Saturday, March 11, 2017

Zikir sebagai Makanan yang mengenyangkan

Nama Penulis : Athiyatul Mardhiyah Bt Ahmad Bahaudin
No Metrik : 14021257 | No Siri : 090
Tasawuf merupakan disiplin ilmu yang bertujuan menyucikan hati seseorang agar bebas daripada segala sifat keji dan mungkar. Proses penyucian itu perlu dengan cara memperbanyakkan amalan-amalan ibadah sama ada amalan wajib atau amalan sunat, dan salah satu amalan yang dikira amat mudah dan senang dilakukan tetapi amat berkesan terhadap penyucian hati adalah zikir.

Apa kepentingan zikir dalam tasawuf?
      Di kalangan para sufi, zikir merupakan amalan yang sebati dengan jiwa mereka di mana sahaja mereka berada. Melalui berzikir, hati dapat dibersihkan daripada segala sifat-sifat kotor dan terkeji, menimbulkan kecintaan kepada Allah dan menambahkan perasaan keagungan terhadap Allah. Ia juga mampu mewujudkan ketenangan kepada jiwa (Ar-Ra’d, ayat 28).

    Perintah Allah agar hambaNya terus berzikir terlalu banyak dinyatakan dalam al-Quran mahupun melalui lidah kekasihNya. Antaranya, “Wahai orang-orang yang beriman, perbanyaklah kamu mengingati nama Allah dan bertasbihlah kepadaNya pagi dan petang”.(Al-Ahzab, ayat 41-42) dan dalam surah an-Nisa’ayat 103, Allah berfirman, “maka apabila kamu telah menyelesaikan soaltmu, ingatlah Allah semasa berdiri, semasa duduk dan semasa berbaring”.

     Nabi s.a.w bersabda, “mahukah aku beritahu kamu tentang amal yang paling bersih di sisi Tuhanmu dan paling tinggi mengangkat darjatmu, dan lebih baik bagimu daripada berperang melawan musuh, kamu memenggal leher mereka dan mereka memenggal leher kamu?”. Para sahabat menjawab, “khabarkan kepada kami”. Rasulullah pun bersabda, “zikir (ingat)  kepada Allah”. (Riwayat al-Tarmizi dan Ibnu Majah).

Kepada siapkah sebenarnya perintah berzikir  ini?
     Perintah berzikir ini bukan sahaja khusus kepada para sufi atau pengamal tarekat sahaja, tetapi hakikatnya kepada seluruh umat Islam yang beriman kepada Allah s.a.w dengan sebenar-benarnya. Namun, para sufi atau pengamal tarekat amat menitikberatkan amalan berzikir ini dan menjadi sebagai sebahagian daripada amalan harian yang wajib bagi diri mereka.
      Ini adalah usaha mereka untuk mendisiplinkan diri agar hati dapat dibersihkan secara konsisten dan dengan itu diharapkan akan dapat mendekatkan diri kepada Allah s.a.w. Adapun masyarakat awam, kebanyakannya berzikir hanya pada waktu-waktu tertentu sahaja seperti selepas solat, tahlil dan seumpamanya, manakala pada waktu lain mereka kebanyakannya lalai daripada mengingati Allah.
Sebanyak mana seseorang perlu berzikir?
     Kebanyakan daripada kita mungkin menyangka memadai berzikir sebanyak 33 kali Subhanallah, 33 kali Alhamdulillah dan 33 kali Allahu Akbar selepas setiap kali solat. Ataupun mungkin 100 kali Lailaha illallah dalam majlis tahlil dan seumpamanya.
   Ibn Salah rahimahullah pernah ditanya sebanyak manakah seseorang itu dikira tidak lalai dan tergolong di kalangan mereka yang sering mengingati Allah? Lalu beliau menjawab, “Selama mana beliau mengekali dalam keadaan berzikir sepertimana sunnah Rasulullah s.a.w dalam setiap pagi dan petang, maka beliau dikira di kalangan orang-orang yang mengingati Allah”.
    Dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Said al-Khudsi, “perbanyakkanlah berzikir sehingga orang ramai mengatakan (menyangka) bahawa engkau seorang yang gila”. (Ahmad, Ibn Hibban, Abu Ya’la, Ibn Humaid).
     Oleh itu persoalan yang sering ditanyakan masyarakat kita, berapa banyakkah berzikir itu dikira memadai? Jawapannya adalah sepanjang waktu kita bernafas jika lidah sibuk dengan perkara lain, namun hati tetap terus berdenyut dengan zikrullah kepada Allah.
Bagaimana para sahabat melazimi zikrullah?
    Diriwayatkan ada para Sahabat r.a yang terpaksa memasukkan batu-batu kerikil di celah lidah mereka setiap kali memasuki tandas bagi menggelakkan mereka tersalah menyebut nama Allah di tempat yang diharamkan berzikir. Ini kerana sudah menjadi tabiat dan kebiasaan mereka yang sentiasa membasahi lidah-lidah mereka dengan berzikir sepanjang waktu. Hanya mereka yang berzikir sahaja yang dinyatakan oleh Baginda s.a.w sebagai manusia yang sebenarnya “hidup”. Adapun yang melupakan Allah dengan tidak berzikir pada hakikatnya adalah “mati”.

  Kepentingan dan kelebihan berzikir bagi mereka yang ingin mendekatkan diri kepada Allah teramat banyak. Hatta perintah berzikir ini bukan sahaja kepada manusia tetapi juga kepada sekalian makhluk Allah di atas muka bumi ini daripada kalangan jin, bukit-bukau, gunung-ganang, haiwan, batu-batan, pokok; kesemuanya berzikir, bertasbih serta memuji Allah taala dengan cara mereka tersendiri. 

No comments:

Post a Comment

Pemenang anugerah "Most Entertaining Blog" di Malaysia Social Media Week 2016 (MSMW)
yang telah diadakan di GlassHouse @ Seputeh, Kuala Lumpur.

Comments

Contact Us

Name

Email *

Message *