di atas, dapatlah kita fahami, dengan makanan halal
ibadat seseorang akan diterima Allah, sedangkan makanan haram menyebabkan
ibadat jadi rosak, malah doanya tidak diperkenankan dan diri dekat dengan azab.
At-Tirmizi meriwayatkan hadis Nabi s.a.w, bermaksud: "Setiap daging
yang tumbuh daripada benda yang haram, api nerakalah yang lebih utama
baginya." Sahabat, Abdullah bin Abbas pula berkata: "Tidak diterima
solat seseorang yang di dalam tubuh badannya terdapat benda yang haram."
Sekiranya makanan halal disukai Allah, usaha untuk mendapatkannya juga
dirahmati dan diberkati. Sabda Nabi s.a.w bermaksud: "Sesiapa berusaha
untuk keluarganya daripada harta yang halal, dia berkedudukan seperti seorang
yang berjihad pada jalan Allah."
Di negara berbilang kaum dan agama, seperti Malaysia, masyarakat Islam
sewajarnya lebih prihatin dengan aspek ini, bahkan memikul tanggungjawab untuk
menyebarluaskan konsep pemakanan halal lagi bermutu ini.
Makanan yang haram tidak hanya daripada babi atau anjing dan haiwan mati
yang tidak disembelih (bangkai), malah ada lagi beberapa jenis haiwan yang
diharamkan seperti haiwan liar bertaring dan burung berkuku mencengkam.
Ini sesuai dengan pesanan Nabi Muhammad s.a.w seperti dilaporkan
al-Bukhari, yang melarang (umat Islam) memakan semua haiwan buas yang bertaring
dan burung yang memiliki kuku yang mencengkam.
Bukan semua jenis minuman halal, bahkan sesetengahnya diharamkan,
seperti arak dan darah. Dalam al-Quran, pada ayat 173 surah al-Baqarah, Allah
mengharamkan darah, manakala pada ayat 90 surah al-Maidah turut dijelaskan
mengenai arak.
Dalam sesetengah kes pula ada bahan makanan dan minuman yang asalnya
harus, tetapi apabila disalah guna, ia menjadi haram. Contoh paling ketara
ialah dadah dan ubat batuk, sepatutnya bagi tujuan perubatan, tetapi disalah
guna menjadi haram.
Majlis Fatwa Kebangsaan (1982) menjelaskan, sebarang penyalahgunaan
termasuk penyalahgunaan dadah, hukumnya haram.
"Dadah hanya boleh digunakan bagi tujuan perubatan yang sah
mengikut syarak."
Sheikh Yusuf al-Qardawi, dalam kitab Halal dan Haram dalam Islam,
berkata: "Hukum berkenaan haramnya narkotik disepakati oleh kalangan ahli
fiqah dan ia dikenali sebelum ini sebagai al-khabaith (suatu bahan yang
keji)."
Begitupun, dalam persoalan halal haram makanan dan minuman, beberapa
konsep perlu diberikan perhatian:
* Punca makanan seperti daging yang digunakan. Konsep haiwan yang haram
dimakan dalam Islam seperti haiwan bertaring serta hidup dua alam dan haiwan
yang jijik seperti cicak.
* Kaedah penyembelihan haiwan yang menepati syarak. Lebih menakutkan
sekiranya orang bukan Islam menyembelih haiwan yang dijual dipasaran terbuka,
sedangkan antara syarat penyembelihan dalam Islam, penyembelih mesti orang
Islam.
• Cara pengurusan dan pemprosesan
makanan mesti terhindar daripada najis dan tidak bercampur dengan bahan haram
di sisi Islam, termasuk dari segi pengangkutan tidak bercampur dengan bahan
makanan yang haram.
• Ramuan dalam makanan dipastikan
suci, misalnya tidak mengandungi alkohol dan minyak daripada lemak babi.
• Peralatan yang digunakan untuk
memasak dan memproses makanan, seperti kuali, periuk dan pisau, tidak pernah
digunakan untuk memasak makanan yang haram mengikut syariat Islam.
• Persekitaran yang bersih,
terutama di bahagian dapur.
• Sumber untuk mendapatkan
makanan juga mestilah halal. Sekiranya makanan dibeli hasil daripada wang
rasuah, peras ugut, rompakan dan curi, ia tidak bertepatan dengan konsep halal
dalam Islam.
Dalam surah al-Baqarah, ayat 172, menegaskan: "Wahai orang yang
beriman! Makanlah dari rezeki yang baik yang telah Kami berikan kepada kamu,
dan bersyukurlah kepada Allah, jika betul kamu beribadat kepada-Nya."
No comments:
Post a Comment