30 JANUARI
2017|OLEH NUSAIBAH SHAFUDIN
Nama : Nusaibah binti Shafudin
No Siri : 055|No Matrik : 14021219
Keadilan dalam
Islam :
Keadilan
terbahagi kepada tiga bahagian iaitu :-
#Keadilan
Undang-Undang
#Keadilan
Sosial
#Keadilan Sejagat
Keadilan
Undang-undang
Keadilan
undang-undang ialah undang-undang itu dikenakan atau dikuatkuasakan ke atas
semua orang secara sama rata tanpa dibezakan di antara yang kaya dengan yang
miskin dan tanpa sebarang perbezaan berdasarkan warna kulit, bangsa dan agama,
juga tanpa sebarang perbezaan di antara orang yang jahil dengan orang yang
terpelajar dan sebagainya.
Ini menunjukkan
kesemua mereka adalah sama sahaja di hadapan undang-undang, tidak ada unsur
lebih melebihi di dalam melaksanakan undang-undang itu di kalangan manusia,
kalau pun ada kelebihan, maka itu adalah dari kebaikan perseorangan yang
dilakukan oleh seseorang manusia. Rasulullah s.a.w. telah menekankan tentang
persamaan yang mutlak pada pandangan hukum-hukum syarak.
"Sabda
baginda bermaksud, kamu semua adalah dari keturunan Adam dan Hawa itu dari
tanah, tidak ada kelebihan bagi orang Arab ke atas yang bukan Arab kecuali
dengan sifat takwa” (Riwayat Bukhari dan Muslim). ”Sabda baginda lagi yang
bermaksud, manusia semua adalah sama seperti gigi sikat.”
Rasulullah
s.a.w. mengambil sikap tegas di dalam melaksanakan hukum- hukum syarak dan
baginda melarang sama sekali sikap pilih kasih.
Keadilan Sosial
Keadilan sosial
bertujuan supaya setiap orang dapat hidup di dalam masyarakatnya secara yang
mulia tanpa sebarang penindasan. la memberi kesempatan kepada masyarakat untuk
mempergunakan kebolehan yang dimilikinya untuk kemanfaatan diri dan masyarakat.
Contohnya,
kemiskinan sukar untuk dihapuskan sepenuhnya. Sebaliknya keadilan sosial hanya
bertujuan untuk meringankan sedikit kesengsaraan yang dihadapi oleh golongan
miskin, mengikiskan rasa iri hati dan dengki terhadap golongan kaya serta
memberi peluang kepada mereka untuk mendapat makanan, pakaian dan tempat
tinggal. Kesannya, tenaga yang ada boleh dipergunakan dan boleh membawa
kebaikan untuk masyarakat serta dapat menghindarkan keburukan ke atas diri
mereka dan juga ke atas masyarakat sendiri.
Manusia akan
berbeza dari segi kemiskinan dan kekayaan mereka sehinggalah bumi ini dan makhluk-makhluk
diambil semua oleh Allah s.w.t. Kemiskinan tidak mungkin dapat dibanteras
melainkan setelah semua kekuatan dapat disatukan, punca-punca rezeki dan
gejala-gejala kebendaan serta pemikiran dapat disatukan. Ini kerana manusia adalah
berbeza sesama mereka dari segi kekuatan.
Berdasarkan
kemiskinan dan kekayaan, agama Islam menganggap ia suatu hakikat yang tetap dan
menganggap gejala-gejala ini sebagai suatu perkara semula jadi bagi kehidupan
manusia. Hakikat ini telah diakui oleh al-Quran di dalam firman Allah s.w.t.
yang bermaksud: Kami telah menentukan antara mereka penghidupan mereka dalam
kehidupan dunia.
Walau
bagaimanapun ini tidak bererti bahawa agama Islam mengakui wujudnya kasta atau
kelas berdasarkan kemiskinan atau pemilikan kekayaan. Di dalam Islam tidak
terdapat sebarang peraturan kasta seperti yang dapat kita saksikan di dalam
pelaksanaannya terhadap keadilan undang-undang. Agama Islam juga memastikan
bahawa orang kaya tidak akan bersikap tinggi diri terhadap golongan miskin
berdasarkan kekayaan. Kelebihan manusia di sisi Allah s.w.t. hanya berdasarkan
sifat ketakwaan dan ketaatan, serta kedudukan yang tinggi di sisi Allah s.w.t.
itu hanya diukur dari segi amalan soleh.
”Sabda
Rasulullah s.a.w. bahawa Allah tidak melihat kepada rupa bentuk kamu, tetapi ia
melihat pada hati dan pekerjaan kamu.”
Keadilan
Sejagat
Hubungan antara
orang Islam dengan bukan Islam telah ditegakkan sejak dari mulanya di atas
dasar kasih sayang. Sebagaimana firman Allah s.w.t. yang bermaksud: Allah tiada
melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang
tidak memerangi kamu kerana agama dan tidak pula mengusir kamu dari negeri
kamu. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berlaku adil. Allah hanya melarang
kamu menjadikan sebarang kawan kamu dari orang yang memerangi kamu kerana agama
dan mengusirkamu dari negeri kamu dan membantu untuk mengusirkamu, dan
barangsiapa yang menjadikan mereka itu sebagai kawan, maka mereka itulah orang
yang zalim (Surah Al-Mumtahanah: Ayat 8 dan 9).
Perasaan kasih
sayang merupakan asas perhubungan kemanusiaan. Apabila berlaku permusuhan dan
tercetus peperangan, maka "keadilan" adalah menjadi kata pemutus
dalam keadaan ini. Orang Islam mesti melaksanakan keadilan biar betapa kuat
sekalipun permusuhan itu. Allah s.w.t. telah berfirman yang bermaksud: Dan
janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum mendorong kamu untuk
tidak berlaku adil, berlaku adillah, kerana adil itu lebih hampir kepada takwa (Surah Al-Maa'idah: Ayat 8).
No comments:
Post a Comment