NURUL HUDA JAANAH BT ISMAIL
014
Soal poligami juga sering ditimbulkan oleh
musuh-musuh islam. Musuh islam sering melemparkan keraguan tentang poligami dan
juga perhambaan yang terdapat dalam islam , seolah-olah ia tidak seiring dengan
kemodenan lalu menimbulkan prasangka terdapat Syariat Islam. Nursi menjelaskan
tentang hukum ahkan islam terbahagi kepada dua bahagian. Yang pertama merupakan
hukum yang terbina di atas syariah. Ia merupakan keelokan yang hakiki(al-Husn
al-haqiqi) dan kebaikan semata-mata(al-khayr al-mahd).Manakala yang kedua iaitu
syariah datang dan mengeluarkan sesuatu perkara daripada bentuknya yang hodoh
dan zalim kepada suatu rupa yang elok yang sesuai dengan zaman dan tempat dan
juga diterima untuk diaplikasikan mengikut tabiat manusia. Hukum ini bersifat
mengimbangkan keadaan dengan memilih yang paling ringan di antara dua keadaan
yang buruk supaya mudah pada suatu
ketika untuk mencapai kebaikan yang hakiki yang sempurna. Untuk mencabut
mencabut secara sekali gus sesuatu perkara daripada kar umbi yang sudah
tertanam dalam tabiat manusia umpuma menterbalikkan tabiat manusia itu sendiri
ia amat sukar.
Badiuzzaman menjelaskan bahawa berlandaskan
al-syariah al-mu’addilah inilah dibina hukum hakam berkaitan poligami dan juga
perhambaan.Sejarah membuktikan bukanlah syariat islam yang mewujudkan
perhambaan , malah syariat islamlah yang mewujudkan jalan-jalan dan meluaskan
jalan tersebut untuk menukarkan system perhambaan daripada rupanya yang keras
kepada jalan kemerdekaan yang sempurna.
Dengan kata lain , syariat islam mengimbangi keadaan
daripada rupa asalnya yang zalim dan hodoh dan mengurangkannya.Kemudian ,
poligami pula dihadkan kepada empat orang isteri sahaja yang selari dengan
tabiat manusia. Bukanlah syariat islam yang menjadikan daripada seorang isteri
kepada empat isteri , sebaliknya syariat islam yang mengurangkan kadar daripada
lapan atau sembilan orang kepada empat orang isteri sahaja, lebih-lebih lagi
syariat yang meletakkan syarat-syarat yang tidak akan membawa kepada sebarang
kemudaratan dalam poligami ini.
Hatta sekiranya berlaku juga sesuatu yang tidak elok
maka ia adalah yang paling ringan . Dan keburukan yang teringan itu adalah juga
bentuk keadilan tetapi bersifat nisbi , iaitu kebaikan mutlak tidak mungkin
terhasil di alam ini , jauh sekali mungkin keadilan yang mutlak hanyalah di
akhirat.
No comments:
Post a Comment