Nama Penulis : Athiyatul Mardhiyah Bt
Ahmad Bahaudin
No Metrik : 14021257 | No Siri : 090
Ramai daripada kalangan Umat Islam hari
ini tidak tahu kenapa adanya mazhab dalam dunia Islam dan apakah kita perlu
bermazhab? Justeru, sesetengahnya memusuhi mazhab dan Ulama-ulama mazhab.
Laungan “kembali kepada al-Quran dan hadis” seolah-olah laungan paling sahih
dalam usaha untuk kembali kepada Islam sebenar. Pepatah arab menyatakan,
“Seseorang itu akan menjadi musuh pada apa yang tidak diketahuinya”. Marilah
buka akal serta ikhlaskan hati dalam memahami perkara yang telah menjadi pegang
Umat Islam sejak zaman salaf dan merupakan satu disiplin ilmu yang sangat
hebat. Amat malang sekiranya perkara asas ini gagal difahami dalam usaha
beramal mengikut al-Quran dan hadis.
Apakah
kepentingan bermazhab?
Ia membolehkan kita mengamal agama dengan kefahaman
yang benar. Ini kerana orang awam tidak berkelayakan untuk berijtihad. Para
imam mazhab yang muktabar merintis jalan ini agar orang awam lebih mudah
memahami ibadah dan ajaran Islam.
Apakah dalil perlunya orang awam
mengikuti mazhab?
Allah berfirman, “Maka bertanyalah kepada ahli ilmu jika kamu
tidak mengetahui”.(Al Anbjya’21:7)
Para ulama usul menjadikan ayat ini
sebagai dalil menunjukkan orang yang mengetahui hukum-hakam (orang awam), wajib
bertaqlid kepada orang alim yang mujtahid iaitu dengan mengikuti mazhab.
Menurut Imam al-Amidi (631H) dalam
kitabnya al-Ihkam, “Orang awam yang
belum memiliki keahlian berijtihad, walaupun dapat menghasilkan sebahagian ilmu
yang mu’tabar dalam berijtihad, dia tetap wajib mengikut pendapat para mujtahid
dan berpegang dengan fatwa-fatwanya”.
Adakah imam mazhab mengeluarkan
pendapat tanpa merujuk kepada al-Quran dan hadis?
Tidak benar sama sekali. Semua pendapat imam mazhab adalah berdasarkan
Al-Quran dan hadis.bahkan mereka sangat teliti dan amanah terhapat ilmu dan
menepati ciri yang disebutkan oleh Allah, “Sesungguhnya
mereka yang takutkan Allah daripada kalangan Hamba-Nya adalah ulama”.(Fathir
35:28).
Apakah pengakuan hadis tentang
ketokohan empat imam mazhab?
Rasulullah s.a.w menyebut, “Sebaik-baik kurun ialah kurunku, kemudian
mereka yang selepas itu, kemudian mereka yang mengiringi kurun itubpula”.(Riwayat
Bukhari dan Muslim)
Hadis ini secara tidak langsung menyentuh
tentang empat imam mazhab kerana kesemua mereka hidup sekitar tiga kurun ini;
Imam Hanafi lahir pada tahun 80H, Imam Malik pada 93H, Imam Syafi’I pada 150H
dan Imam Ahmad pada 164H. kesemuanya terkenal soleh, warak, khasyyah (takut kepada Allah) dan
mempunyai ilmu yang tinggi. Keupayaan ilmu mereka diakui dan dijadikan panduan
oleh umat sepanjang zaman. Mengikut mereka beerti mengikut golongan
salafussoleh, golongan yang dijamin oleh Rasulullah s.a.w.
Apakah pendirian para ulama lain
terhadap mazhab?
Para
ulama hadis sendiri turut bermazhab. Imam Tarmizi (279H), Imam Nawami (676h)
dan Imam Ibn Hajar al-Asqalani (852H) umpamanya, bermazhab Syafi’i. malah menurut al-Allamah Muhammad Anuar
al-Kasymiri (1352H) di dalam Faidh
al-Bari ‘ala Shahih al-Bukhari, 1/58,Imam Bukhari (256H) masyhur dikatakan
bermazhab Syafi’I kerana sebagai seorang mujtahid, Imam Bukhari mengikut
pendapat Imam Syafi’i dalam beberaoa masalah yang terkenal dan menjadi murid
kepada Imam al-Humaidi asy-Syafi’i (219H).
Para mujaddid juga bermazhab Syafi’i
seperti Imam Abu Hassan al-‘Asy’ari (mujaddid kurun ketiga), Imam al-Ghazali
(mujaddid kurun kelima) dan Imam Sayuti (mujaddid kurun kesembilan). Bahkan,
beratus malah beribu lagi ulama yang bertaraf mujtahidin dan mempunyai
kitab-kitab yang besar, juga bermazhab. Kita boleh merujuk nama-nama ulama yang
bermazhab Hanafi umpamanya dalam kitab Ath-Thabaqat
As-Saniyyah fi Tarajim al-Hanafiyyah karangan At-Taqiy al-‘Izzi (1010H);
ulama yang bermazhab Maliki dalam kitab ad-Dibaj
al-Muzahhab fi Ma’rifah A’yan ‘Ulama’al-Mazhab karangan Ibn Farhun (799H);
ulama bermazhab Syafi’I dalam kitab Tabaqat
asy-Syafi’iyyah al-kubra karangan Imam as-Subki (756H); dan ulama bermazhab
Hambali dalam kitab Zail Tabaqat
al-Hanabilah karangan Ibn Rajab al-Hambali (795H).
Kenapa kita harus berpegang kepada
empat mazhab ini?
Imam ad-Dahlawi (1176H) menyebutkan,
“ketahuilah bahawa Umat Islam atau para ulama yng dipegang pendapat mereka,
telah ijmak atas bolehnya mengikut (bertaqlid) kepada empat mazhab (Mazhab
Maliki, Hambali, Syafi’I dan Hanafi) yang telah dibukukan (ditulis),yang diakui
kebenarannya sehinggalah sekarang. Dan
dalam hal ini (mengikut empat mazhab tadi) termasuk dalam kebaikan yang tidak
tersembunyi, lebih-lebih lagi pada hari ini semangat mendalami ilmu agama
(himmah) sudah berkurang sekali, jiwa sudah bergelumang dengan hawa nafsu dan
masing-masing berasa bangga dengan pendapatnya sendiri”.
Bagaimana dengan mereka yang tidak
mahu mengikut mazhab, yang beralasan hanya mengikuti al-Quran dan hadis?
Perlu ditayakan kepada mereka, “Adakah keempat-empat
imam mazhab itu tidak mengikut al-Quran dan hadis?”
Sebenarnya,martabat para imam empat sebagai
Mujtahid Mutlaq menempatkan mereka sebagai orang yang paling faham tentang
Al-Quran dan hadis. Penguasaan mereka dalam bidang hadis, tidak dapat
dipertikaikan lagi. Imam Hanafi mengarang kitab hadis al-wasith. Imam Malik mengarang kitab al-Muwaththa'. Imam Syafi’I pula mengarang kitab Mukhtalaf Al-Hadits dan menghafaz
keseluruhan hadis dalam al-Muwaththa’. Imam
Ahmad menghafaz satu juta hadis dan mengarang kitab al-Musnad yang terkenal.
Ulama sepakat menyatakan, Mazhab Hanafi,Maliki,
Syafi’I dan Hambali menjadikan al-Quran dan hadis sebagai sumber utama dalam
mengeluarkan hukum-hakam.
No comments:
Post a Comment