31 JANUARI|OLEH
NUSAIBAH SHAFUDIN
Nama : Nusaibah binti Shafudin
No Siri : 055|No Matrik : 14021219
Rasulullah
s.a.w. bersabda yang bermaksud:
"Sesungguhnya
aku diutus untuk melengkapkan akhlak yang mulia. (Riwayat
al-Baihaqi)
Kepentingan
akhlak dalam kehidupan dinyatakan dengan jelas dalam. Al-Ouran menerusi
berbagai-bagai pendekatan yang meletakkan al-Ouran sebagai sumber pengetahuan
mengenai nilai dan akhlak yang paling terang dan jelas. Pendekatan al-Quran
dalam menerangkan akhlak yang mulia, bukan pendekatan teoritikal tetapi dalam
bentuk konseptual dan penghayatan. akhlak yang mulia dan akhlak yang buruk
digambarkan dalam perwatakan manusia, dalam sejarah dan dalam realiti kehidupan
manusia semasa, al-Ouran diturunkan.
Model Akhlak
Al-Quran
Akhlak
Rasulullah s.a.w. adalah model akhlak mulia yang dihurai dan dijelaskan dalam
al-Quran. Keterangan jelas mengenai konsep akhlak mulia dalam al-Quran, bukan
sahaja untuk difahami, tetapi untuk dilaksanakan. Contoh kepada penghayatan dan
kaedah penghayatan itu ialah kehidupan Rasuluilah s.a.w Rasulullah s.a.w.
seorang mu'min yang terulung. Seorang yang telah diasuh dan dipelihara
akhlaknya oleh Allah S.W.T. untuk dipelihara akhlaknya oleh Allah S.W.T. untuk
dijadikan seorang rasul dan contoh insan kamil yang menjadi ikutan dan teladan
sepanjang zaman. Allah S.W.T berfirman yang bermaksud:
"Dan
sesungguhnya engkau memiliki akhlak yang sungguh agung". (al-Qalam: 4)
Juga firman-Nya
yang bermaksud: "Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah
itu contoh ikutan yang baik". (al-Ahzaab; 21)
Rasulullah s.a.w.
dan para sahabat yang beriman dengannya, adalah para hamba Allah S.W.T. yang
tekun mengerjakan ibadat dan tunduk khusyu' merendah diri kepada Allah S.W.T.
takut dan mengharap kepada-Nya, bertawakal serta bersyukur kepada-Nya. Wajah
mereka berbekas kesan daripada sujud. Pada waktu siang mereka menjadi pahlawan
gagah membela agama Allah S.W.T. Sedangkan pada waktu malam air mata mereka
berlinang kerana insaf dan memohon keampunan daripada Allah S.W.T. Al-Quran menggambarkan
pengabdian mereka kepada Allah S.W.T. dengan firman-Nya yang bermaksud:
" Nabi
Muhammad s.a.w. ialah Rasulullah dan mereka yang bersama dengannya tegas
terhadap orang kafir, dan sebaliknya bersikap kasih sayang dan belas kasihan
sesama sendiri (umat Islam). Kamu melihat mereka ruku'dan sujud dengan
mengharapkan limpah kumia (pahala) dari Tuhan mereka serta mengharapkan
keredhaan-Nya. Tanda yang menunjukkan mereka (sebagai orang-orang yang soleh)
terdapat pada muka mereka dari kesan sujud". (al-Fath: 29)
Rasulullah
s.a.w. paling banyak beribadah dan paling bertaqwa, tanpa melupakan
tanggungjawab terhadap kewajipan manusia yang lain. Isteri baginda Aishah
hairan kerana baginda begitu tekun beribadah kepada Allah S.W.T. Pada suatu
ketika 'Aishah bertanya, mengapa baginda begitu tekun dan kuat beribadah, pada
hal Allah S.W.T. sedia mengampuni dosa baginda yang terdahulu dan terkemudian.
Rasulullah s.a.w. menjawab, yang bermaksud:
Justeru itu
al-Quran menggariskan prinsip-prinsip bagi mewujudkan sistem yang mengatur
hubungan dengan Allah S.W.T. menerusi ibadah dan taqwa serta sistem yang
mengatur hubungan antara manusia dengan manusia. Sistem ini menjamin jalinan
hubungan yang berasaskan akhlak yang dapat membebaskan manusia dari kehinaan
dan dapat meningkatkan martabat mereka menuju kemuliaan dan kehormatan.
Al-Quran Sumber Akhlak Mulia
Al-Quran sumber
bagi hukum-hukum dan peraturan-peraturan yang menyusun tingkahlaku dan akhlak
manusia. Al-Quran menentukan sesuatu yang halal dan haram, apa yang boleh
dilakukan dan apa yang tidak boleh dilakukan. Al-Quran menentukan bagaimana
sepatutnya kelakuan manusia. Al-Quran juga menentukan perkara yang baik dan
tidak baik. Justeru itu al-Quran menjadi sumber yang menentukan akhlak dan
nilai-nilai kehidupan ini.
Al-Quran
mengharamkan yang buruk dan keji serta melarang manusia melakukannya. Al-Quran melarang
manusia minum arak, memakan riba, bersikap angkuh dan sombong terhadap Allah,
satu-satu kaum menghina kaum yang lain. Al-Quran melarang pencerobohan, fitnah
dan berbunuhan. Al-Quran melarang menyebarkan maklumat mengenai perkara-perkara
keji.
Al-Quran
mengajak manusia supaya mentauhidkan Allah S.W.T., bertaqwa kepada-Nya,
mempunyai sangkaan baik terhadap-Nya. Al-Quran juga mengajak manusia berfikir,
cinta kepada kebenaran, bersedia menerima kebenaran. Malah mengajak manusia
supaya berilmu dan berbudaya ilmu.
Al-Quran juga
mengajak manusia supaya berhati lembut, berjiwa mulia, sabar, tekun, berjihad,
menegakkan kebenaran dan kebaikan. Al-Quran mengajak manusia supaya
bersatupadu, berkeluarga dan mengukuhkan hubungan silaturrahim.
Jelaslah bahawa
al-Ouran menjadi sumber nilai-nilai dan akhlak mulia. Penampilan akhlak mulia
dalam al-Ouran, tidak bersifat teoritikal semata-mata, tetapi secara praktikal
berdasarkan realiti dalam sejarah manusia sepanjang zaman. Al-Quran adalah
sumber yang kaya dan berkesan untuk manusia memahami akhlak mulia dan
menghayatinya.
No comments:
Post a Comment