Ditulis oleh:
NAMA : NIK NOR IZZATI BT NIK MOHAMAD
NO MATRIK : 14021120 | NO SIRI : 046
Kemahiran berbual- bual dilihat kurang penting dalam
bidang kerjaya. Sedangkan realitinya ia memainkan peranan yang tidak kurang besarnya
demi melonjakkan seseorang ke “tengah pentas” dalam organisasi yang disertai.
Kemahiran berbicara dan berbual boleh membantu anda
menyelesaikan tugasan dengan lebih baik. Dengan memiliki kemahiran ini, anda
akan mendapat kerjasama yang lebih pantas dan tepat lantaran kepandaian anda
berbicara dan “melayan” orang di sekeliling anda. Di sini dapat dikongsikan
beberapa petua untuk meningkatkan kualiti perbualan atau komunikasi tidak
formal dengan orang sekeliling:
1. Masa yang
tepat
Perlu diingat bahawa komunikasi tidak formal juga penting demi mencapai
kejayaan dalam kehidupan. Ada perkara yang sangat penting yang perlu
disampaikan secara tidak formal. Jika anda bercadang untuk berbincang semasa
dia sedang bercakap di telefon atau sibuk, maka mesej yang hendak disampaikan
terhad penerimaannya. Oleh itu, pilihlah masa yang sesuai agar matlamat
komunikasi dapat dicapai.
2. Tempat yang
sesuai
Pilih tempat yang tenang dan damai untuk berbincang perkara- perkara
yang penting. Berbual di tepi jalan hanya akan menyebabkan anda terpaksa
berteriak dan akhirnya sakit tekak. Dalam masa yang sama, ada kemungkinan dia
tidak mendengar beberapa maklumat penting yang sedang dibincangkan.
3. Mukaddimah
yang positif
Tanggapan pertama si pendengar mengenai anda
perlulah positif dan mesra. Ini akan dapat mengurangkan potensi berlakunya
konflik dalam perbualan. Mulakan dengan perkara- perkara yang disokong dan
dipersetujui bersama. Ini akan dapat meningkatkan minat dan perasaan ingin
bekerjasama dengan anda.
4. Terperinci,
jelas, ringkas
Jangan berdolak- dalik dan bermain kata-
kata. Biarlah dia faham kehendak sebenar yang anda inginkan. Bermain kata- kata
tabiat kerja yang tidak produktif dan hanya dilakukan oleh mereka yang tidak
suka berterus- terang. Untuk memastikan dia memahami isi kandungan, mintalah
dia mengulangi semula apa- apa yang dia fahami dengan menggunakan bahasa mereka
sendiri.
5. Pelihara
mimik muka
Pertama sekali, anda mesti mengenal pasti
tabiat anda sendiri. Kemudian berlatih untuk mendapatkan mimik muka itu dengan
baik. Dapatkan mimik muka yang responsif terhadap perkara yang diperbincangkan.
Selain itu, pelihara intonasi suara dan mimik muka yang sesuai. Jika ia tidak
berkesan, situasi ini boleh menjejaskan pebualan anda. Bukan itu sahaja,
hubungan mata juga sangat penting. Mata penghubung antara seseorang individu
dengan individu lain. Jika telefon bimbit dihubungkan dengan gelombang liputan
talian tersebut, maka pandangan mata ibarat gelombang talian tersebut. Jika
tiada pandangan, maka tiadalah talian, dan tiadalah penghubung antara satu sama
lain.
6. Gunakan
bahasa “saya”
Ini dapat mengurangkan situasi menunding
jari ke arah orang lain. Sebaliknya, ia membayangkan bahawa anda bersedia untuk
mencari jalan penyelesaian. Contohnya, anda ingin berkata “Awak perlu lakukan
tugasan ini dengan sempurna.” Sepatutnya boleh disebut begini: “Saya perlukan
tugasan ini siap dengan sempurna”.
7. Hormati idea orang lain
Buka minda anda dan
bertenang ketika mendengar pendapat orang lain. Namun hal ini bukan bererti
anda mesti bersetuju dan menerima semua idea tersebut. Paling penting, berikan
hak kepada mereka untuk menyampaikan idea masing- masing. Jika anda asyik
mencelah dan memotong perbualan yang sedang berlangsung, kemungkinan minat
mereka untuk bekerjasama dengan anda akan hilang.
8. Bersepakat
Tulis dan dokumenkan
keputusan bersama, walaupun dalam sekeping kertas nota kecil. Pastikan semua
pihak mendapat keputusan yang sama. Tentukan kerangka masa dan tarikh akhir
pelaksanaan dan tindakan susulan.
9. Berkompromi
Tekankan aspek dan perkara
yang dipersetujui bersama. Ulang beberapa kali terutamanya pada akhir
perbincangan. Cuba fahami perasaan dan perspektif mereka terhadap perkara yang
tidak dipersetujui walaupun anda tidak bersetuju dengan perasaan dan perspektif
tersebut. Anda boleh melakukannya dengan meneliti bahasa badan, mimik muka dan
intinasi msuara mereka.
Jangan perkecilkan kesan
dan faedah komunikasi bukan formal. Kebanyakan orang memiliki kemahiran ini dan
menggunakannya dengan sebaik mungkin. Sentiasa mempertajam “pisau komunikasi”
kerana kadangkala anda mungkin terlupa untuk melakukannya.
No comments:
Post a Comment